Gå til innhold

Hjelp med å få "Hundeviskeren" vekk Edit: Jeg trekker mye av kritikken.

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke sett programmene hans, men har sett noen YouTube-videoer - blant annet den som det lenkes til i første posten - og utfra det synes jeg ikke hans metoder virker særlig bra. Slik jeg ser det så trekker hunden utfra iver etter å møte den andre hunden, og blir deretter nykket i båndet såpass hardt og mye at den begynner å sprelle for å komme seg løs (noe som i videoen blir kommentert som "aggressiv oppførsel"). Cæsar legger deretter hunden i bakken med struping, og det ender med at hunden ligger, stresset og sliten etter kampen. Dette presenteres som om Cæsar har forvandlet en "aggressiv kamphund" til "rolig underkastelse" på noen få minutter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å se et par klipp ut ifra 100 episoder, og så skal dømme fyrn ut ifra det, tja.. skurrer litt i mine ører. Kansje 10 av 100 episoder møter man slike "litt hardere" eksempler. Resten er faktisk ikke noe å skrike for, syns jeg.

Lenke til kommentar

Ble egentlig småsjokkert over å lese dette. I alle de episodene jeg har sett har han ikke oppført seg som dette monsteret canis.no tydeligvis ser.

Den røde tråden gjennom hele opplæringen virker for meg å være å for det første gi eieren lærdom i hvordan man skal håndtere hunden. Man må lære mennesket å forstå hvordan hunden tenker som en del av en flokk, og hvordan man selv må sette seg som flokkleder.

At mange av episodene blir stemplet som "eieren er for myk og må bli mer dominant", er jo naturlig nok da uerfarne eiere ofte vil la hunden ta kontrollen i huset. Det er jo tross alt kun tilfeller av eiere som har problemer med hunden sin vi får se her.

De fleste irettesettelser jeg har sett i programmet begrenser seg til bruk av avledninger som lyd, et forsiktig kakk i sida eller lignende.

Det værste tilfellet så jeg i en episode der han måtte fysisk inn og holde hunden mot bakken og sånn sett kreve at den underkastet seg.

Har de noen gang sett hunder leke sammen eller hunder som klinger sammen for å sjekke "hvem som er sjefen"? Det kan gå bra hardt for seg, og om et menneske hadde gjort noe lignende mot en hund hadde det aldri blitt vist på tv

Lenke til kommentar

Veit ikke hva hundehviskerens hensikt med denne serien er, men ut ifra dette klippet, der det er brukt særdeles billige filmknep for å framstille hunden som en kjøter, kan jeg konkludere med at det ikke er rart noen mennesker har fordommer om hunder. Her har vi en kontaktglad hund med en lat eier som ikke aner hva han skal gjøre, og så kommer han og kveler bikkja og blir framstilt som en helt. Noe skurrer.

Lenke til kommentar

Nå er dette den første gangen jeg har sett "hundeviskeren" i aksjon, så jeg skal ikke uttale meg om ham rent generelt, men jeg ser absolutt ikke noe galt med denne videoen. Gjennom å legge bikkja på rygg viser han hvem som er sjefen og gjør det klart at han ikke tolererer slik oppførsel.

Lenke til kommentar

Ja. Mener du det er hensiktsmessig å straffe en hund fysisk for å ønske å hilse på andre hunder? Hva kommer ut av det?

Vi er jo enige om at den mest sannsynlig vil hilse på og IKKE spise opp den andre hunden. Mye tyder også på at den er usosialisert og understimulert av hvordan eierne blir fremstilt..

Lenke til kommentar
Ja. Mener du det er hensiktsmessig å straffe en hund fysisk for å ønske å hilse på andre hunder? Hva kommer ut av det?

Nei, det har jeg ikke sagt. :)

Jeg mener det er hensiktsmessig at bikkja skal vite at den er nederst på rangstigen. Selvsagt skal den få hilse på andre bikkjer, men kun om eieren/den som går på tur med den tillater dette. For å få til dette må man ha kontroll, og om bikkja er litt dårlig oppdratt kan det bli nødvendig med litt fysisk makt, men det vi ser i videoen er jo ingen straff.

Lenke til kommentar

Utfra slik jeg tolker videoen, så viser hunden iver, ikke aggresjon og den blir først "vill" når den blir rykket gjentatte ganger i båndet så det strammes godt rundt halsen. Det er rett og slett overlevelsesinstinktet som slår inn når hunden begynner å sprelle for å komme seg bort fra det stramme båndet, ikke et ønske om å bite noen som helst.

Ellers har jeg liten tro på at hunden lærer så utrolig mye av å bli slengt i bakken med stramt strupebånd.

Lenke til kommentar

Pitbuller og slektinger av dette har jeg aldri eid selv, men jeg kan se for meg at de har en høy smertegrense og dominant gemytt. Da ligger det i kortene at de må være litt hardere mot dem(selvfølgelig i kontrollerte former og uten å påføre dem skader) enn med en mykere hund for å få dominans over dem.

Ellers synes jeg programmet(etter hva jeg rekker å dømme på ett 5min youtube klipp) har ett feil fokus, som heller burde vært på eierne, og i mindre grad hundene. Men det hadde det vel ikke blitt så mye god TV av.

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar

Hei på deg, Lunarpoet.

Hyggelig å se at du har moderert ditt utsagn om Cæsar Millan, for hvordan håndtere en Pitbull har du åpenbart ingen forutsetning om å uttale deg om. Det har nemlig jeg. Selv har jeg vokst opp med både Strihåret Vorsther og Gordon Setter. Og med min samboer fikk jeg med en seks år gammel Pitbull-tispe.

Jeg har sett begge sesongene med Hundeviskeren på DVD, og man må selvsagt få ha sine formeningener om både hans filosofi og metoder. Dog skal jeg innrømme at svært mange av tilfellene han behandler i utgangspunktet lider av de faktisk ikke får daglig mosjonsturer - og i stedet luller rundt dagen lang i hager. Og man får kanskje avsmak av å måtte "dominere" bikkjene sine, og heller velger TLC (tender loving care) som medisin.

Faktum er at hunder er et flokkdyr, og hvis man ikke på et tidlig stadium viser hvem som er sjefen - kan man fort ende opp med et beist. Hvilket ikke er kanskje så farlig dersom man har en liten kosebikkje. Har man derimot en Schäfer, rottweiler eller pitbull-type, kan det fort bli et problem.

I mitt tilfelle vi faktisk en svært lydig og snill Pitbull, som er en drøm å ha i nærheten av mennesker. Hun finnes ikke aggresiv mot mennesker og - enda viktigere - barn.

Problemet er andre hunder. Det var ikke et problem før hun ble overfalt og bitt av to løse rottweilere. Etter det så går hun i svart hvis hun møter andre - særlig store hunder. Og når det skjer, så er det ikke så mange andre ting som funker enn å gjøre slik som CM gjør. Skrike eller rope er meningsløs for det bare bidrar til ytterligere opphisselse. Men derimot må man reagerer bestemt og tvinge hunden ut av slåsstransen den kommer i. Dette er tross alt hunder som i sin tid ble avlet til kamp. Misforstå meg rett. Dette er ikke slag, spark eller noen som helst form for vold eller "kvelning". Men derimot en måte å ta kontroll over hunden sin, noe man faktisk må gjøre når man har krevende hunder som pitbuller, rottweilere etc.

Så mitt råd til deg, LunarPoet. Kjøp en sesong av hundeviskeren på Cdon.com. Koster deg bare 200 kroner. Så lærer du kanskje...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...