yngkva Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Hei! Jeg skal kjøpe mitt første digitale speilreflekskamera, men er ikke sikker på hvilket kamera jeg skal velge. Valget står for øyeblikket mellom Canon EOS 400D, 450D og 40D. Jeg har såvidt prøvd 400D, og brukt 40D litt før, men som fotograf vil jeg regne meg som nybegynner. Jeg skal begynne her: http://www.elverumfhs.no/hovedvalg/Foto.ht...&parentID=0 til høsten, og kommer til å lære mer iløpet av året Samtidig vil jeg og ha litt råd om kjøp av objektiv. Har tenkt å kjøpe hus og linse separat(ikke en pakke), men trenger også her litt råd. Håper på svar:) Jeg har lyst på spelreflekskamera, men det er litt enger, så dette skal være et veloverveid kjøp. Endret 25. juni 2008 av yngkva Lenke til kommentar
Mats__ Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg har ikke allverdens erfaring men etter å ha brukt 400D en del var jeg redd for grepene i xxxD serien og tok steget opp til 40D. Føler man får mye mer kamera for en nesten ubetydelig prisforskjell. Når du har interesse og skal bruke kameraet så aktivt i tiden fremover tror jeg ergonomien og brukervennligheten ved 40D vil komme deg til gode. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Prøv vår nye kameravelger og se hvordan du kommer ut: http://www.tek.no/finn/kamera Lenke til kommentar
deviant Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Dette demaet er blitt mye omdiskutert i det siste, ta et søk på forumet så finner du flere tråder med mange meninger og mye nyttig informasjon. For min egen del synes jeg 400D eller 40D er gode valg, alt etter budsjett og behov. 450D koster nesten like mye som 40D, slik at jeg synes det er bedre å gå en klasse opp (1200 kroner i cashback på 40D frem til 30. juni). Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Smart nybegynner = Brukt 400D med god optikk Dum/rik nybegynner = Nytt 450D med kitobjektiv Viderekommen= 40D med valgfri optikk Lenke til kommentar
deviant Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Prøv vår nye kameravelger og se hvordan du kommer ut: http://www.tek.no/finn/kamera Artig side, den ga meg 40D med en gang Lenke til kommentar
Philo Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 450D koster nesten like mye som 40D, slik at jeg synes det er bedre å gå en klasse opp (1200 kroner i cashback på 40D frem til 30. juni). Tja... du kan også snu det rundt. Forskjellen på 450D og 40D er så marginal at du like gjerne kan kjøpe en 450D og spare mellomlegget uten å gå glipp av noe nevneverdig annet en Ergonomi og det at 40D er litt mer solid bygget (noe som strengt tatt ikke er relevant siden kvaliteten på 450D også er utmerket og en nybegynner somregel er såpass forsiktig/redd for nyinvesteringen at det behandles med silkehansker i forhold til en som har holdt på litt og behandler kameraet som et rent verktøy). Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Tja... du kan også snu det rundt. Forskjellen på 450D og 40D er så marginal at du like gjerne kan kjøpe en 450D og spare mellomlegget uten å gå glipp av noe nevneverdig annet en ErgonomiSom i bunn og grunn er det aller viktigste når det gjelder kjøp av kamera. Så svaret på trådstarters spørsmål er som vanlig - kjøp det som ligger best i hånden din... Lenke til kommentar
deviant Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) 450D koster nesten like mye som 40D, slik at jeg synes det er bedre å gå en klasse opp (1200 kroner i cashback på 40D frem til 30. juni). Tja... du kan også snu det rundt. Forskjellen på 450D og 40D er så marginal at du like gjerne kan kjøpe en 450D og spare mellomlegget uten å gå glipp av noe nevneverdig annet en Ergonomi og det at 40D er litt mer solid bygget (noe som strengt tatt ikke er relevant siden kvaliteten på 450D også er utmerket og en nybegynner somregel er såpass forsiktig/redd for nyinvesteringen at det behandles med silkehansker i forhold til en som har holdt på litt og behandler kameraet som et rent verktøy). Klasseforskjellen er så pass stor at mange velger å oppgradere fra 400D til 40D, hvilket også gjelder undertegnende. Samtidig er det så liten praktisk forskjell på xxxD utgavene at vi valgte å beholde 350D som kamera nummer 2 (og solgte 400D). Jeg mener ikke å si at du har gjort noen dårlig investering med ditt 450D - det er et knall kamera, men med mindre man på død og liv skal ha LiveView vil jeg absolutt anbefale en 400D og heller bruke de ekstra tusenlappene på glass. Har du deriomot penger nok til det, og regner med å ta mye bilder vil jeg anbefale 40D i stedet. Det handler om ergonomi, hastighet, buffer, funksjonalitet og byggekvalitet. Du jobber raskere og mindre anstrengt, du har nok fart og buffer til alsidig bruk og kameraet er bygget for dobbelt så mange eksponeringer som 400D/450D. For oss som har dette som hobby handler det om fotoglede, og å bruke 40D er virkelig en fryd! Endret 27. juni 2008 av deviant Lenke til kommentar
Philo Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Hehe, jeg kjøpte 450D ene og alene fordi det var hva vi ble tilbudt i HjemmePC ordningen på jobb Men står enda på at forskjellen er mindre mellom 450D og 40D enn den er mellom 400D og 450D Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Hehe, jeg kjøpte 450D ene og alene fordi det var hva vi ble tilbudt i HjemmePC ordningen på jobb Men står enda på at forskjellen er mindre mellom 450D og 40D enn den er mellom 400D og 450D Ikke enig... 400D->450D er fremdeles en ganske liten oppgradering, selv om det som ble gjort var viktig. Det er mye større ergonomiske forskjeller mellom 450D og 40D (som har utrolig mye å si i praksis!). Lenke til kommentar
yngkva Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 Takk for alle forslag! Har ikke tilgang til noe fotobutikk her, men nå har jeg faktisk tilgang på både 400D, 450D og 40D, og kan prøve litt. Og pengene er det ikke det står på Lenke til kommentar
Rincewind76 Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Og pengene er det ikke det står på Da vil jeg anbefale(Hvis du satser på Canon): Canon EOS 40D (ca. 7500,-) - meget bra og brukervennlig kamera, xxxD er mer klundrete å bruke Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM (ca. 6500,-) - Ultravidvinkel for landskap og kreativ moro Canon EF 24-105mm F4.0L IS USM (ca. 8000,-) - Toppklasse allroundzoom Canon EF 200mm F2.8L II USM (ca. 6500,-) - Medium tele i meget god kvalitet til en rimelig pris Canon EF 85mm/1,8 USM (ca. 3500,-) - Kort tele med stor lysåpning til en veldig rimelig pris, et topp objektiv for portretter Totalt ca. 32000,- kr som gir deg utstyr med høy kvalitet i alle ledd. En pakke som vil dekke de fleste behov i lang tid fremover. Vil du spare inn noen kroner kan du bytte ut 40D med 30D, og evt. kjøpe Sigma sin tilsvarende vidvinkel. Vil gi deg samme muligheter og omtrent samme kvalitet for ca. fem lapper mindre. Lenke til kommentar
deviant Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Canon EOS 40D (ca. 7500,-) - meget bra og brukervennlig kamera, xxxD er mer klundrete å bruke 7.000 nå på Japan Photo, og 1200 i cashback ut juni. Altså bare 5.800 (!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå