Stigma Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hei, Jeg har alltid hatt lyst til å vite hvordan en dimmer fungerer, og hva den egentlig gjør. Jeg vet jo hva den gjør i forbindelse med belysning, men jeg lurer også på hva annet den evt. kan brukes til og for den hensikt må jeg vite hva den egentlig gjør. Jeg er ikke utdannet i elektronikk, men har den vanlige ingeniør basiskunskapen for elektronikk så ikke gå alt for mye i detalj Stemmer det også at en dimmer faktisk reduserer strømforbruket når du dimmer ned fra 100% (i motsetning til en rheostat/variabel resistor? Hva hadde skjedd om man koblet en dimmer på en kompressor for eksempel. Hadde den ytt mindre, eller hadde det bare resultert i at den ikke fungerte skikkelig i stedet? -Stigma Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Var jo faktisk en ganske god artikkel på Wikipedia om emnet [link]. Altså en thyristor som klipper deler av sinuskurven bort, som en form for pulsbreddemodulering. Og da vil du få mindre strømforbruk ved lavere lysstyrke. Har selv tre trådløse dimmere som sannsynligvis bruker denne typen regulering, og der funka det veldig dårlig å koble støvsugeren til. Ville ikke starte i det heletatt, selv når dimmeren var stilt til full styrke. Funka også dårlig da jeg satte en stuelampe (typen som står opp fra en tung fot, med ett leselys som kan flyttes og ett lys i toppen, med dimmer for begge disse lysene). Om jeg husker rett så ble det bare masse flimring med lyset, sannsynligvis fordi det er enda en dimmer av samme typen i lampen som ble forrvirret av sinuskurver som ikke så helt normale ut (klippet). Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Stemmer det også at en dimmer faktisk reduserer strømforbruket når du dimmer ned fra 100% (i motsetning til en rheostat/variabel resistor? Ja. En rheostat vil avsette effekt i seg selv. Skal den regulere en stor belastning vil den bli fryktelig varm. En dimmer derimot har ingen problem med å regulere 2000W i en liten veggboks. Det er svært lite effekt som kastes bort, den bare slår strømmen av og på. Lenke til kommentar
icer Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Om man måler på kursen etter dimmeren vil/kan spenningen være litt mindre enn nettspenning da dimmeren "spiser" en liten bit av den mellom 5-10%. Ved å dimme 50% vil man få en energibesparelse på 25% En ting å merke seg er at sparepærer ikke kan dimmes... Heller ikke lysarmaturer som ikke har elektronisk forkobling Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Om man måler på kursen etter dimmeren vil/kan spenningen være litt mindre enn nettspenning da dimmeren "spiser" en liten bit av den mellom 5-10%.Ved å dimme 50% vil man få en energibesparelse på 25% En ting å merke seg er at sparepærer ikke kan dimmes... Heller ikke lysarmaturer som ikke har elektronisk forkobling Det er flere og flere sparepærer som kan dimmes! Her er en av dem... De dimmes med vanlig glødelampedimmer.. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Om man måler på kursen etter dimmeren vil/kan spenningen være litt mindre enn nettspenning da dimmeren "spiser" en liten bit av den mellom 5-10%.Ved å dimme 50% vil man få en energibesparelse på 25% En ting å merke seg er at sparepærer ikke kan dimmes... Heller ikke lysarmaturer som ikke har elektronisk forkobling hvis man dimmer en lyspære på 60 W til 30 W, altså halvparten... Sparer man bare 25% i strømutgifter da, kontra og ikke dimme pæren? Lenke til kommentar
icer Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 hvis man dimmer en lyspære på 60 W til 30 W, altså halvparten... Sparer man bare 25% i strømutgifter da, kontra og ikke dimme pæren? Japp, stod so der jeg leste det... Besparelsen er vist ikke lineær, noe jeg så godt som trodde den var... Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Vil ikke det tilsi at en 60W pære som kun utvikler 30W, men du bruker 75% av det pæren ville gjort uten dimmer.. Altså har du 15W varmeutvikling i veggboksen hvor dimmeren er montert..? Har vanskelig for å tro akkurat det der. Lenke til kommentar
soundstream Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 hvis man dimmer en lyspære på 60 W til 30 W, altså halvparten... Sparer man bare 25% i strømutgifter da, kontra og ikke dimme pæren? Japp, stod so der jeg leste det... Besparelsen er vist ikke lineær, noe jeg så godt som trodde den var... Hovedgrunnen til at å dimme en pære ikke er så lønnsomt, er at effektiviteten til lyspæren reduseres ettersom spenningen går ned. Hvis du for eksempel seriekobler 2 60w pærer så vil dem i terorien trekke 15w hver, men ingen av dem vil lyse særlig godt da varmen på glødetråden går mer mot varmeovn enn mot lyskilde. Av samme grunn vil det å dimme lyspæren ikke ha noe hensikt økonomisk. Lenke til kommentar
icer Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Mer lønnsomt å slå av og på lyset når du går ut døren igrunn Har man lysarmaturer er det litt annerledes, har man mange i en gang som slås av og på ofte, blir det ikke så økonmisk da lysarmaturer bruker mer effekt på å starte enn å holde seg tent... derfor må man se an hvor\hvordan de skal brukes før man smeller til og investerer i bevegelsessensorer... Bevegelsessenorer om natten er selvsagt utrolig økonomisk... Lenke til kommentar
soundstream Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Vil ikke det tilsi at en 60W pære som kun utvikler 30W, men du bruker 75% av det pæren ville gjort uten dimmer.. Altså har du 15W varmeutvikling i veggboksen hvor dimmeren er montert..? Har vanskelig for å tro akkurat det der. Hvis du minsker spenningen, noe du i praksis gjør ved å rippe opp lengden på sinuskurven, så vil lyspæren som i utgangspunktet lager stort sett bare varme men noen få prosent lys, lage enda større grad varme og enda færre prosent lys. I praksis så er det lite tap i dimmeren. Hvis du åpner en slik så ser du den har liten kjøling og ville absolutt ikke klare å lede bort 15w. Lenke til kommentar
nree Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Mer lønnsomt å slå av og på lyset når du går ut døren igrunn Har man lysarmaturer er det litt annerledes, har man mange i en gang som slås av og på ofte, blir det ikke så økonmisk da lysarmaturer bruker mer effekt på å starte enn å holde seg tent... derfor må man se an hvor\hvordan de skal brukes før man smeller til og investerer i bevegelsessensorer... Bevegelsessenorer om natten er selvsagt utrolig økonomisk... Har du noen eksakte tall på det du skriver her? Om jeg ikke husker feil ble det testet på Mythbusters for lenge siden, med andre resultater. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Om man måler på kursen etter dimmeren vil/kan spenningen være litt mindre enn nettspenning da dimmeren "spiser" en liten bit av den mellom 5-10%.Ved å dimme 50% vil man få en energibesparelse på 25% En ting å merke seg er at sparepærer ikke kan dimmes... Heller ikke lysarmaturer som ikke har elektronisk forkobling hvis man dimmer en lyspære på 60 W til 30 W, altså halvparten... Sparer man bare 25% i strømutgifter da, kontra og ikke dimme pæren? Slik jeg har forstått det så er det 50% lysstyrke så hvis du dimmer en lyspære fra 10 candela til 5 candela så vil den gå fra å bruke 100% effekt til å bruke 75% effekt (-tap i dimmeren) Det er mulig jeg tar feil her, men det er det eneste som jeg finner som et fornuftig svar. Lenke til kommentar
Torey Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Men når jeg dimmer så begrenser jeg eller kutter ut deler av sinuskurven, bare på den ene fasen eller? Er ganske ny på dette med dimming. For når jeg ser på Elko Wireless sine Wireless dimmere så er bare L fasen koblet inn i selve dimmeren som så går ut å parallell kobles ilag med lampene... Lenke til kommentar
tsoiland Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Dimmer bare den ene fasen ja. Når det gjelder tallene på innsparing er jeg enig med BlueEAGLE. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå