Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Løst: Ny maskin med elendig ytelse...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
rart.. dama mi får 4 i grafikktesten med gf6800gt

 

Desto større mistanke til at noe er galt? 3,7 fra en 9600gt kan da ikke stemme? Virker jo veldig som vi kan pinpointe feilen her ned til rundt grafikkortet...

 

 

Det er jeg enig i. Må 9600GT ha ekstra strømtilførsel via 12v? Evnt sjekk om denne er koblet til. Sitter kortet ordentlig på plass? Er det vifteløst skjermkort og evnt blir det for varmt? Mitt 7900GTO kokte nesten ihjel da guttungen dro ut zalman viftestyreren (jeg la ikke merke til det før skjermen ble svart...). Vil tro at enten er skjermkortet defekt, ødelagt, for varmt eller noe annet mystisk.

 

EDIT:

Jeg får med innebygget Intel skjermkort ca 3 i opplevelsesindexen i Vista. Skulle tro det kortet der scorer glatt over 5.

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Er det vifteløst skjermkort og evnt blir det for varmt? Mitt 7900GTO kokte nesten ihjel da guttungen dro ut zalman viftestyreren (jeg la ikke merke til det før skjermen ble svart...). Vil tro at enten er skjermkortet defekt, ødelagt, for varmt eller noe annet mystisk.

 

EDIT:

Jeg får med innebygget Intel skjermkort ca 3 i opplevelsesindexen i Vista. Skulle tro det kortet der scorer glatt over 5.

 

Vel, hører den fyrer opp viften ved oppstart av maskinen, før den slår seg til ro, så høres ut som den funger som bare det. Skulle tro at den ikke hadde fungert om strøm ikke var plugget inn, men worth a shot....kabelskjekk er på listen når jeg kommer hjem...

 

 

Har du kjørt en 3dmark06 test ?

 

Kjørt en 3dmark score test greie ja, men husker ikke resultatet i hodet. Og på listen over "things to do" før jeg lar maskinen seile grasiøst ut vinduet...

 

Kommer tilbake med oppdateringer senere idag...

Noen flere som har fine mulige feil her som jeg kan teste i samme slengen?

Lenke til kommentar
At ingen har foreslått å innstalere grafikkdriver enda... Det forklarer alle problemer jeg har hørt nå...

 

http://www.nvidia.com/object/winvista_x86_175.19_whql.html

 

Det er nok foreslått og testet...

 

Har du oppdatert drivere?

 

Sist jeg sjekket så kjørte jeg versjon 175.16....nyeste er 175.19 ser det ut som ble gitt ut for 3 dager siden. Tviler på at det vil ha noen effekt men kommer og på to do list...

Lenke til kommentar

Har du reinstallert driverne da, altså fjerne de gamle driverne helt

Står det i kontrollpanelet at den kjører med nVidia sine drivere. Det ene skjermkortet jeg hadde kunne installere hvilken driver man ville, men skjermkortet brukte likevel windows sin. Husker ikke hvordan jeg løste det problemet...

 

Har du prøvd en reinstall av vista, evt prøve å legge inn xp?

Lenke til kommentar
Har du reinstallert driverne da, altså fjerne de gamle driverne helt

Står det i kontrollpanelet at den kjører med nVidia sine drivere. Det ene skjermkortet jeg hadde kunne installere hvilken driver man ville, men skjermkortet brukte likevel windows sin. Husker ikke hvordan jeg løste det problemet...

 

Skal teste det og...tror jeg kan bruke rivatuner eller noe lignende for å tvinge den til å bruke riktig driver...

 

Har du prøvd en reinstall av vista, evt prøve å legge inn xp?

 

Vel, som sagt så kom maskinen ferdig innstallert fra netshop, men jeg tror en reinstall vil være siste skanse egentlig. Mye hassle...om alt annen går skeis får jeg prøve xp, men jeg er egentlig litt keen på å ha dx10, noe jeg da ikke får med xp...

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at du besvarte på spørsmålet om skjermkortet ditt har en ekstra strømtilførsel. Det er lett for å glemme denne, og da vil ikke kortet yte så bra som det burde.

 

Hvis kortet er satt i og tilkoblet korrekt, så vil jeg anbefale deg å ringe netshop. forklar problemet. dette kan tyde på et delvis defekt skjermkort, og blir jo da en garantisak.

 

jeg har et radeon hd2600 her på laptopen min, og scorer 5,1 i vista32 sin ytelsesindeks. Du skulle nok vært omtret på det samme nivået du også, tror jeg.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke at du besvarte på spørsmålet om skjermkortet ditt har en ekstra strømtilførsel. Det er lett for å glemme denne, og da vil ikke kortet yte så bra som det burde.

 

Hvis kortet er satt i og tilkoblet korrekt, så vil jeg anbefale deg å ringe netshop. forklar problemet. dette kan tyde på et delvis defekt skjermkort, og blir jo da en garantisak.

 

jeg har et radeon hd2600 her på laptopen min, og scorer 5,1 i vista32 sin ytelsesindeks. Du skulle nok vært omtret på det samme nivået du også, tror jeg.

9600gt er laaaangt foran hd2600. 9600gt er til og med foran 3870.

Lenke til kommentar

Jeg ser at driveren til hovedkortet ditt også inneholder en skjermkortdriver.

Når du installerte driveren til hovedkortet,huket du da bort skjermkortdriveren?

Hvis ikke kjører du 2 skjerkortdrivere. En for 7100 kortet og en for 9600 kortet.

Dette vil nok skape konflikter.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

I need more Powah, captn!

 

Vell, kom hjem, åpnet maskinen og det viste seg at netshop hadde "glemt" å koble til strøm til skjermkortet som forklarer den utrolige dårlige ytelsen...

 

3D mark test gav omtrent et tidobbelt resultat på grafikken enn hva jeg fikk før.

 

Og for de som er innteresert min nye Vista ytelses info er nå:

Grafikk: 5,9

Spillgrafikk: 5,7

 

Takker til alle som bidro og med hjelpelige kommentarer og evnt. løsninger. Hadde hvert surt ¨å måtte ha sendt inn maskinen for en slik filleting...

Lenke til kommentar
Vell, kom hjem, åpnet maskinen og det viste seg at netshop hadde "glemt" å koble til strøm til skjermkortet som forklarer den utrolige dårlige ytelsen...

 

Ikke akkurat noe proff jobb fra Netshop dette her..

 

Noe sløvt vil jeg påstå. Merkelig, for det er omtrent standard pr i dag, med mindre man kjøper et HD2400 el.no...

 

Godt det ordnet seg for trådstarter!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...