Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer ved oppstart!

Anbefalte innlegg

Hei

Etter en liten krangel (slo litt forsiktig i kabinettet) med pc-en min i dag, skrudde den seg helt av. Jeg prøvde å slå den på igjen, men etter noen få sekunder skrudde den seg av igjen.

Jeg skrudde opp maskinen, og det første jeg så var at ledningen fra den ene vifta var løs. Jeg koblet den til igjen, og startet pc-en. Etter noen få sekunder skrudde den seg av igjen.

Jeg er ikke sikker på hvor lenge den har vært på uten den ene vifta. Tho har ikke pc-en vært av siden jeg fikk den (kanskje noen reboots når jeg skal over i ubuntu).

Jeg så også masse støv rundt viftene, tho vet jeg ikke om dette kan påvirke oppstarten.

Håper noen med hardware-kunnskaper kan hjelpe.

På forhånd, takk!

- onTop

edit: Jeg var ikke helt sikker på hvor jeg skulle plassere tråden. Tho håper jeg det går bra å legge den her :\

Endret av onTop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var det CPU fan kontakten som var ute?

Sitter kjøleren fast etter basketaket?

Avt andre kontakter som er løse?/ram?

Jeg spurte også her: http://www.freakforum.nu/forum/showthread....;highlight=java

Uansett, det var kun den ledning som satt fast i kabinettet som var ute.

Jeg har et slikt kabinett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318669

Jeg kan kanskje ta noen bilder, dersom ønskelig, for jeg har ikke så mye peiling på hardware-emnet ;)

Endret av onTop
Lenke til kommentar

Ettersom jeg ikke var 100% sikker på hva du mente, lastet jeg opp en video.

Se her

Den ledningen jeg tok i på starten fra vifta i kabinettet var løs. Jeg regnet med at den skulle i ledningen den nå er koblet til. - Vifta funker ihvertfall.

Jeg har ikke rørt noe annet. Kun prøvd å starte den opp noen ganger.

Lenke til kommentar

Resett bios og se om den booter da.

Om ikke ta ut og inn skjermkort, ram og ledningene (ikke de små som kommer fra hovedkortet)

Regner med at cpu sitter godt.

Ser det er mange som ikke får start på pcen etter å ha slått den eller røsket ut ledningen.

Lenke til kommentar

btw, cpu sitter ikke godt.. Jeg har sittet nå en halvtime å prøver å trykke den ned i hovedkortet. Er redd for å trykke for hardt, i tilfelle hovedkortet knekker. Tho tror jeg det er det som skal til for at den smetter nedi..

Uansett, jeg skal melde ifra om det oppstår flere problemer, så skal jeg se om jeg får satt fast cpu UTEN at hovedkortet knekker..

- n00b aka onTop

edit: For å ikke skape feil inntrykk; Så opperer jeg forsiktig nede i kassa :)

Endret av onTop
Lenke til kommentar

Jeg klarte å koble det til, jeg har testet litt forskjellige minnebrikker, og jeg har koblet fra hverandre omtrent alt av kabler o.l fra strømforsyneren. Nå kommer jeg såppas langt at jeg kan velge mellom hviklet OS jeg skal logge inn med :)

Men så skrur den seg av igjen. Virker som at det skrur seg av random, og at det heller er problemer med strøm.

Tho vet jeg ikke hvor jeg skal lete, men jeg håper pappa finner ut av det, i.o.m at han er elektriker.

Jeg tror jeg kan trygt si at CPU fortsatt lever :)

Takker for hjelp sålang!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...