Gå til innhold

Hva er egentlig en distro?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Installasjonsprogrammet er nok den mest synlige forskjellen fra distro til distro.

I tillegg er det noen som har distrospesifikke konfigurasjonsverktøy, som f.eks. Yast i OpenSuse.

Det er også som du sier forskjeller i hvilke programmer som shipper ut av boksen, og forskjellige pakkesystemer. F.eks. OpenSuse og Fedora har .rpm, mens Debian og Ubuntu bruker .deb pakker.

Til slutt vil jeg også nevne at distroer har ulike release-cycle - noen kommer i nye versjoner hvert halvår (Fedora, Ubuntu..), mens f.eks. Debian kommer veldig sjelden. Enkelte distroer har også såkalt "rolling release", som betyr at de ikke shipper med versjonsnummer i det hele tatt fordi hele distroen oppdateres fortløpende isteden. Dette gjelder bl.a. Arch.

Her har jeg tatt utgangspunkt i general purpose distroer. Det fins også en rekke spesialdistroer som f.eks. er tilpasset for rutere eller noen som er veldig minimalistiske så de får plass på minnepenner :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Nesten ingen distroer bruker samme versjon av kernelen. Så fovent forskjellig støtte alt etter hvilken distro (og versjon) du velger.

En distro er i bunn og grunn diverse programvare satt i system (noen gang fungerer det veldig bra, andre ganger ikke så bra).

Endret av olear
Lenke til kommentar

Alle distroer er basert på samme kjerne. Det er den kjernen som heter linux.

De forskjellige distroene bruker ikke nødvendigvis samme versjon av linux.

Det som skiller distroene fra hverandre er det som kalles GNU programvare. GNU programvare er programvare som er laget i Unix sitt bilde, men til linux kjernen. (GNU står for "GNU's Not Unix")

Det som kjennetegner GNU programvare er at det er fri programvare. dvs. når du har programvaren (kjøpt eller lastet ned gratis) har du full mulighet til å kopiere og dele programvaren med de du kjenner, få tilgang til kildekoden og endre programmet slik du vil, og også vidre distribuere programmet om du har gjort endringer på det som forbdrer programmet.

Den lisensen som gir deg den retten heter GNU General Public License (GNU GPL).

Selve distroene betegnes derfor egentlig som GNU/Linux, men folk flest kaller de bare linux.

PS. dere må gjerne rette på det jeg har skrevet om det er noe feil. Jeg er for det meste windows kar selv, så linux kunnskapene mine er meget begrenset.

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Eg brukar å samanlikne distro med Windows. Til døme så er Vista ein distro av operativsystemet Windows, og det same er XP.

Lettare å skjøne, trur eg :p

Lenke til kommentar

En distro er i bunn og grunn en samling av programmer som er laget for å fungere sammen. En linux distro baserer seg på linux kernelen og programvare rundt det. Men de fleste distroene pleier å legge til sine egne patcher og tweaks til kernelen, og konfigurere den forskjellig. Noen prøver å få det minimalistisk, noen prøver å øke multimedia på bekostning av server ytelse, noen prøver å øke sikkerheten, og diverse andre lignende ting. Hardened kernel patcher, eller realtime patcher er noen eksempler på dette.

En distro leverandør pleier hovedsaklig å sette opp og teste patcher / software / konfigurasjon, og prøver å få alle til å jobbe bra sammen, og følge samme logikk (dette ser man ofte i config filer, der de fleste distroer har sin egen løsning). Noen er rettet til spesiell bruk, som f.eks mediacenter, server, brannmur og lignende.

En enda enklere forklaring : En distro får software til å virke sammen slik at du er fri til å gjøre det du vil ;) Det som varierer er hvordan de gjør det, hva de mener er best / sikter mot, og hvor suksessful de er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...