Carny Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg har vært i butikken og kjent hvordan det er å holde i div. kameraer. Valget faller på Nikon D80. Jeg ser JP selger det for ca. 6000,- med 18-55mm VR I utgangspunktet hadde jeg tenkt å kjøpe kun huset og en 50mm f/1.8, men jeg antar jeg ikke ville fått noen nevneverdig prisreduksjon om jeg ber om 50mm istede for 18-55mm. Prisen ville blitt noenlunde det samme om jeg kjøper huset og 50mm hver for seg. Ellers lurer jeg litt på om jeg ikke heller skal lete etter et brukt hus. Prisen synker tross alt ganske drastisk etter x-antall eksponeringer. DSLR varer jo, som kjent, ikke evig -i motsettning til SLR (til en viss grad). Da åpner jeg i alle fall for litt flere objektiver, rent økonomisk sett. Ang. minne lurer jeg litt på hvor viktig det er med et kjapt minnekort, og evt. om noen har noen anbefalinger å linke til. Litt av grunnen til at valget faller på D80 kontra D40 er at den har innebygd fokusmotor. Hadde D40 hatt det ville jeg gått for den. Er det en viktig nok grunn til å gå for D80? Rent bortsett fra at D80 er jevnt over bedre teknisk sett enn D40. Håper på innspill og helst noen argumenter på hvorfor du mener det ene eller det andre. For øvrig står jeg fremdeles litt åpen for valg av annet merke, dog innen samme prisklasse. Mvh Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 I utgangspunktet hadde jeg tenkt å kjøpe kun huset og en 50mm f/1.8, men jeg antar jeg ikke ville fått noen nevneverdig prisreduksjon om jeg ber om 50mm istede for 18-55mm. Prisen ville blitt noenlunde det samme om jeg kjøper huset og 50mm hver for seg. Dersom du kan leve med noe som tilsvarer 75mm på 35mm i daglig bruk er det vel lite grunn til å ikke ha bare 50/1.8. Men om du føler at det blir litt vel trangt til normal bruk ville jeg utvilsomt ha tatt med et 18-55VR. Ellers lurer jeg litt på om jeg ikke heller skal lete etter et brukt hus. Prisen synker tross alt ganske drastisk etter x-antall eksponeringer. DSLR varer jo, som kjent, ikke evig -i motsettning til SLR (til en viss grad). Da åpner jeg i alle fall for litt flere objektiver, rent økonomisk sett. Ikke så dumt. Mye bra priser, og om du vil ha fastoptikk burde det vel være mulig å finne tak i noe rundt 28-35mm i tillegg til 50mm. Ang. minne lurer jeg litt på hvor viktig det er med et kjapt minnekort, og evt. om noen har noen anbefalinger å linke til. Prisforskjellen er marginal. Jeg har god erfaring med Sandisk Extreme III-kort. D80 bruker vel SD-kort, men de finnes også i Extreme III (og IV) -utførelse. Litt av grunnen til at valget faller på D80 kontra D40 er at den har innebygd fokusmotor. Hadde D40 hatt det ville jeg gått for den. Er det en viktig nok grunn til å gå for D80? Rent bortsett fra at D80 er jevnt over bedre teknisk sett enn D40. Dersom du er glad i fastoptikk er det absolutt en grunn. Lenke til kommentar
Carny Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Tusen takk for godt svar! Jeg får lete etter et pent brukt D80 til en gunstig pris. Takker for råd om minnekort Jeg har ikke mye erfaring med optikk, men jeg liker idéen bak fastoptikk. Jeg tror det kan tvinge meg til å bli en bedre fotograf, at jeg må bevege meg mer og tenke litt mer før jeg trykker på utløseren. Ellers har jeg planer om å se etter 20mm og 28mm. 20mm tilsvarer vel ca. 30mm, og 28 rundt 40mm på et D80. Hva det blir av de to er jeg ikke sikker på, men jeg antar jeg vil finne ut hva jeg har behov for etterhvert som jeg blir kjent med kamera skjønner hva jeg evt. savner. Om det er flere som ønsker å komme med innspill setter jeg stor pris på det. Takk Simon Aldra Mvh Endret 25. juni 2008 av Carny Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 En 28 er nok en god ide. 50mm er nok litt vel trangt for de fleste. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Du burde vite bedre enn å plassere denne tråden i denne kategorien, Carny. En hyggelig moderator kan sikkert flytte den for deg. Det har tydeligvis vært så mye action her at folket glemmer at det finnes flere underkategorier. Det er forøvrig god grunn til å kjøpe D80 uten at motoren har noen betydning, hvis ikke forskjellen betyr at du må gå på store kompromiss optisk. For 6000 kan du få D40 kit + Sigma 50mm f/1,4. Det er en langt bedre løsning enn en D80 med 50mm f/1,8. Uansett så vil jeg ikke anbefale noen å kun ha 50mm. Ærlig talt så er jeg en konsekvent tilhenger av fastoptikk, men ikke til denne ekstremitet. Jeg ville aldri ha kunnet levd med 50mm (75mm ekv) som eneste brennvidde, og jeg kjenner ingen andre som kan det heller. Kjøp et kit med zoom, og bygg heller ut ved behov. Først må du ha de viktigste behovene dekket, så kan du spesialisere etterpå. Du bør ikke gå andre veien, for da mister du fort interessen. Så mye er ikke den lille dybdeskarpheten til fastoptikk verdt, for jeg regner med at den er noe av det du er på jakt etter. Alternativene slik jeg ser dem er D80 kit eller D40 kit + Sigma 50mm. I det første alternativet får du ikke noen annen optikk enn kitzoomen, men til gjengjeld har du et større bruktmarked å søke i for optiske utvidelser. Det første alternativet gir deg kanskje alt du trenger til samme pris. D80 med 50mm er ikke et alternativ som jeg vil anbefale. Det eneste kit med fastoptikk som finnes på markedet i dag er Olympus fornuftige E-420 med 25mm. Det er versatilt, og derfor mye mer å foretrekke enn et med 50mm. Brukt stiller saken seg annerledes. Jeg mener å huske at Nikons rimeligste 28mm koster rundt 2500. Med en brukt D80 vil du klare å komme deg ned mot 6000. Og får du tak i objektivet brukt så klarer du å nå budsjettet ditt med god margin. Men hvis det ikke er fastoptikken som sådan som trekker deg mot Nikons billige 50mm, så ville jeg ha ventet med det. Da er det sikkert behovet for liten dybdeskarphet som tiltrekker deg, men det er ikke en egenskap å bygge grunnutrustningen på. Hvis kombinasjonen D40 og Sigma 50mm virker fristende (og hvorfor ikke?) så er det noen som synes at den sensoren er bedre enn den med 10mp. Hvis du er litt i stuss om megapixlene vil en D40x gi deg samme sensor og bildekvalitet som D80, så hva med et brukt D40x kit med nevnte Sigma? Hvis det viktigste er å oppnå de optiske egenskapene til en 50mm så får du bedre bilder med en D40x + Sigma 50/1,4 enn en D80 + 50/1,8. Og så får du en normalzoom i tillegg, og det vil du ikke være foruten. I alle fall ikke uten et fastobjektiv i området normal til moderat vidvinkel. Lenke til kommentar
Carny Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Først og fremst..ops, du har helt rett. Jeg lagde denne tråden i feil forum. Håper en trivelig moderator har lyst å flytte den for meg. Ja, det er også en av grunnene for fastoptikk. Liten dybdeskarphet. Me like En annen grunn er at det er et veldig lyssterkt objektiv for en veldig rimelig penge. Og det er en fordel i mørke lokaler, som på konserter for eks. Du har helt rett i det du sier. Det kan bli litt vel mye begrensninger med kun 50mm (75 ekv), og som Simon Aldra sa; det kan bli litt vel trangt. Jeg kan nok presse prisen opp til rundt 8000,- uten at det ska gå nevneverdig ut over planene for pengene denne sommeren. Og som du sa, PMnormal, så vil jeg med D80 få et større bruktmarked å søke etter mer optikk, det er også en fordel. Har lett etter den sigmaen du nevnte (50mm f/1.4) uten hell. Hvis du har en link hadde jeg satt pris på det. Totalt blir det ca. 7000,- for D80 med kit 18-55 VR + nikkor 50mm f/1.8. Det stod forresten ingenting i annonsen om blender på kit-objektivet, men antar det ligger rundt 3.5-6...noe slikt. Jeg har uansett fått litt mer å tenke på nå. Jeg kommer nok tilå vurdere litt fram og tilbake før jeg går til innkjøp. Fortsatt setter jeg pris på andre innspill og hjelp. Det er godt mulig jeg har glemt å ta med enkelte ting i betraktning så hvis du kommer på noe ekstra må du gjerne si fra. Mvh Lenke til kommentar
Carny Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Ja, det virker som det er standard på kit. I alle fall i det området. Uansett skal du ha takk for at du tok deg tid til å sjekke det opp Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg har brukt Nikon D80 med både Sigma 30mm f/1.4 og Nikon 50mm f/1.4. Sistnevnte går utenpå Sigmalinsa optisk så det holder, men det hjelper lite når den har et såpass begrenset bruksområde. Når det gjelder kamerahus så har D80 mange fordeler ovenfor D40(x), den viktigste er kanskje at D80 gir et mye bedre grep en de knøttsmå D40-ene. D80 har også et programdisplay med belysning på toppen av huset og kontrollhjul på huset som gir raskere tilgang til innstilling av lukkertid og blenderåpning. Lenke til kommentar
Carny Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg fant! Jeg fant! 50mm f/1.4 fra Sigma. Ny pris er riktig nok litt stiv, tatt økonomien i betraktning, men er jeg heldig kan jeg finne den til en hyggeligere pris. 30mm f/1.4 også fra Sigma. 50mm f/1.4 fra Nikkor. Hvorfor er denne billigere enn både 30mm og 50mm fra Sigma? :O Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 50mm f/1.4 fra Nikkor.Hvorfor er denne billigere enn både 30mm og 50mm fra Sigma? :O Fordi sigma sine i dette tilfellet er heftig overpriset (Uten at jeg kan si at jeg har sett noen tester om 50mm F/1.4 til sigma, det er helt nytt, så hvis det er merkbart skarpere enn nikon sitt så kan det tilgis den høye prisen) Lenke til kommentar
Carny Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) fcuk_IT, ja. D40(x) er litt lite, men det er både fordelen og ulempen med den, i så måte. Greit å ha noe lite å drasse med seg enn noe stort. Dog er ikke det et problem i seg selv for min del. Ellers er jo fordelene du nevner, ja; fordeler. Jeg takker for alle innspill! I fare for å virke grådig kan jeg ikke benekte at jeg sier takk om det er noen med enda flere ting å ta i betraktning. Mvh Edit: sn0dig, ja, det kan hende du har rett. Jeg får søke litt rundt og se hva jeg finner ut. Jeg tror jeg lar denne tråden ligge til i morgen så får jeg se om det har dukket opp flere tips og innspill. Endret 25. juni 2008 av Carny Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Vi er alle spent på hva Sigma har å by på til den dristige prisen, og det bør være bra. Og er det bra så er kombinasjonen D40x kit + Sigma 50 et spennende alternativ til den samlede prisen. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Spørsmål om kjøp av speilrefleks-kameraer hører vel bedre hjemme i kategorien "Speilrefleks - digitalt". Flytter derfor tråden dit. Lar en lenke ligge igjen i kategorien for Fotografering. Snorre Lenke til kommentar
Carny Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Takk, Snorre! Og takk for alle svar! Nå har jeg sett på en del bilder på flickr av de 3 objektivene. 50mm til Nikkor ser, for meg, bedre ut enn Sigma sin, men forskjellene er svært små ser det ut for. Har sett på bilder tatt i mørke omgivelser, studio og dagslys. Begge objektivene får gode resultater. 30mm til Sigma er helt klart super, men jeg føler ikke prestasjonene rettferdiggjør prisen. Alle har en ganske fin bokeh, men nikkor sin så best ut, synes jeg. Mulig jeg har vært uheldig med bildene jeg så på i forhold til Sigma sine objektiver. Jeg kommer i alle fall til å spørre de på JP om de har noen mening om dem. Pga pris, innspill fra dere og egne meninger ligger jeg foreløpig på dette oppsettet: D80 + kit + 50mm f/1.4 = ca. 8500,- Åh...kom på at min fars kone var journalist for tja..kanskje 15år siden. Han nevnte at hun ikke bruker kamera lengre og at merket var Nikon. Mulig jeg kan få meg en 28mm eller noe slikt fra henne. Jeg må i alle fall sjekke det opp før jeg går til innkjøp av noe annet enn kitobjektivet. For øvrig har kitobjektivet fått laber kritikk. Det er tregt og lite lyssterkt, og at de fleste vil nok føle behov for bedre optikk forholdsvis raskt. Er jeg riktig heldig ang. objektiv(er) fra stemoren min kan jeg ende opp med brennvidde rundt 20-50, der en plass (antar det ligger rundt 28-35 som standard for journalister, eller..?). Da blir det D80 + brennvidde jeg ellers måtte trenge. Jeg har for øvrig siklet på 105mm (før PMnormal postet sine resultater av hans 105), men den må jeg nok være heldig og finne brukt. Ny ligger vel den rundt 6-8 tusen? Som sagt, er det noe dere vil legge til eller kommentere så setter jeg pris på det! Mvh Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Da jeg hadde Sigma 30mm f/1.4 og Nikon 50mm f/1.4 tok jeg et par sammenligningsbilder for å sammenligne skarphet. Konklusjonen min var da at Sigma-linsen kunne sammenlignes med 18-200mm VR ved 30mm f/10, men var overhode ikke nærheten av 50mm f/1.4. Jeg ingen tro på at Sigma 50mm f/1.4 er i nærheten av orginalen - enkelt og greit. Nikon D80 + 50mm f/1.4 er en canonkombinasjon, men begrenset med tanke på bruksområder. EDIT: "k" endret til "c" for XD Endret 26. juni 2008 av fcuk_IT Lenke til kommentar
Carny Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Var innom JP i dag, og de sa mer eller mindre det samme. De er ikke heeeelt overbevist om at ytelsen rettferdiggjør prisen til Sigma. Har fått skattepengene nå. Da blir det å bestille fra nett tenker jeg. De hadde ikke noe annet enn 30mm tilSigma inne, og det var for øvrig bestilt av en annen. Det var stort sett bare kitobjektiver de hadde. Skal regne litt mer på priser før jeg bestemmer meg. Kan lage en ny post når jeg har funnet noe som virker fristende for meg. Håper da på godkjenning eller kjeft for mitt valg =) Lenke til kommentar
Carny Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 D80 4789,- Dog selger de en pakke med D80 + 18-55mm til 5999,- => link Objektivene jeg vil ha: (har ikke noe i mot å bytte objektiver) Nikkor AF-D 50mm f/1.4 2369,- Nikkor AF-D 28mm f/2.8 1911,- Kommer til å skrive en mail om hvilket tilbud jeg kan få istede for det med 18-55mm'en med de 2 objektivene. Ellers er jeg litt i tvil om minnekort. Har sett på dette, da prisen er helt ok, men er litt usikker på om 8gb er nok Jaja..alt dette er et lite utkast, og håper på ris eller ros for mine valg. Jeg har for øvrig ikke noe i mot zoom-objektiver, men jeg er vel en kvalitetsfreak og derfor blir det litt turn-off å lese at kitobjektivet (18-55mm'en) er såpass laber at de fleste vil raskt ønske noe bedre. Jeg har ikke lyst å bruke pengene på et objektiv som kun kommer til å samle støv. Mvh Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Ellers er jeg litt i tvil om minnekort.Har sett på dette, da prisen er helt ok, men er litt usikker på om 8gb er nok Mvh Ville heller kjøpt dette minne https://prisguiden.no/product.php?product...=specifications Sandisk secure extreme III 4GB SDHC Men jeg er en av dem som mener det er bedre å ha to eller flere kort en et.Det er hvis et kort går i stykker,mister det etc. så har du ihvertfall et kort til. En annen ting,er overhode ikke sikker men kan ikke skade å skjekke,støtter D80 HC-versjonen? Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Jeg er egentlig i samme båt som Carny her. Jeg har tenkt å kjøpe meg D80, men jeg vet ikke hvilket objektiv jeg burde starte med. Jeg har prøvd kitobjektivet 18-70mm, og jeg syns ikke dette var så aller værst for en nybegynner. Er 18-55mm kit-objektivet av dårligere kvalitet? På 18-70mm er det heller ikke VR, noe som 18-55 har. Jeg ville tippet at alle disse kitobjektivene (18-55, 18-70 og 18-135) ville være av samme kvalitet, bare forskjellig brennvidde? Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå