Gå til innhold

Fotodugnad #5: En (u)skarp uke

Anbefalte innlegg

Beklager litt sent og muligens veldig dumme spørsmål :blush: (har aldri vært med på en utfordring før).

Det finnes ikke dumme spørsmål - bare dumme svar ;)

Spm. 1: Opprettes det en bildetrå hver dag der alle kan poste sitt dagsbidrag, eller må man opprette tråder for sine egne bilder selv?

Jeg hadde tenkt å opprette en bildetråd for hver dag (tar du en titt i utfordringer forumet, så ser du hvordan det ble gjort i uke50mm). Er det OK, eller ønsker dere å ha hver deres tråd som dere bruker hele uken ?

Spm2: Når uken er omme skal man velge et av sine bidrag, og poste det i en ny trå hvor andre poster sine favoritter?

Det stemmer. Men du må ha levert minst 3 bilder i løpet av uken for å kunne gøre det.

Spm 3: Må må klokkeslett bildet ble tatt på være med i tillegg til dato?

Nei da

Spm 4: Kan man redigere bildet så mye man vil?

Ja da

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde tenkt å opprette en bildetråd for hver dag (tar du en titt i utfordringer forumet, så ser du hvordan det ble gjort i uke50mm). Er det OK, eller ønsker dere å ha hver deres tråd som dere bruker hele uken ?

Denne synes jeg var smart...blir mest ryddig da. Også lettere å se på andres bidrag. Stemmer på den "innleggings-varianten" jeg.

RandiA

Lenke til kommentar

Denne synes jeg var smart...blir mest ryddig da. Også lettere å se på andres bidrag. Stemmer på den "innleggings-varianten" jeg.

RandiA

Nå følgte jeg ikke helt med. Jeg tror du ønsker at vi har en tråd for hver dag. Stemmer det ?

Tom

Lenke til kommentar

RandiA

Nå følgte jeg ikke helt med. Jeg tror du ønsker at vi har en tråd for hver dag. Stemmer det ?

Tom

Tenkte du foreslo at du lager en ny tråd for hver dag, og at alle som deltar poster i den samme "dagstråden"...da ble det ryddig og oversiktlig, man så samlet alle som er med, og man slapp å kikke inn i en hel rekke ulike tråder hver dag for å følge med i andres fotografering. (Så ble det også en variasjon fra opplegget i April). Men selvsagt fungerer det greit med det samme opplegget som i April også, at alle har hver sin tråd.

(Men gjør det akkurat som du synes best, Tom...jeg har ikke SÅ sterke synspunkter på hva som vil fungere best....

RandiA

Lenke til kommentar

Det med å holde kameraet rolig tør jeg påstå, med hånden på hjerte, at jeg er en av de her inne som har hatt mest erfaring med i det siste.

Ang lukkertider og brennevidder så er dette egentlig bare bull... Har man 300mm så MÅ man ikke ha 1/300 lukker osv, syns hele det uttrykket (Lukker = 1/brennevidde) bare er noe tull, da hver situasjon krever sin setting.

Lenke til kommentar
Det med å holde kameraet rolig tør jeg påstå, med hånden på hjerte, at jeg er en av de her inne som har hatt mest erfaring med i det siste.

Ang lukkertider og brennevidder så er dette egentlig bare bull... Har man 300mm så MÅ man ikke ha 1/300 lukker osv, syns hele det uttrykket (Lukker = 1/brennevidde) bare er noe tull, da hver situasjon krever sin setting.

Da kan du jo bruke uken å vise hvor langt ned du kan gå uten bruk av stativ og VR ;) Jeg gjør det ikke, da jeg er ikke spesiellt stø på handa.

Tom

Lenke til kommentar

Må si at mens vi nå er på den fjerde dagen må jeg si at "oppmøte" er heller dårlig. 10stk de to første dagene (med forbehold om at noen er veldig treige) er skuffende, hvorfor slår ikke dette helt an? For dårlig forberedelsestid? Ferie? Dårlig reklamering?

Lenke til kommentar

For egen del er jeg ikke med fordi

a) jeg har fotografert grisemye i 3 uker, og trengte et avbrekk

b) jeg jobbet mye med bruk av skarphet/uskarphet på Svalbard i forrige uke, og følte ikke for å fortsette med det... :roll:

c) basic kontroll av dof/bruk av selektiv fokus føler jeg liksom at jeg har god kontroll på, så det må noe mer til for å tenne interessen, og det hadde jeg rett og slett ikke tid til å koke opp.

Så langt denne uken har jeg tatt mindre enn 10 bilder, og ikke tømt minnekortet en eneste gang. Det føles faktisk litt rart å la kameraet ligge hjemme når jeg går på jobb...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...