Gå til innhold

Lodding inne i skjerm? Trenger et par tips.

Dummst

Anbefalte innlegg

Nå som folk flest har bytta til flatskjerm, har jeg overtatt en en god gammel 21" CRT-skjerm av typen "Sony Multiscan E500". Den lider av noe som visstnok er svært vanlig for denne serien, nemlig alt for lyst bilde og totalt fravært av "blackness". I utgangspunktet er det jo en meget god skjerm, så jeg har valgt å legge noen kalorier i å få fikset problemet. Jeg har funnet en løsning, men det jeg trenger er litt "kyndige" råd fra de som har litt erfaring med slikt. Jeg er klar over at jobbing inne i skjermer er meeeget skumle saker dersom man ikke vet hva man driver med, derfor velger jeg å spørre noen nokså dumme spørsmål her, i stedet for å bli kandidat til Darwin Awards 2008. Here goes:

Reparasjonen jeg har tenkt å prøve meg på finner man oppskrift på her:

http://eric.hutzelman.com/articles/1-Sony-CRT-Brightness-Fix

Det jeg lurer på er:

- Hvor lenge på skjermen stå uten strøm før den er HELT 100% GARANTERT fri for selv den minste støtfare? "Worst case scenario?"

- Hva var det med "kald-lodding" igjen? Vage minner fra elektro-klassen på ungdomskole om at dette må unngås, men husker ikke helt hvordan.

- Bør jeg bruke en slik sugedings for å suge opp gammel loddetinn først?

- Ut i fra bilder, ser det ut som den motstanden som må fjernes ikke helt lar seg fjerne. Er det fare for lysbuer/brann dersom jeg bare klipper/korter ned en fot og vrir den unna?

- Økt fare for brann etter slike inngrep?

- Noe annet jeg bør passe på?

Det går vel tydelig fram at jeg ikke er en kløpper på elektronikk og lodding. Dog, jeg har loddet litt "i mine yngre år" så jeg skal nok få det til på sett og vis. Jeg er stort sett redd for støt og brannfare etter slike amatør-inngrep.

Håper noen har et par kloke ord å komme med. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå som folk flest har bytta til flatskjerm, har jeg overtatt en en god gammel 21" CRT-skjerm av typen "Sony Multiscan E500". Den lider av noe som visstnok er svært vanlig for denne serien, nemlig alt for lyst bilde og totalt fravært av "blackness". I utgangspunktet er det jo en meget god skjerm, så jeg har valgt å legge noen kalorier i å få fikset problemet. Jeg har funnet en løsning, men det jeg trenger er litt "kyndige" råd fra de som har litt erfaring med slikt. Jeg er klar over at jobbing inne i skjermer er meeeget skumle saker dersom man ikke vet hva man driver med, derfor velger jeg å spørre noen nokså dumme spørsmål her, i stedet for å bli kandidat til Darwin Awards 2008. Here goes:

Reparasjonen jeg har tenkt å prøve meg på finner man oppskrift på her:

http://eric.hutzelman.com/articles/1-Sony-CRT-Brightness-Fix

Det jeg lurer på er:

- Hvor lenge på skjermen stå uten strøm før den er HELT 100% GARANTERT fri for selv den minste støtfare? "Worst case scenario?"

- Hva var det med "kald-lodding" igjen? Vage minner fra elektro-klassen på ungdomskole om at dette må unngås, men husker ikke helt hvordan.

- Bør jeg bruke en slik sugedings for å suge opp gammel loddetinn først?

- Ut i fra bilder, ser det ut som den motstanden som må fjernes ikke helt lar seg fjerne. Er det fare for lysbuer/brann dersom jeg bare klipper/korter ned en fot og vrir den unna?

- Økt fare for brann etter slike inngrep?

- Noe annet jeg bør passe på?

Det går vel tydelig fram at jeg ikke er en kløpper på elektronikk og lodding. Dog, jeg har loddet litt "i mine yngre år" så jeg skal nok få det til på sett og vis. Jeg er stort sett redd for støt og brannfare etter slike amatør-inngrep.

Håper noen har et par kloke ord å komme med. :)

Hei,

I en crt skjerm er det gjerne 11 kV og man har ofte null garanti for at det ikke er spenning på røret eller i en kondensator. Det kan ta år før de lader seg ut. Hvis du ikke kan noe om tv-rør er det best å la være. Darwin awards er like rundt hjørne.

Vet det ikke var til mye hjelp, men seriøst: TV og lodding er NO-GO hvis du ikke har fagbrev. flatskjerm er soft.

skal du alikevel prøve:

- Ja du må fjærne motstanden

- Finn nullpunktet/jordingen på kortet og mål på motstanden om det er noe spenning der før du fingrer på den. alltid lurt.

- tinnsuger er bra, 80 kr på biltema holder til den jobben

- få helst en regulerbar loddebolt/stasjon

- unngå kaldlodding, dvs tilfør nok varme slik at tinnet fester seg til godset

- ikke legg fingrer, hånd e.l ned på kretskortet, ikke ta på noe som leder strøm. Be pent til elektroGudene.

TA EN TUR INN HER: http://prodigy-pro.com/forum/

der ligger det mye snæx

Lykke til

Endret av proaudio
Lenke til kommentar
I en crt skjerm er det gjerne 11 kV og man har ofte null garanti for at det ikke er spenning på røret eller i en kondensator.

I en fargeskjerm bruker det på å ligge på 25-35 kV. Hoveddelen av ladningen bruker på å forsvinne i utladingsmotstandene i løpet av noen minutter, og den strømmen som står igjen er ikke farlig, men kan være ganske ubehagelig. Man kan lade ut bilderøret ved å ta en flat skrutrekker eller noe liknende (med isolert håndtak!) som man kobler til et jordingspunkt i skjermen (for eksempel jordingstrådene som sitter bak på bilderøret) også stikker man den inn under sugekoppen på høyspentledningen til den berører lederen. Da vil man (forutsatt at det står igjen noe strøm) høre et lite "smekk" idet den lades ut. Gjenta det et par ganger med noen minutters mellomrom, så er det meste av strømmen borte.

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Tror jeg står over den "utladning av bilderøret"... er vel ikke så vanskelig om man kan det, men er vel ikke vanskelig å gjøre det feil om man ikke kan det heller :D

Legger prosjektet på hylla til over sommern... haster ikke så mye at det er verdt å plage bekjente med midt på sommern :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...