Gå til innhold

Olympus 5050Z & Canon G3

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter en stund med masse undersøkelser / sufring og lesing (+ litt testing) på noen digikam, har jeg en "finalliste" ..

Olympus 5050Z og Canon G3 (jeg tror det blir G3) men gir Olympus en siste sjanse :-) Jeg har lest mye om begge modellene. Det jeg har lyst til er råder fra dere som har vært bort i en av disse kameraene.

Olympus: en del sier at det er merkbar støy på bildene, en må stille

"skarphet" mindre (-3 -> -5) for å vekk støyen. Er det riktig?

Jeg må si at jeg liker bedre Olympus modellen. 5M, SuperMacro, vanlig AA batterier, support flere minnetyper + at den ser lekker ut (etter min mening) osv .....

Takk og ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å ødelegge for deg, men jeg har vært gjennom samme vurderinger som deg, bortsett fra at jeg hadde flere kameraer med i vurderingene. Til slutt la jeg mest vekt på støy, ettersom noen av mine bilder også brukes i profesjonell sammenheng i tidsskrifter. I tillegg til kameraene som du har vudert hadde jeg med Nikon Coolpix 5700, Sony F717 og Minolta DiMage 7hi. Til sammen tror jeg at jeg har brukt et døgn på å lese gjennom diverse tester, og til slutt var jeg ikke i tvil. Det ble Coolpix 5700. Olympus C5050 slo jeg fort fra meg på grunn av støy og dårlig brennvidde. Det samme med G3, men den var lenger med i mine vurderinger. Selv sto jeg igjen med Sony og Nikon. Sony har mindre støy, men er mindre robust og dårligere brennvidde. Nikon Coolpix 5700 har en brennvidde på 35-280mm. I tillegg har den alle funksjonene jeg etterlyser, men kan være litt treig i autofokusen ved dårlig lys. Uansett så er 5700 kameraet som faller i min smak. I USA betalte jeg i underkant 7000 kroner for hærligheten. Minnekortet var billigere ii Norge :wink:

Lenke til kommentar

Støyen på C-5050 er ikke merkbar hvis du ikke forstørrer bildet kraftig. Du kan ta et utsnitt, skrive ut på A4 og levere det på en fotoutstilling og ingen vil kunne legge merke til det. Det så jeg selv for et par dager siden.

At du liker kameraet er mye viktigere enn at det er litt støy som ikke er synlig under normale forhold. Det er da du tar de beste bildene.

Lenke til kommentar

Takk for begge svarene!

Min kollegger har en Nikon 5700. Jeg har sett bildene han tok, og det var ingen ting å klage på ... men den er litt dyr for meg i hvert fall her i Norge! Utgangspkt var max grensen på ca 5000kr (for en inngangsbillett). Jeg har aldri hatt en digikam fra før, hobbyen min er filmingen. At jeg går opp til "Oly 5050Z/Canon G3" pris, stopper grensen :-( .. vel ... i første omgang :wink:

mvh

Lenke til kommentar

Hei, hadde akkurat samme "problemet" som deg. kunne ikke bestemme meg for G3 eller 5050z, en dag var det Oly, neste G3.

Leste alt av det jeg kom over, samt så på bilder tatt av kameraene.

Fikk G3'n min i gar :) men det kunne like godt vært oly'n....

Det som til slutt ble greia for meg var at kamera var mere "auto" enn olyn, og at jeg personlig tror Canon kameraet kommer til å holde seg bedere i pris.

se på G1 og G2, det er folk som anonserer for å kjøpe det brukt, enda det er "gamle" kameraer.

er fornøyd med bildene som har blitt. ivetfall dem som blir i fokus..... ;)

Lenke til kommentar
Det jeg har lyst til er råder fra dere som har vært bort i en av disse kameraene.

Jeg må si at jeg liker bedre Olympus modellen. 5M, SuperMacro, vanlig AA batterier, support flere minnetyper + at den ser lekker ut (etter min mening) osv .....

Selv om C-5050 har 5 Megapiksler tror jeg ikke at kameraet har bedre bildekvalitet enn G3. C-5050 har noe mer støy i bildene, og definitivt en merkbar kromatisk aberrasjon.

Se på kantene til venstre på kirken: http://url.akam.no/?254

At C-5050 bruker AA-batterier er definitivt en fordel. Men G3 har også den beste batterikapasiteten jeg har sett på noe kamera.

At C-5050 støtter flere minnetyper er ikke noen stor fordel etter min mening. Det viktigste er at kameraet støtter CompactFlash, slik at man kan kjøpe relativt rimelige store og raske minnekort.

C-5050 har en kraftigere super-makromodus, men det er en ulempe at man må forholde seg til to makromoduser, en vanlig en en super. G3 har en helt ok makromodus, betraktelig bedre enn f.eks. G2.

Personlig ville jeg nok foretrukket G3 fremfor C-5050, men slike valg er alltid et spørsmål om smak og behag.

MLW

Lenke til kommentar

Det svenske magasinet "ljud & bild" har en veldig avansert måte å måle oppløsning på, og målte den reelle oppløsningen på Z5050 til å være 3,9 megapiksler (som gjør den best i 5MP-klassen). mens G3 ikke har vært testet enda (men S40 er fremdeles best i 4MP-klassen med 3,0 reelle megapiksler).

MEN denne måten å måle på sier ikke alt om bildekvalitet. Av testbildene ser jeg at Olympus' modell har mer synlige hvite linjer rundt bokstavene (som testbildet er basert på) enn S40. Det tyder på mer skarping i kameraet.

SÅ: Z5050 får veldig mye skryt, men det er nok sannsynlig at når bildekvalitet prioriteres, blir det G3 ja....... Til gjengjeld er nok Olympus' modell en del mer solid, noe som er viktig om du jobber proft.

Håper dette hjelper noe.

Lenke til kommentar
C-5050 har en kraftigere super-makromodus, men det er en ulempe at man må forholde seg til to makromoduser, en vanlig en en super. G3 har en helt ok makromodus, betraktelig bedre enn f.eks. G2.

Mange tror at super-makromodus bare fungerer for å ta bilder nærmere enn 20cm og at den andre makro modusen er for 20-80 cm. Super-makro fokuserer fra 2cm til uendelig og fungerer veldig fint. C-5050 har mange funksjoner, de fleste finner de som passer dem og glemmer resten.

At C-5050 bruker AA-batterier er definitivt en fordel. Men G3 har også den beste batterikapasiteten jeg har sett på noe kamera.

Jeg har sett en test der C-5050 er det eneste kameraet som hadde bedre batterikapasitet enn G3. Hvordan det ble testet og med hvilke batterier vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...