Firesky Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Litt usikker på dette mekaniske, men hvis det er samme signalene som brukes i PC-vifter, så teller den 2 pulser per omdreining, da kan man lett kople den til en intterupt-pinne og få programmet til å telle antall pulser per halve sekund. Lenke til kommentar
Dundersalt Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 okey, husker ikke selv hvordan slikt virker. Har gjort det en gang før ved bitvis retnignsstyring. Når det gjelder hastighetsmålingen er dette en generell løsning jeg er ute etter, altså en magnetisk pickup som generer en sinus. Tenke først å kjøre denne sinusen inn på en optokobler, slik at jeg får en sinus 0-5V. Spenningsdeler 5V slik at 3.5V blir referangsen. Dermed hver gang sinusen overstiger 2.5V får jeg en "1" til telling. Problemet nå er å finne en stpmotor, men regner med jeg bare kan plukke en ut fra en cdrom ol. og finne databladet på denne? Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Det burde da gå greit det, kople den i analoge inngangen på chippen og sette den til å gjøre som du sier. Kan være du finner data om steppere i CDrom'er, har en del artig mekaniske deler rundt meg her, jobber med kopimaskiner Hvis jeg en dag skal lage noe mekansik, så måtte det blitt noe slik: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå