Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med plutselig reboot


Gjest Slettet-Pqy3rC

Anbefalte innlegg

Er nok ikke at ram satt i dårlig når han får kjørt memtest ok , samt ingen bsod eller spor i eventlog.

Restarrt/feil uten spor i eventlog eller memory dump til disk tyder for meg på at disken "er borte/forsvunnet" og ikke kan bli skrevet til.

Tror det har med sata kablene som ble byttet (tatt ut/inn) å gjøre jeg.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tro det eller ei, jeg har faktisk kjørt selv med en brikke som ikke var 100% nede i minnesporet, fikk litt feilmeldinger innimellom og piping fra post en og annen gang men systemet det var fungerende. Generaliserte egentlig litt når jeg skrev dette så man kan vel egentlig si at det gjelder alle komponenter (at noe ikke står helt I), men det kom patetisk dårlig fram fra min side (bør tenke litt mer før jeg skriver :p )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-Pqy3rC

En liten oppdatering til dere som var så vennlige å komme med råd og hint i denne tråden.

 

Maskina har nå kjørt smertefritt i 14 dager (siden Mandag 08. Sept) med folding@home gående (GPU). Ingen reboot eller andre unormale hendelser. Det nærmer seg friskmelding av denne pasienten.

 

Følgende ble altså gjort for 14 dager siden;

- Ut og inn med alle kabler.

- Bytta SATA kabler.

- Ut og inn med RAM.

- Deaktiverte XP's "Systemgjenoppretting".

 

Egentlig ikke så godt å si hva som gjorde utslaget av punktene over. Jeg er tvilende til RAM (pga mye memtest86 kjøring) og mistenker heller en eller annen kabel/festepunkt feil.

 

SATA kabler ble altså bytta (4 stk). Kablene jeg tok ut har aldri (før eller etter) vært brukt i noen maskin. En eller flere av disse kan ha en feil som førte til problemene. Dette er min "hovedmistenkte".

 

I dette kabinettet (CM Cosmos S) går 24 pin strømkabelen gjennom en plast koblings "dings" (PSU->DINGS->HK) som gir strøm til "av/på knappen" (touch thingy med lys!). Denne dingsen kan i utgangspunktet være en kilde til feil/kontaktproblem.

Imidlertid kjørte maskinen memtest86 lenge uten reboot. Dette kan indikere at problemet ikke lå i denne dingsen, men et sted som ikke ble benyttet under kjøring av memtest (Les: SATA kabler).

 

Skjer det nye hendelser i saken så gir jeg tegn fra meg i denne tråden. En takk til alle så langt. :thumbup:

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...