Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Løst: Ny maskin med elendig ytelse...

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte inn rundt midten av marsj inn en maskin til rundt 9.000 fra netshop. Ideen var å kjøre AOC på den. Innstallerte og kjørte det med en elendig framerate på rundt mellom 5-25 med alle mulige forskjellige insitllingen. Tenkte, ok, da må jeg ha en driver eller lignedene feil. Kjørte så alle mulige driver oppdateringer jeg kunne finne for hw min, med minimal til ingen forbedring. Slo med motvillig til ro med at, ok...da bare takler maskinen min AOC dårlig.

Senere har jeg testet andre spill som fks World In Conflict, Mass Effect og til og med noe så simplelt som Hospital Tychoon. Problemet er det samme. Stort sett elending ytelse med fantastisk dårlig grafikk, selv på spill som jeg blåser kravene på [sjekket også via canyourunit.com og stod med stil på recomended på alle spill]. Benchmark tester som 3DMark gir meg elendig frame og:/

Så det jeg bare ikke fatter...er maskinen min så håløst, vel på mangel av andre ord...ræva?

Eller er den en flaskehals eller noe annen morro som jeg ikke har snappet opp?

Eneste feil jeg ser som jeg ikke kan rette opp er

1. Maskinen skal ha 4bg ram, men viser bare 3,2bg...

2. Kjører Windows Vista Home Premium

Hvordan kan jeg forbedre ytelsen?

Specc på maskinen:

PSU - MIST500BHE12R3

MIST, 500W, ATX 2.2, 20/24 pins, Rev.

Hovedkort - M7PMX-S

FOX+ M7PMX-S GF 7100 + NF 630i So

m-ATX, 7.1 Lyd, G.Lan, VGA, 8xUSB, H

CPU - Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz Socket

6MB, BOXED m/vifte 1333Mhz

Minne - Mushkin DDR2 4096MB extreme Perfor

XP2-6400 2x2048MB 800MHz. (4-4-4-1

HD - Western Digital 500GB S-ATA II 7200 R

Caviar Special Edition 16MB cache

GFX - 9600GT-512N

FOX+ GeForce 9600GT 512MB PCI Ex

RD 400, CC 655MHz, MC 1820MHz

OP - Microsoft Windows Vista Home Premiu

Norsk versjon 32-bit DVD-versjon

Noen som har noen ideer eller konstruktive spørsmål? Blir sprø her. Denne maskinen burde da kunne klare å kjøre 2-3 år gamle spill uten et minste hikk?!

Endret av Prnkstr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Du må ha 64-bit for at maskinen skal gjenkjenne mer enn ~3GB RAM.

Men jeg tror ikke at dette burde ha noe å si. Men det skader jo ikke å bare å prøve med bare 2GB.

Okies...takker for den:)

Men om jeg kjører ned til 2bg ram, hvordan skal det øke ytelsen på maskinen?

Lenke til kommentar

Har du oppdatert drivere? PC`en din ser ok nok ut til å dra de nyeste spillene i en ok oppløsning.

Eneste flaskehalsen for å dra på litt høyere oppløsninger er skjermkortet.

Samt har du mye plass igjenn på OS disen? (c:)

Vil anbefale at du oppdaterer til siste drivere (skjermkort: www.nvidia.com)

Lenke til kommentar
Har du disablet det integrerte skjermkortet i bios?

Tror da det...så ok ut i BIOS....kom ferdig satt opp og installert fra netshop.no

Noen måter å skjekke dette på?

Gå i kontrollpanelet,så system,maskinvare og enhetsbehandling.

Hvis det integrerte skjermkortet er slått av i bios,så vil du se bare Geforce 9600 kortet ditt der. Hvis det integrerte skjermkortet er slått på,så vil det mest sannsynlig stå både Geforce 9600 og Geforce 7100.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Gå i kontrollpanelet,så system,maskinvare og enhetsbehandling.

Hvis det integrerte skjermkortet er slått av i bios,så vil du se bare Geforce 9600 kortet ditt der. Hvis det integrerte skjermkortet er slått på,så vil det mest sannsynlig stå både Geforce 9600 og Geforce 7100.

Under skjermadapetere står desverre kun NIVIDIA Geforece 9600gt oppført,så det kan desverre ikke være det, selv om jeg håpet det var årsaken...

kjører pc'n på laveste klokkefrekvens?

Maskinen ligger klokket på 3ghz?

Har du oppdatert drivere? PC`en din ser ok nok ut til å dra de nyeste spillene i en ok oppløsning.

Eneste flaskehalsen for å dra på litt høyere oppløsninger er skjermkortet.

Samt har du mye plass igjenn på OS disen? (c:)

Vil anbefale at du oppdaterer til siste drivere (skjermkort: www.nvidia.com)

Har oppdatert drivere for skjermkort og hovedkort endel ganger nå, med serdeles lite resultat...og har litt over 51gb ledig på os disken...

Endret av Prnkstr
Lenke til kommentar

Nforce 610i og 630i har kun 64bits minnebuss mot 128 ("dual channel") på alle andre moderne lga775 chipset, dette gjør ytelsen merkbart dårligere, men ikke så mye som du beskriver.

Uansett - disse hovedkortene egner seg best til htpc og lettere bruk ellers.

Lenke til kommentar
Nforce 610i og 630i har kun 64bits minnebuss mot 128 ("dual channel") på alle andre moderne lga775 chipset, dette gjør ytelsen merkbart dårligere, men ikke så mye som du beskriver.

Uansett - disse hovedkortene egner seg best til htpc og lettere bruk ellers.

Ah, ok...vel..altså, maskinen er rask som bare rakkeren så lenge de ikke er grafikkbehandling inne i bildet, dvs, standard "desktop" bruk, det er først og fremst at når jeg fyrer opp spill som den burde kjøre ok, at problemene oppstår...:=/

Lenke til kommentar

Ja det er først når maskinen er under hard belastning at minnebåndbredden blir et problem - men du skal ikke tape mer enn 10-20% ytelse på det (katastrofalt nok).

Høres mer ut som noe pcie kluss, last ned gpu-z og sjekk om graikkortet går i x16 modus.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Ja det er først når maskinen er under hard belastning at minnebåndbredden blir et problem - men du skal ikke tape mer enn 10-20% ytelse på det (katastrofalt nok).

Høres mer ut som noe pcie kluss, last ned gpu-z og sjekk om graikkortet går i x16 modus.

Lastet ned og sjekket...Bus Interface=PCI-E x16@ x16....

Nummeret før jeg begynner å klage til netshop her...noe må da være feil!?

Aner ikke om det vil hjelpe noen men tenkte jeg skulle opplyse windows vistas sin ytelse "informasjon"...

Prosessor : 5,6

Minne : 5,3

Grafikk : 3,7 [!?]

Spillgrafikk: 4,2

Hardsik : 5,9

Endret av Prnkstr
Lenke til kommentar

Muligens - jeg hadde prøvd å få byttet kortet i et annet f.eks får du flere Intel G31/P31 i samme prisklasse, da får du dualchannel minnebuss også - Nforce 610i/630i er ok kort så lenge man bruker den integrerte grafikkløsningen som er ganske bra sammenlignet med Intel sin, men så fort du putter et eksternt skjermkort i er desverre den fordelen borte og et rimelig Intel basert kort vil være bedre - de har iallefall noe bedre ytelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
1. Du må ha 64-bit for at maskinen skal gjenkjenne mer enn ~3GB RAM.

Men jeg tror ikke at dette burde ha noe å si. Men det skader jo ikke å bare å prøve med bare 2GB.

Stemmer ikke helt. Jeg instalerte vista 32-bit med sp1 integrert og da viste den 4 GB ram...

Til tråstarter. Chipsetdrivere, skjermkortdrivere fra produsent av skjermkortet...

Lenke til kommentar
Sjekke om alle strømledninger er festet til skjermkortet?

Jeg hadde muligens vurdert å sende den tilbake til Netshop hvis jeg ikke hadde klart å fikset problemet selv etter noen dager.

Det er jeg helt enig i. Gjør minst mulig selv når du ikke har bygget den selv. At det kan ta noe tid og er kjedelig skjønner alle ;)

Lenke til kommentar
Sjekke om alle strømledninger er festet til skjermkortet?

Jeg hadde muligens vurdert å sende den tilbake til Netshop hvis jeg ikke hadde klart å fikset problemet selv etter noen dager.

Jupp, tror desverre det blir løsningen. Skal skjekke ledningene når jeg kommer hjem.

Kjipt at det er like mye trøbbel med ferdig maskiner som de du setter sammen selv. Var på en måte derfor jeg gikk for ferdig montert og innstalert:/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...