Gå til innhold

Speilrefleks vs superzoom

Anbefalte innlegg

Vurderer å utvide kameraparken med et speilrefleks, f.eks. Olympus E520. Har fra før en u digital800. I tidligere (les analoge) tider hadde jeg et enkelt speilrefleks med et par linser som jeg brukte for det meste og savner litt muligheten for å ta "ordentlige" bilder.

Valget står egentlig mellom speilrefleks eller et SuperZoom kompaktcamera med f.eks. 18-20 ggr zoom. Men er litt i tvil om hva jeg skal gå for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke noe fasitsvar på hva som er best av en superzoom og et speilrefleks. Du får gjerne raskere fokusering og bedre bilder ved høy ISO med et speilreflekskamera, men hvis du setter et rimelig 10x (eller mer) zoomobjektiv på speilrefleksen er det ikke sikkert at det er noe bedre optisk enn objektivet på en superzoom.

Superzoomene gir deg mer zoom (opp til 20x), mindre vekt og volum samt mulighet for videoklipp. Du må nesten vurdere selv hva som er viktigst for deg.

Lenke til kommentar

Jeg tror uansett at et DSLR med et relativt greit zoom-objektiv gir bedre kvalitet enn et superzoom.

E-520 med Leica sin 14-150 bør jo fungere fint... og gi deg ca 11x zoom. Dette er ganske dyrt da tror jeg..... Olympus har en 18-180mm = 10x. Kit'ene til olympus er ok; dobbelzoom kit gir deg 14-42 + 40-150mm ... altså ca 11x, men du må bytte objektiv.

Uansett; Du får overlegen bildekvalitet kontra superzoom... + raskere kamera etc etc...

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet for nesten et halvt år siden, og jeg gikk for speilrefleks og angrer ikke! Det eneste må kanskje være at det kan være greit å prøve forskjellige kamera (både dyre og billige). Jeg kjøpte først et Nikon D40x, men nå har jeg oppgradert til et Samsung GX-10.

Et annet objektiv som gir mye zoom er Tamron 18-250mm som gir ca 14x zoom. Dette skal være et veldig godt ultrazoomobjektiv. Det kan også være lurt å kjøpe kamera med bildestabilisering i huset. Det vil gi store fordeler på lengre brennvidder :)

Lenke til kommentar
Ja, jeg vurderer..... for og imot. Det beste hadde vel vært et Ole Brumm svar, "Ja takk, begge deler" :p

Ja, Ole Brum er ikke så dum, jeg må ha begge deler!

Hadde først kompakt, men gikk så for superzoom. Men etter et år måtte jeg ha SLR, og nå et år etter har kona også fått SLR. Og vi er begge helt enige om at det er noe helt annet med SLR, mye bedre bildekvalitet og mye bedre å jobbe med! (begge brukte analog SLR tidligere)

Men superzoomen er fortsatt nyttig i en del situasjoner, den har stabilisator og vribar skjerm, og er lett og kompakt.

SLR føles betydlig mer som et verktøy, ikke noe man bare knipser med, det er god søker og lettere å jobbe med motivet. Så skal du ha det gøy, kjøp SLR!!

Lenke til kommentar

Spesielt når du har et kompaktkamera fra før, ville jeg gått for speilrefleks om du har tanker om å utforske fotografiverdenen litt.

I likhet med både deg og SRD, hadde jeg samme problemstillingen for et halvår siden. Valgte speilreflekskamera, spesielt også fordi prisen var omtrent den samme for de superzoomene jeg vurderte.

(Selvsagt ville det i lengden vært billigere å kjøpe superzoomkamera. :p )

I sosiale anledninger med mye lys, er uansett kompaktkamera å foretrekke. Jeg blir svært fornøyd med bildene fra kompaktkameraet mitt, i hvertfall til sitt bruk (altså sende rundt, og kikke på dem på skjermen uten noe videre mikkmakk).

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en Canon EOS 450D og et Tamron 18-200mm, men er litt usikker på om jeg heller burde gått for et ultrazoom kamera. Her er grunnene:

- Jeg kommer nok aldri til å bruke noe særlig mer penger på objektiver osv.

- Det er en del større og tyngre enn ultrazoomkamera.

- Ultrazoomen er ca 3000kr rimeligere etter kjøp av den nye linsa.

- Jeg knipser NESTEN bare på auto eller P uansett.

Så jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre, selge 450D å kjøpe Olympus SP-570UZ ??

Har man egentlig mulighet til å gjøre manuelle innstillninger på et ultrazoom kamera?

Endret av kesse
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte meg en Canon EOS 450D og et Tamron 18-200mm, men er litt usikker på om jeg heller burde gått for et ultrazoom kamera. Her er grunnene:

- Jeg kommer nok aldri til å bruke noe særlig mer penger på objektiver osv.

- Det er en del større og tyngre enn ultrazoomkamera.

- Ultrazoomen er ca 3000kr rimeligere etter kjøp av den nye linsa.

- Jeg knipser NESTEN bare på auto eller P uansett.

Så jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre, selge 450D å kjøpe Olympus SP-570UZ ??

Har man egentlig mulighet til å gjøre manuelle innstillninger på et ultrazoom kamera?

De fleste av de litt mer avanserte ultrazoomer har eksakt samme manuelle muligheter som speilreflekser, men spesielt manuell fokus er enklere på et speilrfleks. Kan ikke se at bruk av P og auto er argumenter mot å bruke speilrefleks. Tvert imot får du teknisk bedre bilder fra et speilrefleks spesielt når du bruker disse innstillingene. Autoiso er et eksempel på en funksjon som fungerer bedre på speilreflekser enn kompaktkameraer. Det som vel er spørsmålet er om du har glede av/er interessert i kvalitetsforskjellen. I noen sammenhenger betyr forskjellen noe, i andre ikke. Og under idelle forhold er kvalitetsforskjellen liten, spesielt hvis du bare ser bildene på skjerm og lager relativt små kopier.

Lenke til kommentar
Hvis du føler at størrelsen er et problem så burde du seriøst vurdere å bytte. Et kamera som ikke blir brukt er veldig mye dårligere enn et kamera som er nesten like bra som faktisk blir brukt.

Det er et vanskelig valg, for noen blir det omvendt der det føles som å komme i tvangstrøye å ta steget ned fra speilrefleks. Hvis mulig burde du prøve ute et ultrazoomkamera før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar
Jeg heller vel mot en Olympus E520. Vet ikke om det er noen butikker i Trondheim som har den inne ennå, hadde vært greit å lagt potene på den før jeg kjøper den.

Har du sjekket Japan Photo. JP i Sandvika hadde en utstilt når jeg var der tidligere i uken.

Tom

Lenke til kommentar

Foreløbig har jeg bare Kit-objektivet 14-42. Blir vel flere objektiver etterhvert. Skal en tur til Japan i september .......

Ser også at Sigma har et veeeldig rimelig 55-200 mm objektiv. Det er jo så billig at det går an å kjøpe det selv om det skulle vise seg å ikke være verdens beste. Jeg antar at autofokus ol. fungerer også på det objektivet ?

Ellers så har jeg tatt en del bilder, men har ikke hatt tid til å se på dem på PCen ennå, grunnet andre gjøremål. Kanskje jeg skal lage en egen tråd med mine erfaringer og legge ut noen bilder etterhvert ????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...