Gå til innhold

fugler +fjell =sant (nye bilder)


Anbefalte innlegg

hei var ute og tok noen bilder ved Hustadvika, da jeg såg denne hegren fly over meg og opp mot fjellet.

synes det ble ganske fint med fjellbakgrunnen, og legger det nå ut her for å høre hva deres mening er.

 

så hva synes dere? post-161157-1214409035_thumb.jpg

 

F/6,3

1/4000

ISO 800

Endret av heggstad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har studert bilde en liten stund, og det har potensiale. Det er klaget over for mye fjell, for lite fugl. Det er ikke feil, men det finnes en løsning. Snipp snipp. Fuglen er ikke stor nok i bildeflaten, så da får du gjøre den totale bildeflaten mindre. Du kan gjerne plassere fuglen i et perfekt forhold til klassisk komposisjon. Måten fuglen stikker seg ut på gjør at jeg tipper den blir effektiv mot den duse bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Hva med noe frekkere? Å ofre noen megapixler for å få det i et frekt høydeformat, eller legge fuglen perfekt ifølge rule of thirds. Du har anledningen til å forlate den kjedelige "her er et dyr i midten av bildet"-løsningen. Ditt siste forslag er ikke så ille som jeg beskriver her, men det er ganske standard likevel. Den fuglen stikker seg så kraftig ut at jeg gjerne hadde ofret flere piksler for å få et litt annerledes uttrykk enn et "ucroppet" bilde. Forstår du hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Ikke noe galt med siste versjonen, men likte faktisk originalen bedre. Fint at fugelen blr forholdsvis skarp mot den uskarpe fjellbakgrunnen :)

Det har du helt rett i. Jeg åpnet bildet på ny, og lurte på om det var noe jeg hadde oversett. Jeg kom vel frem til den konklusjonen at nå har fuglen en passende størrelse i forhold til resten. Det er greit nå, men du har jo rom for å leke med forskjellige posisjoner i bildeflaten. Men det trenger du ikke gjøre i full offentlighet.

 

Bildet bygger på en god ide, og du har klart å virkeliggjøre den brukbart.

 

Edit: Mer enn brukbart. Ganske bra er det rette uttrykket.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Hva med noe frekkere? Å ofre noen megapixler for å få det i et frekt høydeformat, eller legge fuglen perfekt ifølge rule of thirds. Du har anledningen til å forlate den kjedelige "her er et dyr i midten av bildet"-løsningen. Ditt siste forslag er ikke så ille som jeg beskriver her, men det er ganske standard likevel. Den fuglen stikker seg så kraftig ut at jeg gjerne hadde ofret flere piksler for å få et litt annerledes uttrykk enn et "ucroppet" bilde. Forstår du hva jeg mener?

 

skjønner egentlig ikke hva du mener. men noe sånn?

post-161157-1214412399_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Når jeg ser det slik så viser det seg at du gjorde det rette valget med forrige crop. Det er ikke så frekt som jeg forestilte meg, men det viser seg å ikke være mulig likevel. Dessuten gikk jeg tilbake på min forrige påstand i en edit. Forrige versjon er den som jeg vil godkjenne.

 

Det skal ikke være enkelt. Hverken for fotografer eller kommentatorer :whistle:

Lenke til kommentar
Når jeg ser det slik så viser det seg at du gjorde det rette valget med forrige crop. Det er ikke så frekt som jeg forestilte meg, men det viser seg å ikke være mulig likevel. Dessuten gikk jeg tilbake på min forrige påstand i en edit. Forrige versjon er den som jeg vil godkjenne.

 

Det skal ikke være enkelt. Hverken for fotografer eller kommentatorer :whistle:

 

nei, det skal ikke det! :p

Lenke til kommentar

Jeg syns ingen av alternativene var noe særlig. I din siste utgave er det fine linjer i bakgrunnen som dannes av fjellet, bare så synd at fuglen bryter linjene. Slik jeg ser det blir fuglen vel liten. Å få til en fint fuglebilde og samtidig få med seg en flott bakgrunn må vel være ekstremt vanskelig og jeg tror du skal være særdeles dyktig for å få et slikt motiv til å klaffe.

Lenke til kommentar

Det har du nok rett i, Autoxave. Det er en av grunnene til at jeg ikke gyver løs på disse bildene. Jeg synes det er modig gjort, men så har kanskje ikke de som våger seg på jobben sett så mange superbe landskapsfoto som jeg har. Hva vet vel jeg.

 

Det siste er forøvrig best. Det er langtfra perfekt, slik som fuglens vinger bryter med linjene. Men det andre bildet krever så mye cropping for å bli bra, så derfor er dette bedre. Dessverre forsvinner den litt grafiske effekten av fuglen i dette bildet, så det blir litt valget mellom pest og kolera.

 

For å ta av silkehanskene så tror jeg ikke du kommer til å trekke frem disse bildene om to år. Men kanskje diskusjonen rundt dem kan inspirere deg til å få det til å stemme med en gang i fremtidige forsøk. For å være ærlig mener jeg at man skal forsøke seg på mindre teknisk krevende motiver når man er fersk, men hvilke motiver finnes det egentlig i Hustadvika? Det er ikke rart at det blir fjell og natur som får fokus i det området.

Lenke til kommentar
Det har du nok rett i, Autoxave. Det er en av grunnene til at jeg ikke gyver løs på disse bildene. Jeg synes det er modig gjort, men så har kanskje ikke de som våger seg på jobben sett så mange superbe landskapsfoto som jeg har. Hva vet vel jeg.

 

Det siste er forøvrig best. Det er langtfra perfekt, slik som fuglens vinger bryter med linjene. Men det andre bildet krever så mye cropping for å bli bra, så derfor er dette bedre. Dessverre forsvinner den litt grafiske effekten av fuglen i dette bildet, så det blir litt valget mellom pest og kolera.

 

For å ta av silkehanskene så tror jeg ikke du kommer til å trekke frem disse bildene om to år. Men kanskje diskusjonen rundt dem kan inspirere deg til å få det til å stemme med en gang i fremtidige forsøk. For å være ærlig mener jeg at man skal forsøke seg på mindre teknisk krevende motiver når man er fersk, men hvilke motiver finnes det egentlig i Hustadvika? Det er ikke rart at det blir fjell og natur som får fokus i det området.

 

jeg vet at det nesten er umulig for meg å klare å ta et perfekt fuglebilde, men gjør det bare for å øve og få inspirasjon. så er det no sånn at "den som ikke våger, intet vinner(?)"

 

etter at jeg har tatt bildene legger jeg de ut her, får høre hva som er "galt", og tar det til meg sånn at jeg husker det til neste gang.

for fotografiens kunst er bare å øve og øve og øve.. jeg er derfor uenig med deg PMnormal at en fersk fotograf skal prøve seg på så avanserte motiv.

 

for å komme til spørsmål om hva man kan ta bilde av her på Hustadvika, er det en fantastisk kyst med noen bratte og spisse fjell helt ved siden av (som dere såg litt på bildet). det er også en ganske stor jordbrukskommune, som resulterer i store åkrer og sletter. og da er det bare å mixe! :p det ble visst litt reklame der.. hehe.

oi! holdt på å glemme atlanterhavsvegen, århundrets byggverk, som er et fint fotomotiv.

så hit er det bare å komme, enten kjørende eller syklende, ikke sant PMnormal?? ;)

Endret av heggstad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...