Gå til innhold

Nettopp kjøpt meg dSLR og bryllup til helga.

Anbefalte innlegg

Howdy! :)

Sitter her, storfornøyd, med flonke nytt 450D. Har lest gjennom manualen ett par ganger, og har vert på monstertruckshow og prøvd meg litt. Skjønner at kit-objektivet kanskje ikke er av den mest lyssterke sorten og at det med tiden helt sikkert vil gå litt penger i optikk. Nok om det.

Jeg har tatt litt bilder før med ett kompaktkamera og nå har tante, som skal gifte seg til helga, spurt om ikke jeg vil løpe rundt å ta litt bilder på den store dagen.

Og jeg, som sikkert aldri har sagt nei til noe, smilte og nikka - fant ut det måtte være en god anledning til å få brukt kamera litt også. :)

Noen gode tips eller råd til formelle festbilder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være helt ærlig, om du nettopp har kjøpt kamera og ikke har fått tid til å sette deg inn i funksjonene skikkelig enda, spesiellt om det er det første speilrefleksen din, så er mitt tips:

sett det på auto, evt. scene i forhold til det du skal ta bilde av, sørg for å ha RAW+jpeg (evt. bare RAW) og skyt løs. Så er du iallefall halvveis sikret at dine egne tabber ikke ødelegger bilder fra bryllupet :)

Lenke til kommentar

MrLee: Hehe, kanskje ikke så dumt. Men synes det var litt merkverdig at RAW kun fungerte med full størrelse. Det gjør at jeg kun får plass til gode 200 bilder på brikka. :/ Kan alltids ta med meg lappetoppen. :)

Carny: Already done :) Hehe. Og takk!

Lenke til kommentar

Helt ærlig og ikke bli sur/sint.

Ansett/få de til å ansette en fotograf evt. en amatør/hobbyfotograf med noen års erfaring itillegg til deg selv.

Var vitne til bryllupsfotografering i parken der jeg går tur med hunden min. Regner med det var en venn av brudeparet som hadde en dSLR, så ut som 400D. Jeg kunne ikke la være å le. Så ut som han tok de fleste bildene av brudeparet i landskapsformat og med uryddige og rotete bakgrunner. Hadde nesten løst å spørre om jeg fikk prøve meg, ikke at jeg kan så mye :ermm: Men etter å lest 3-4 bøker kan jeg hverfall noe mer enn denne karen.

NB! Jeg sier ikke at du er dårlig eller noe. Men du har nettopp kjøpt en dSLR og det er mye press på deg for å forevige ett veldig viktig øyeblikk.

Lykke til ;)

Endret av iMacKenna
Lenke til kommentar

Sett den i P modus. Da kan du i det minste velge om blitsen skal fyre eller ikke selv. Ville nok også valgt kun 1 fokuspunkt. Det i midten feks.

Skal du ta bilde inne i kirken, så kan det lønne seg å skru opp ISO'en for å få kort nok lukkertid til å unngå bevegelseuskarphet. Jeg bruker ISO 400-800 uten å blunke på min 30D.

Bare husk å endre den tilbake til 100-200 når du skal ut i dagslys igjen sånn at du slipper unødvendig med bildestøy på utebildene dine.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
MrLee: Hehe, kanskje ikke så dumt. Men synes det var litt merkverdig at RAW kun fungerte med full størrelse. Det gjør at jeg kun får plass til gode 200 bilder på brikka. :/ Kan alltids ta med meg lappetoppen. :)

Carny: Already done :) Hehe. Og takk!

Løsning: Mer og større minnekort, Sandisk ultraII / Exteme III koster jo en slikk og ingenting i dag og du vil gjerne ha mye bilder. Skyte RAW fordi du kan justere hvitbalanse i etterkant. med bryllupskjole kan det være essensiellt. Du vil ikke ha bilder der den hvite kjolen ser marengs gul ut ;) (bruden i sist bryllup jeg var i var helt på gråten da hun så de ubehandlede bildene jeg hadde tatt i Raw, hehe)

Å sette ett fokuspunkt (det i midten) og rekomposere er nok det raskeste og beste for deg ogs som tidligere nevnt.

Sunde har ett poeng. Men samtidig, ikke vær redd for å bruke blitsen heller. Om det er det som må til for å få bra bilder så er det det. og hvis det er klargjort med brud/brudgom i forveien er du enda sikrere. Ikke vær flau, kjør på. Er du heldig så får du tatt akkurat det bildet brudeparet virkelig setter pris på i etterkant.

iMacKenna: for meg høres det ut som at de skal ha proff fotograf i tillegg men at han har blitt "uformell" fotograf i kirke og på middagen etterpå?

edit: leif

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Ta bilde av alt annet enn brudeparet. De to er så fokusert denne dagen, at de ikke får med seg alle småting som skjer rundt dem. Du er deres øyne.

Få med deg barna som leker med bikkja, eller bestemor som studerer borddekorasjonen, eller de stolte fedrene som diskuterer parets fremtid over en konjakk, eller mødrenes ansikter når paret kysser.

Bruk så lite blits som mulig. Hvis du ikke har brukt opp budsjettet, eller klarer et lite lån: kjøp en 85mm f/1,8. Sett den fullt åpen og sett ISO på 1600 (om nødvendig). Teknisk kvalitet betyr ikke alt for disse minnene, og med RAW går det an å lage brukbare 10x15 uansett. Jeg regner ikke med at du er eneste fotograf i forsamlingen, så la de andre ta seg av de oppstilte bilden. Forsøk heller å fange inn det paret vil se etterpå.

- Rams

EDIT: Jeg forutsetter at du ikke er dagens offisielle fotograf? I så fall; you're screwed! og glem denne posten...

EDIT 2: Jeg fikk en følelse av å ha skrevet dette før: og javisst [link]

Edit: tkrfkeil

Endret av RamsFoto
Lenke til kommentar

Hehe :D Takk for alle innspill! Jeg er nok der mest for å være ett ekstra sett øyne ja. Det kommer en til som tar seg av de edleste øyeblikkene, som selve brudebildet og så. Og montro enda en i tillegg.

Men, igjen, takk - dere kommer mange gode ting her som jeg neppe hadde komt på selv uten videre. :)

Kommer nok til å løpe rundt på med kamera på stativ, i modus "P" og kun bruke blitzen hvor jeg må. Så får jeg nok skyte rått RAW og hele dumpe bildene inn på lappetoppen innimellom.

Lenke til kommentar
Bruk så lite blits som mulig. Hvis du ikke har brukt opp budsjettet, eller klarer et lite lån: kjøp en 85mm f/1,8. Sett den fullt åpen og sett ISO på 1600 (om nødvendig). Teknisk kvalitet betyr ikke alt for disse minnene, og med RAW går det an å lage brukbare 10x15 uansett. Jeg regner ikke med at du er eneste fotograf i forsamlingen, så la de andre ta seg av de oppstilte bilden. Forsøk heller å fange inn det paret vil se etterpå.

ISO 1600? Det blir da en god del bildestøy? Jeg var aldri over 200 Når jeg fotograferte bryllup for et par uker siden. Selv ikke når jeg hadde det ene objektivet på f/5.6 50mm f/1.8 II. Brukte selvfølgelig blits.

Lenke til kommentar

Da får du ikke naturlig lys. Med blits kan du klare deg med ISO100 og f/5.6-8.0 innendørs (dog med en del recycletid om du er langt unna), men det gir deg selvfølgelig ikke naturlig lys. Uten naturlig lys må du basere deg på å skyte vidåpent med høy ISO. Det er mulig å ta bilder på EFL 100mm med en lukketid på 1/15s uten bildestabilisator. Men noen god treffprosent får du ikke.

Lenke til kommentar
Jeg har tatt litt bilder før med ett kompaktkamera og nå har tante, som skal gifte seg til helga, spurt om ikke jeg vil løpe rundt å ta litt bilder på den store dagen.
Nå har du vel allerede sagt ja, men jeg ville likevel forsikret henne om at hun ikke må ha for store forventninger siden du har nytt utstyr, og ikke er 100% vant til å bruke det ennå.

Uansett - ha med deg masse minnekort, og ta mange mange bilder. Dessuten - før du sender/gir henne bildene, ta deg tid til å i det minste grovsortere bildene og slett de dårligste. Det har ikke så mye å si om du ikke tar betalt selvfølgelig, men uansett gir det et mye bedre inntrykk av de fine bildene når gjennomsnittet er ganske bra. Da vil hun trolig sette større pris på flere av bildene dine...

Lenke til kommentar

La oss ikke trekke dette til en diskusjon om tekniske finesser og dyre objektiver.

Trådstarter har skissert hvordan han har tenkt å løse det, og det høres ut som en god plan med det utstyret og erfaringen han har til rådighet.

En billigere løsning, torvald, er en 50mmf/1,8. Den koster godt under 1.000,- og er verdt hver krone for en nybegynner.

- Rams

PS: (klarer ikke dy meg for tekn likevel)

Jeg kan godt moderere meg litt. Med ISO1600 og f/1,8 klarer du 85mm ned mot EV4. Så mørkt blir det neppe, men EV6 er nok ikke uvanlig i et festlokale. La oss si ISO800, f/2,5, 1/60 og 50mm? Bedre da grizley?

Lenke til kommentar
Nå har du vel allerede sagt ja, men jeg ville likevel forsikret henne om at hun ikke må ha for store forventninger siden du har nytt utstyr, og ikke er 100% vant til å bruke det ennå.

Uansett - ha med deg masse minnekort, og ta mange mange bilder. Dessuten - før du sender/gir henne bildene, ta deg tid til å i det minste grovsortere bildene og slett de dårligste. Det har ikke så mye å si om du ikke tar betalt selvfølgelig, men uansett gir det et mye bedre inntrykk av de fine bildene når gjennomsnittet er ganske bra. Da vil hun trolig sette større pris på flere av bildene dine...

Jepp, will do. :)

Og Rams - takk for tipset.

Lenke til kommentar

Ang. Bryllups-fotografering. Har ikke lest det så nøye, (da det ikke er aktuelt for meg) men den så da veldig instruktivt og nyttig ut den lange artikkelen i bladet Digitalfoto nr.9/2008: "Perfekte bryllupsbilder"s.16-23. Men nå er det vel generelt bilder under bryllups-feiringen du skal ta....Likevel, det var mange gode tips her.

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...