Gå til innhold

BK: Bilder fra reise i det tidligere Jugoslavia


Anbefalte innlegg

Det begynner å bli et par måneder siden jeg opplevde Balkan, og jeg tenkte jeg kunne legge ut et par bilder fra turen dit.

 

post-36083-1214409328_thumb.jpg

Dette er en minerydder fra Norsk Folkehjelps mineryddingsprogram i Bosnia. Jeg har enorm respekt for disse menneskene som setter livet så til de grader på spill for å gjøre hagene og jordene til uskyldige mennesker trygge. Jeg kan ikke beskrive hvor mye jeg beundrer deres mot og innsats.

 

post-36083-1214409383_thumb.jpg

Dette bildet er tatt i en by de fleste har hørt om - Srebrenica. Srebrenica er byen der en massakre på flere tusen mennesker ble gjennomført. I dag er Srebrenica, en by der Serbiske flyktninger bor, og en opplevelse i seg selv. Den stemningen en møter der, de menneskene en kan observere der, og den tomheten man opplever - er ubeskrivelig.

 

post-36083-1214409823_thumb.jpg

Det er også verdt å ta en tur innom gravplassen der tusenvis av ofre for massakren er gravlagt. Ikke et hyggelig syn, men virkelig noe en ikke glemmer. Jeg lar for bildet stå uten kommentar forøvrig.

 

Dersom noen skulle ha interesse av det kan jeg også legge ut andre bilder fra mine opplevelser i det tidligere Jugoslavia. Jeg har ikke bare dystre bilder, men jeg følte for å dele dem denne gang.

 

Tanker og kritikk?

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker bilde 1 og spesielt 3. Begge bildene sier veldig mye mer enn bare det vi ser.

 

 

For meg ser dette ut som et godt eksempel på bruk av diagonal(?). Blomsten blir første blikkfang og skriften blir et naturlig sted å flytte blikket rett etterpå. Det er endel slike komposisjonstriks jeg ikke får helt taket på. Jeg har vansker med å se slike motiv selv. Det kommer nok med litt øvelse.

 

Hvis jeg hadde funnet det motivet ville jeg kanskje fått støtten enda mer ute av fokus og kanskje ikke latt den gått helt ut til kanten av bildet, men du har sikkert gjort det akkurat slik som dette av mange grunner.

Lenke til kommentar

For å ta det siste først: Jeg synes det faller litt gjennom. Det er lett å se tanken bak det, men motivet fungerer bare ikke for meg. Bruken av smal dof blir for forsiktig, og motivet som sådan er så lite estetisk at jeg ikke ser noe annet enn en ide. Eller en skisse, om du vil.

 

De to første er gode bilder. Det første er et slik bilde som jeg etterhvert begynner å forvente meg fra deg. Den barske minerydderen har det litt slitte og oppgitte uttrykket i ansiktet som jeg forestiller meg at man får i en slik jobb. Det har altså gode reportasjekvaliteter som taler for seg selv.

 

Det samme kan man si om bikkjeslagsmålet. Skjønt, det er vel mest en lek mellom to venner dette her. Det er litt beskrivende for gatelivet en del steder i verden, samtidig som det blir litt symbolsk i form av å være en gatekamp mellom artsfrender. Nabo vs nabo og så videre. Bilene i toppen av bildet er helt på sin plass for å plassere bildet i en sammenheng. Du kunne jo ha konvertert til sorthvitt, og latt det være en pastisj på gamle dagers reportasjefoto. Heldigvis har du unngått den fristelsen, og laget en beskrivelse av gateliv fra en tilsynelatende helt ordinær gate i Europa.

 

To skritt frem og litt snubling tilbake. Men mest av alt to skritt frem.

Lenke til kommentar

For å ta det første snublende fallet først.

 

Jeg leker her med klisjeer. I så respekt føler jeg bildet av en død rose ved siden av en gravstein på gravplassen for ofrene etter det verste folkemordet i etterkrigshistorien har sin betydning. Jeg har også brukt så smal DOF jeg kunne. Jeg får ta akkurat det som et insentiv for å handle inn et 50/2.0 - eller rane bank og kjøpe et 14-35.

 

Ellers er bilde to ment som et øyeblikksbilde fra et sted der folk enda ikke har klart å komme forbi en hendelse. Det viser fra min side noe som er toneangivende for Sreberenica by. Nemlig stillhet. Det eneste jeg hørte var bjeffende bikkjer, bussen vår som sto og putret på tomgang og subbingen fra en gammel gubbe som stavret avgørde med en stokk. Det er kanskje et av de beste bildene jeg har for å skildre et enkelt sted på turen, og derfor liker jeg det.

 

Takker så meget for kritikk.

 

Juliess, det er en kommentar jeg setter stor pris på. Meget stor pris på.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Jeg liker bildet av sanitets-soldaten. Han ser ekte bekymret ut. Det har en utstrålingsyns jeg. Bildet av blomsten er trist. Jeg strides litt i mitt indre om jeg ville tatt ett slikt om jeg hadde muligheten. (Ikke misforstå, jeg mener på ingen måte å kritisere deg) Bildet gir jo noe når det blir sånn. Krig er ekkelt.

Lenke til kommentar

War is hell har det blitt sagt. Litt av grunnen til at jeg tok bildet er nettopp de følelsene du får av det. Jeg blir trist av det. Jeg blir sint av det. Jeg blir sint, ikke på serbere, ikke på kroater eller bosniakker, ikke på noen etnisk gruppe. Jeg blir så eitrende forbanna på mennesker! Det er mennesker som har gjort dette, og mot mennesker. Det er så inni h*lvetes forbanna surt å se at mennesker kan gjøre slikt. Og dette var ikke et primitivt land i den tredje verden, dette var tilnærmingsvis et vestlig land.

 

Hele det tidligere Jugoslavia er et inntrykk. Jeg husker en dør i Durbrovnik. Det gikk mange kulehull inn i døra. Og noen veldig få ut av døra. Gatene i Sarajevo, der man ser kulehullene. Du kan bokstavelig talt spore kampene på gatenivå. Du kan stå med kulehull i hodehøyde mot en vegg, gå over gata og se kulehull i hodehøyde der også..

Lenke til kommentar
Jeg strides litt i mitt indre om jeg ville tatt ett slikt om jeg hadde muligheten.

Jeg er ikke i tvil om at jeg ville forsøkt meg på motivet, men mer vellykket med bedre optikk :p

Om jeg da ikke hadde et 50/2. Da hadde jeg hatt bedre optikk. Ædda & bædda.

 

Helt ok bilder de 2 første (slik de fungerer for meg), men det er bildet nr 3 som setter tankene i sving hos meg iallefall. Noen syns kanskje det er ett "klisjebilde", men jeg synes det er ett sterkt bilde. Har forøvrig selv tjenestgjort i Unifil :)

Takk. Og du har min respekt for tjenesten din. Når var du der nede, og hvor?

Lenke til kommentar

Veldig bra. Du har en særegen stil som jeg etterhvert (tror jeg) begynner å skjønne.

PM, Juliess og Pybalto har allerede sagt mye av det som jeg selv tenker.

En ting da..når du poster så stemningsfulle og ikke minst så vikrningsfulle bilder syns jeg du burde lage én egen tråd for hvert bilde. Det blir litt overveldende å forholde seg til alle 3 i samme tråd.

 

Første bilde har kanskje en smule for mye kontrast i seg.

 

Andre bildet med de 3 hundene, bygget på venstre hånd og ikke minst tønnen og stolpene sier sitt på sett og vis. God dynamikk i bildet. Liker også hvordan fortauskanten danner en kurve.

Liker dette bildet best. Kan legge til at det helt klart tar meg bort fra gatene vi kan finne her i Norge. Jeg er i alle fall ikke vant til å se noe lignende her til lands.

 

Det tredje blir litt tomt, da spesielt pga jeg ser for meg langt flere gravstøtter. Fragene og motivene er litt dunkle og vemodige, om jeg kan beskrive det slik.

Det har sin virkning, om enn teksten din til bildet legger opp til noe mer innhold kanskje.

Lenke til kommentar
Det tredje blir litt tomt, da spesielt pga jeg ser for meg langt flere gravstøtter. Fragene og motivene er litt dunkle og vemodige, om jeg kan beskrive det slik.

Det har sin virkning, om enn teksten din til bildet legger opp til noe mer innhold kanskje.

For meg så er det ikke graven det er bilde av. Mer sorgen. Følelsene.

Lenke til kommentar

Enig med Carny i at de tre bildene godt kunne hatt hver sin tråd.

Btw: Zuiko 50/2 disponerer jeg allerede, så det så. Men disponerer du Nikkor 105/2,5? :dribble:

 

Ingen av dem, sier du :cry: He he. Jeg skal gi meg nå. Nok er nok. For Madame 105 ruler gata fremdeles. Du kan jo bruke skikkelig optikk på Olympus også. På samme måte som du kan bruke skikkelig optikk på Canon, med adapter.

Lenke til kommentar
Jeg strides litt i mitt indre om jeg ville tatt ett slikt om jeg hadde muligheten.

Jeg er ikke i tvil om at jeg ville forsøkt meg på motivet, men mer vellykket med bedre optikk :p

Om jeg da ikke hadde et 50/2. Da hadde jeg hatt bedre optikk. Ædda & bædda.

 

Helt ok bilder de 2 første (slik de fungerer for meg), men det er bildet nr 3 som setter tankene i sving hos meg iallefall. Noen syns kanskje det er ett "klisjebilde", men jeg synes det er ett sterkt bilde. Har forøvrig selv tjenestgjort i Unifil :)

Takk. Og du har min respekt for tjenesten din. Når var du der nede, og hvor?

 

Takker! Begynner å bli noen år siden nå, 1988 kont XXI Norbat.

Lenke til kommentar

Kontraster er noe en må leve med om en skal se på mine bilder. De eneste som får meg til å fire litt på kontrasten er avisa mi, men de trykker på toalettpapir. ;)

 

Jeg ser hvordan du tenker. Jeg skulle gjerne tatt en del av bildene fra den gravplassen på nytt. Jeg hadde gjort en del annerledes, også det bildet der.

 

Enig med Carny i at de tre bildene godt kunne hatt hver sin tråd.

Btw: Zuiko 50/2 disponerer jeg allerede, så det så. Men disponerer du Nikkor 105/2,5? :dribble:

Hum, hva bruker du et ZD 50/2 til? :hm:

 

Ingen av dem, sier du :cry: He he. Jeg skal gi meg nå. Nok er nok. For Madame 105 ruler gata fremdeles. Du kan jo bruke skikkelig optikk på Olympus også. På samme måte som du kan bruke skikkelig optikk på Canon, med adapter.

Jeg disponerer ingen Nikkor 105/2.5 - men jeg disponerer et Zuiko 100/2.8 som er ganske søtt, og tegner silkemyk bokeh. ;)

Lenke til kommentar

Jeg ser at turen og bildene betyr mye for deg. Det er bra, man skal fotografere det som engasjerer en. Desverre ser ikke jeg det du ser i disse bildene. Det er forsåvidt ikke noe nytt. Jeg opplever det samme støtt og stadig.

 

Jeg synes at kontrastene blir for harde i det første bildet. På min skjerm (med forbehold om at jeg ser bildet på en ræva laptopskjerm) er ansiktet både for utbrent og for skyggelagt. Den hvite bilen i bakgrunnen stjeler også masse av oppmerksomheten min.

 

Bilde to ville ha gjort seg fint i et bildespill med lyd til. Bildet i seg selv kommuniserer ikke det samme som teksten din gjør. Jeg ser ikke tilstrekkelig av omgivelsene til at jeg begynner å tenke "aha!et krigsherjet jugoslavia"

 

Bilde tre blir for artsy for meg. DOF er for snever for min smak, og jeg skjønner ikke umiddelbart at det her er snakk om en grav.

 

Jeg vil gjerne se flere av bildene fine fra turen.

 

Edit: Et lite innspil. Ser at dere forsvinner litt ut i utstyrsdiskusjon her. Er BK et hensiktsmessig fora for dette? Slik jeg ser det burde BK handle om bilder, ikke utstyr. Gud skal vite at det er nok utstyrsdiskusjon ellers på dette forumet.

Endret av _ART_
Lenke til kommentar
Bilde tre blir for artsy for meg. DOF er for snever for min smak, og jeg skjønner ikke umiddelbart at det her er snakk om en grav.

Det er akkurat dette som gjør at jeg liker bildet. Jeg mener rosen burde være enda mer framtredende enn hva den er slik at det tar meg enda lenger tid å oppdage at det er en grav det er snakk om. Følelsene som kommer ved dette bildet er mange og kraftige. At bildet har god komposisjon har jeg derimot ikke peiling på :)

 

Edit: Det er ikke nok å se på bildet i et sekund. Jeg liker at det tar litt tid. Bildet holder meg som seer lenger.

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...