Gå til innhold

Elektrisk opplegg til utendørs boblebad

Anbefalte innlegg

Hei!

Har som elektrikker fått oppdrag med å legge opp tilførsel for et utendørs boblebad.

Dette er noe jeg ikke har gjort før og lurer derfor på om det er noen som har erfaring fra dette.

Enest opplysning jeg har å forholde meg til i forhold til Produktbeskrivelsen på boblebadet er følgende:

- El.effekt: 220-240V, 50Hz 16/32 A

- Varme element: 3KW

- Sirkulasjonspumpe: 400W

- Pumpe 1: 2hp

- Pumpe 2: 2hp

Stiller meg undrende til 16/32A?

Link: http://www.comfort.no/produkter/3493?stor=1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har som elektrikker fått oppdrag med å legge opp tilførsel for et utendørs boblebad.

Dette er noe jeg ikke har gjort før og lurer derfor på om det er noen som har erfaring fra dette.

Enest opplysning jeg har å forholde meg til i forhold til Produktbeskrivelsen på boblebadet er følgende:

- El.effekt: 220-240V, 50Hz 16/32 A

- Varme element: 3KW

- Sirkulasjonspumpe: 400W

- Pumpe 1: 2hp

- Pumpe 2: 2hp

Stiller meg undrende til 16/32A?

Link: http://www.comfort.no/produkter/3493?stor=1

Hei Hei!

Drit kult! Du, denne 16/32 A står gjerne i sammenheng med: 110/230 V 32/16 A som betyr at ved 110 V trekker den 32 A og ved 230 V trekker den 16A. Da P = I*U.

Du kan summere opp effekten selv og prøve:

Element: 3000W

Pumpe 1: + 400W

Pumpe 2: + 400W

---------------------

= 3800 W

3800W/230V = 16.5 A

3800/110 = 34.5 A

Dvs på 220-240 V anlegg skal boblebadet ditt ha en egen 16A kurs. Husk god nok kabel!

lykke til

hilsen

elkraft ingeniøren

Lenke til kommentar

Ikke glem muligheten til å slå av strømmen fra huset når den ikke er i bruk. Eller en service bryter \ mulighet til å slå av om det skulle skje noe skummelt. 2 polt brudd. Siden det er utendørs.

Og ikke glem en god jordfeilbryter eller rett og slett en jordfeilsikring. En C kar tenker jeg meg. Siden den trekker såpass.

Lenke til kommentar
Hei Hei!

Drit kult! Du, denne 16/32 A står gjerne i sammenheng med: 110/230 V 32/16 A som betyr at ved 110 V trekker den 32 A og ved 230 V trekker den 16A. Da P = I*U.

Du kan summere opp effekten selv og prøve:

Element: 3000W

Pumpe 1: + 400W

Pumpe 2: + 400W

---------------------

= 3800 W

3800W/230V = 16.5 A

3800/110 = 34.5 A

Dvs på 220-240 V anlegg skal boblebadet ditt ha en egen 16A kurs. Husk god nok kabel!

lykke til

hilsen

elkraft ingeniøren

Jeg er ikke helt ening med deg konklusjonen din.. Kursen blir overbalastet hvis du skal kjøre hele boblebadet bare på en 16A kurs. Er nok stor fare for at kuren ryker ut pga overlast etterhvert.

Slik jeg tolker det så må det jo bli mer effekt enn hva du kom frem til?

Slik jeg tolker pumpe 1 og 2 så er de jo på 2 hestekrefter hver. det blir jo rundt 3000 bare det! (eller står benevningen HP for noe annet i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

okidoki. litt vanskelig å se for meg oppsettet ditt, ser også at jeg leste litt feil: trodde hver pumpe var som sirkulasjonspumpen.

Sist jeg satt i boble bad så boblet det en periode og var stille en periode. dette er fordi vannet ikke varmes mens boble pumpene kjører,

så en periode må vannet varmes opp og en periode må det boble.

Derfor vil jeg tro at dette boblebadet har en kontrollenhet som er logisk styrt på syklus; ergo:

Syklus 1: Varme opp (element) 3kW

Syklus 2: boble (pumper) 3kw

og antaklig skal sirkulasjonspumpen gå hele tiden derfor 3.4kW som gir underkant av 15A

Kan aldri tenke meg at det er et anlegg som skal trekke 32A. Da ville det vært kjørt ut på 3 fase 16A isteden. Mulig jeg er langt ute å sykler, har kun sittet i slike festligheter på uspesifiserte festiviteter..hehe

har du ikke noe elektriske papirer fra fabrikanten i det hele tatt?

Endret av proaudio
Lenke til kommentar
har du ikke noe elektriske papirer fra fabrikanten i det hele tatt?

For å si det rett ut, så har jeg ikke undersøkt noe særlig bare kastet ut en tråd her for å høre om noen som hadde erfaring med problemstillingen.

Mener å huske at at en kompis hadde et lignende boblebad for noen år siden, da husker jeg at det var lagt opp 2 stk 16A kurser...

Lenke til kommentar

For å si det rett ut, så har jeg ikke undersøkt noe særlig bare kastet ut en tråd her for å høre om noen som hadde erfaring med problemstillingen.

Mener å huske at at en kompis hadde et lignende boblebad for noen år siden, da husker jeg at det var lagt opp 2 stk 16A kurser...

allright. dette skal noteres: ikke kjøp boble bad før du har bygd deg vannkraftverk eller lignende.. blir dyr strømregning av sånt! lol!

Lenke til kommentar

Kan det tenkes at det er 16A 3 fas og 32A 1 fas? Har koblet til utendørs boblebad fra polarbad som var opprinnelig bygd som 25A 3+N 400V men var ombygd i norge til 40A 1 fas!! Etter mine beregninger så er du oppe i 6381W som blir 27A 1 fas som da blir avrundet oppover til 32A eller 15.9A 3 fas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...