InjB Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Heisann. Jeg har 2 former. Form1 splitter ut en linje med text og legger det i en label. Men istedenfor å legge i labelen, hvordan får VB til å åpne form 2, og legge det som er splittet ut, i den listboxen som er laget der? Takker for all hjelp! Endret 25. juni 2008 av InjB Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Du må lage en funksjon på Form2 som gjør dette. F.eks. Public Sub AddListboxItem(value As String) TehLiztbox0rs.AddItem value End Sub Deretter kaller du denne funksjonen fra Form1 Public Sub MyHaxx0rButz0r_Click() Form2.AddListboxItem Value End Sub Hvis jeg husker VB6 riktig... mange, maaange maaaaaaaaaaaaange år siden jeg har rørt VB6 nå, det er 10 år siden VB6 ble gitt ut, i mellomtiden har VB7 (VB.NET), VB7.1 (Visual Basic 2003 .NET) VB8 (Visual Basic 2005) og VB9 (Visual Basic 2008) blitt gitt ut, og en ny versjon er på vei. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Hvis jeg husker VB6 riktig... mange, maaange maaaaaaaaaaaaange år siden jeg har rørt VB6 nå, det er 10 år siden VB6 ble gitt ut, i mellomtiden har VB7 (VB.NET), VB7.1 (Visual Basic 2003 .NET) VB8 (Visual Basic 2005) og VB9 (Visual Basic 2008) blitt gitt ut, og en ny versjon er på vei. Hvorfor kommer du med de dumme kommentarene hver gang folk spør om VB6 hjelp? Han har VB6 og er fornøyd med det. La han selv bestemme om han vil jobbe i VB6 eller gå over til VB.Net, trenger ikke mase på dem i hver tråd. Synes det er helt tåpelig :/ Lenke til kommentar
brgr Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Kanskje fordi det ikke ligger mer fremtid i VB6, VB6 er utdatert for sånn ca 8 år siden. Og hvorfor ikke heller da komme med forslag til hva han kan sette seg ned å lese om, ettersom VB6 burde vært dødt i år 2000... Men er ikke snakk om å tvinge... Ontopic. Vet ikke jeg om du bare kan calle til form1.listbox1 uten å gjøre det via en public funksjon i form1. Men da blir det jo noe ala Sub Form2Code() Form1.ListBox1.AddListboxItem value End Sub Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Det er mange løsninger på hvordan. Spørsmålet er heller når? Om det skal skje hver gang teksten endres, hver gang en knapp på Form1 klikkes, en knapp på Form2, eller hvavetjeg, avgjør hvilken løsning som fungerer best. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
InjB Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Det er mange løsninger på hvordan. Spørsmålet er heller når? Om det skal skje hver gang teksten endres, hver gang en knapp på Form1 klikkes, en knapp på Form2, eller hvavetjeg, avgjør hvilken løsning som fungerer best. Beste hilsen Harald Det skal være inni en knapp sammen masse andre koder, som navigerer til siden der den skal splitte det ut osv. De kodene over funket ikke... Så: Inni en knapp som kalles start skal dette skje: Naviger blablabla har kodene til alt som skjer før dette: Den skal splitte ut en tekst fra en side, har koden for splitten. Når den splitter, skal form2 åpnes, og bli der resten av tiden, altså til programmet lukkes. Form2 har en listbox i seg. Det den har splittet ut skal legge seg i listboxen. Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Kjapp prinsippskisse, splitter innskrevet tekst i Txt1 etter / -tegn. Form1 kode: Private Sub Btn1_Click() Dim S() As String Dim i As Long S = Split(Me.Txt1.Text, "/") Load Form2 Form2.List1.Clear For i = LBound(S) To UBound(S) Form2.List1.AddItem S(i) Next Form2.Show vbModeless, Me End Sub Private Sub Form_QueryUnload(Cancel As Integer, UnloadMode As Integer) Dim F As Form For Each F In Forms Unload F Next End Sub Form2 kode, forhindrer manuell lukking: Private Sub Form_QueryUnload(Cancel As Integer, UnloadMode As Integer) If UnloadMode = 0 Then Cancel = True End Sub HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
InjB Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Form2.Show Form2.Hide lblsplit.Caption 'Splitkoden Form2.List1.AddItem (Form1.lblsplit.Caption) Form2.Show Fikk denne koden av en annen, kan teste begge, har ikke orket å testet enda ^^, Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Hvorfor kommer du med de dumme kommentarene hver gang folk spør om VB6 hjelp? *snufs* mamma, de dumme guttene ler av vben min og sier den er fra gamle dager. *snufs* Lenke til kommentar
fgr Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Hvorfor kommer du med de dumme kommentarene hver gang folk spør om VB6 hjelp? *snufs* mamma, de dumme guttene ler av vben min og sier den er fra gamle dager. *snufs* lol. jeg hadde visualbasic 3 jeg. med windows 3.11 for workgroups. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Hehe, jeg har faktisk Visual Basic 3.0 med Windows 3.11 i DOSBox-en min Men kun på grunn av nostalgi det er helt ubrukelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå