turtall Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hei! lurte på om det var noen som kunne komme med noen tips om hva man burde ha i ett mediacenter, jeg har plukket ut noe jeg tror er bra men har ikke peiling på detta! så vist noen der ute kunne sett på det og kommet med tips om hva som evt burde byttes eller ting man burde ha så kom gjerne med forslag! dette er det jeg har plukket ut. hk: Asus P5E3 Premium, http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...bc:36123%3br:pg sf: Corsair TX 750W, http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...bc:36217%3br:pg cpu: Intel E8400 http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...bc:36124%3br:pg ram: Kingston ValueRAM 2048MB DDR3 PC8500 1066MHz CL7 KIT (2x1024) http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...bc:36343%3br:pg skjermkort: MSI GeForce 8800 GT 512 MB OC https://prisguiden.no/product.php?product_id=83805 hardisk: Samsung Spinpoint F1 750 GB kabinett:Thermaltake DH101 VF7001BNS http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...bc:36139%3br:pg skjermkortet er et som jeg har i min spille pc nu og det er bare 3mnd gammelt så vist jeg kan bruke dette så kan jeg heller kjøpe et nytt til spillepcn? mvh turtall Lenke til kommentar
koks Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Spørs hva du skal bruke HTPC'n til da... Spill, TV-titting+opptak, filmer? Hvis jeg tar utgangspunkt i at du ønsker en stillegående HTPC for å se på live tv + ta opp tv-programmer, se på film og høre musikk, og har en annen stasjonær PC for å spille med, vil jeg gi følgende anbefaling: 1. Du trenger et TV-kort, dette er avhengig av hvordan du får TV-signaler 2. Skjermkortet er overkill, du klarer deg fint med et integrert skjermkort dersom du kjøper "riktig" hovedkort 3. Dersom du skal gå for integrert skjermkort, se på 780G-chipsettet til AMD (med ATI HD3200 skjermkort integrert), f.eks. GIGABYTE GA-MA78GM-S2H, da med en AMD prosessor f.eks. 6850E 4. Dersom du har planer om et nogenlunde stillegående system, så klarer du deg med langt mindre enn 750W PSU. Men kommer du med litt mer om hva du skal bruke PC'en til, og hvordan du får TV-signaler så får du sikkert litt mer spesifikk hjelp også Lenke til kommentar
Kjetil_hp Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Det oppsettet du har der ser mye mer ut som en spille PC enn en HTPC. Det er overkill hele veien gjennom. Du klarer deg med en halvparten så kraftig PSU, minnet er mye raskere (dyrere) enn det som er nødvendig, skjermkortet er langt kraftigere enn det du får bruk for, osv. Jeg vil heller bare vise til HW's egen anbefaling til komponenter for HTPC. Selv om du skal bytte ut skjermkortet til spille PC'en er det bare tull å installere det i en HTPC. Lenke til kommentar
turtall Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 hmmmm! ok men da skal jeg ta og bytte ut noen av di tingene! men ser den som hw anbefaler har med en pioner bluray spiller og er ikke sikker på om jeg trenger det siden jeg har ps3? så har dem også et silverstone kabinett, men lurte på om det jeg har tatt ut e dårligere en dette? http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...bc:36139%3br:pg. det er litt dyrere men det har med fjernkontrol så det blir ca samme pris uanseet. ser at det skjerkortet dem har satt opp har ikke hd ut så der må man kjøre dvi til hd og da mister man lyden? har i dag en xbox med chip og den spiser alt og er veldig bra og ha som et medisenter men den har ikke kraft nok til og kjøre hd osv! så det jeg vil ha er noe som er like enkelt og at det kjører alle format og filtyper, er ikke så flink til og bruke data så det må nesten vere plug and play! Lenke til kommentar
Kjetil_hp Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hvis det du mener med at aktuelle skjermkort ikke har "hd ut" er at det ikke har HDMI, så betyr det ganske riktig at du må ha en DVI-HDMI adapter, men det betyr ikke at du mister lyden. HDMI og DVI er teknisk sett akkurat det samme, bare med forskjellig adapter. Forøvrig ville jeg basert meg på å kjøre lyden ut av HTPC'en med optisk kabel uansett, og heller la forsterker eller eventuell ekstern DAC ta seg av lyd-prosesseringen. Når det gjelder valg av kabinett, så er dette smak og behag, velg det som du liker best. Nevnte Silverstone kabinett vil jeg dog anbefale, har det selv og jeg syntes det ser meget lekkert ut, det er ingen som ville gjette at det skjuler seg en PC på innsiden. Hvis du har PS3 og heller vil spille av Blue Ray filmer fra denne, så står du selvsagt fritt til å velge en vanlig DVD ROM i stedet til 200 kr. Vil i så fall anbefale en DVD avspiller, ikke brenner, så får du den litt billigere, samt jeg innbiller meg det er bedre å ha i HTPC dersom du har mulighet til å brenne med andre PC'er. På en annen side, jeg ser du omtrent vil ha noe Plug and Play opplegg som er like enkelt som Xbox 360. I så fall bør du egentlig forkaste hele HTPC prosjektet, med mindre du har noen som kan bygge den og sette den opp for deg, slik at du bare kan bruke den når den er ferdig. Dette krever litt mer enn at du er "ikke så flink til og bruke data". Lenke til kommentar
turtall Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 takker kjetil! har ikke x-box 360 men den som er enda gammlere. jeg har noen som skal hjelpe meg og bygge denna pcn men dem er gamere så dem vet ikke hva man trenger for og kunne kjøre alt på fult i et mediasenter. har en dvi til hdmi kamel fra min spille pc i dag og jeg får ikke lyd til tvn min med den kun bilde.og til det du sier om optisk kabel så er det jeg bruker i dag fra div ting, men mener og ha hørt at hdmi kabelen fører en bedre lydkvalitet? så tenkte jeg også og kjøre den rett i forsterkeren så jeg slipper og ha så mange kabler opp til tvn? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Det kommer jo helt ann på om forsterkeren din støtter disse nye lydformatene. (Dolby TrueHD, Dts TrueHD): ASUS has recently announced the world´s first HDMI 1.3a compliant audio/video enhancement combo card, the Xonar HDAV1.3. Capable of outputting uncompressed multichannel high definition audio from Blu-ray movies, the Xonar HDAV1.3 also enhances video with an onboard Splendid HD processor providing ultimate multimedia enjoyment. Lenke til kommentar
Kjetil_hp Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 vel, når du kjører lyden ut via optisk kabel, altså digitalt, så består den bare av masse nuller og 1-tall. Da beholder du hele lyd spekteret, så blir det opp til neste ledd, som oftest forsterkeren å konvertere lyden til analogt. Hvilken lydkvalitet du får da, er følgelig avhengig av hvor god forsterker du har. Syntes du ikke den blir god nok har du alltids mulighet til å kjøpe en ekstern DAC. Hvis du kjører lyden ut via HDMI så går den vel direkte til TV? I så fall skal du ha et ganske imponerende TV apparat for å få god lyd.. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Det vi snakker om er at TOSlink/Optisk kabel har ikke nok båndbredde til å overføre ukomprimert TrueHD og DTS-HD. Forsterkeren må selvfølgelig ha HDMI inngang Lenke til kommentar
turtall Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 skal kjøpe forsterker som har 3stk hdmi inn og en ut til tvn! det er veldig viktig at jeg kjøper noe som i utgangspuktet støtter alt! det gjør egentlig ikke så mye at det er litt overkill her og der. det som er viktig er at det blir god stemning på di filmene og tv serier jeg ser! men vist jeg har forstått rett er det skjerkort og cpu + hovedkort som er det viktige? og hva anbefales der? vist man skal ha det beste til et mediasenter? Lenke til kommentar
Kjetil_hp Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Radeon HD 3650 holder plenty til en Media PC. E8200 eller E8400 passer bra som CPU. Lenke til kommentar
KVK Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Hvis det du mener med at aktuelle skjermkort ikke har "hd ut" er at det ikke har HDMI, så betyr det ganske riktig at du må ha en DVI-HDMI adapter, men det betyr ikke at du mister lyden. HDMI og DVI er teknisk sett akkurat det samme, bare med forskjellig adapter. Forøvrig ville jeg basert meg på å kjøre lyden ut av HTPC'en med optisk kabel uansett, og heller la forsterker eller eventuell ekstern DAC ta seg av lyd-prosesseringen. Når det gjelder valg av kabinett, så er dette smak og behag, velg det som du liker best. Nevnte Silverstone kabinett vil jeg dog anbefale, har det selv og jeg syntes det ser meget lekkert ut, det er ingen som ville gjette at det skjuler seg en PC på innsiden. Om man ønsker ferrest mulig kabler, noe de fleste jo gjør, så bør man gå for en HDMI-løsning og ikke en DVI-løsning. Grunnen til dette er at du ikke får lyd ut av DVI-kontakten. Dvs. Radeon-kortene støtter lyd over DVI, men da må du ha en spesiell overgang. Det som er både enklest og billigst, er å bruke ett hovedkort med ett av de nyere brikkesettene: - Intel G3x/G4x - AMD 780G - Nvidia 8200/8200 Da slipper du å ha ett ekstra skjermkort, og hovedkort med disse brikkesettene har stort sett HDMI-utgang slik at du får både lyd og bilde samlet. Foreløbig så finnes det såvidt jeg har fått med meg bare G3x kort for intel-cpuer, og AMD/Nvidia finnes bare til AMD-cpuer. Men du får ikke utnyttet de nyeste lydformatene med mindre du har ett av de nye Asus-kortene som er nevnt tidligere i tråden Endret 16. juli 2008 av KVK Lenke til kommentar
turtall Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 takker! en vist jeg kjøper det siste MSI Radeon HD 4870, tror du det er stemning? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 ATI 4xx serien er overlegen på dekoding av HD materiale. (Det er gjort en del forbedringer i forhold til 3xxx serien). Men disse kortene er ganske store, vet ikke om du får plass i et HTPC kabinett? @KVK: Intel G45 skal støtte PAP og HDMI 1.3 fullt ut, men det kommer ikke før om en måned. Lenke til kommentar
turtall Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 hvordan kan jeg finne ut om det skjerkortet passer i et slikt kabinett? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå