Laegraid Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg og samboeren har gått til innkjøp av Nikon D60 og uansett om vi enda lærer om lukkertid, blenderåpning, dybdefokus osv. Har vi begge lyst på et nytt objektiv. Hun vil gjerne ha et makroobjektiv og jeg vil ha et lyssterkt objektiv, til å kunne bruke inne. Kan vi finne et objektiv som passer for begge? Vi vil helst ikke bruke mer en 3000, uansett om det er brukt eller nytt. Så kom gjerne med forslag som vil ende på rundt 3000, brukt. Vist ikke det går an å få et objektiv som er godt til alt, så er det helst macro vi er ute etter. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg og samboeren har gått til innkjøp av Nikon D60 og uansett om vi enda lærer om lukkertid, blenderåpning, dybdefokus osv. Har vi begge lyst på et nytt objektiv. Hun vil gjerne ha et makroobjektiv og jeg vil ha et lyssterkt objektiv, til å kunne bruke inne. Kan vi finne et objektiv som passer for begge? Vi vil helst ikke bruke mer en 3000, uansett om det er brukt eller nytt. Så kom gjerne med forslag som vil ende på rundt 3000, brukt. Det vil nok være problematisk å finne ett objektiv som dekker begge, i hvert fall hvis du ønsker veldig god lysstyrke. Blender f/2.8 er typisk det største som leveres til makro-objektiver. Det "eneste" makro-alternativet som vil gi dere autofokus i nærheten av deres prisklasse, er Nikon Micro-Nikkor AF-S 60mm f/2.8. https://prisguiden.no/product.php?productId=89538 De "eneste" lyssterke alterantivene som vil gi dere autofokus, er Sigma 30mm f/1.4 HSM og 50mm f/1.4 HSM. https://prisguiden.no/product.php?productId=36127 (30mm) https://prisguiden.no/product.php?productId=92442 (50mm) Lenke til kommentar
arela Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Synd for dere at Nikon AF-S 60mm er så ny, det er veldig få å få kjøpt brukt. Tror jeg ville ha gått for det 30mm forslaget til k-ryeng, og heller kjøpt macro ved neste korsvei. Lenke til kommentar
frankos Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Kva med Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1. Har ikkje prøvd den sjølv men sikkert andre som har den. https://prisguiden.no/product.php?productId=37060 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Kva med Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1. Har ikkje prøvd den sjølv men sikkert andre som har den.Gir ikke AF på D60, pga. manglende intern fokusmotor i kamerahuset. Lenke til kommentar
TomKonto Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Kva med Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1. Har ikkje prøvd den sjølv men sikkert andre som har den.Gir ikke AF på D60, pga. manglende intern fokusmotor i kamerahuset. Dessuten hadde den vel blitt usannsynlig "trang" innendørs med mindre den kun skulle brukes til close up portrett?? Lenke til kommentar
Laegraid Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Skjønner at det er ikke alle objektiver som passer til D60. Hva er det som vi må se etter når vi skal kjøpe objektiv. Autofokus og bildestabilisator? Er autofokus helt nødvendig? Samboeren min tar for det meste bilder uten autofokus, og endel av dem ser like skarpe som de jeg tar med autofokus. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Fungerer ofte helt fint uten autofokus. D60 har vel også en slags hjelper for manuell fokusering (ikke helt sikker på hvordan denne fungerer). Har du god tid, er manuell fokus vel så greit som automatisk, og det er ikke veldig mye problem å få ting i fokus om du har et objektiv som er laget med tanke på at fokusringen skal brukes (ergo ikke 18-55-kitobjektivene til Canon eller Nikon (og sikkert andre også), for å presisere). Selv om jeg har et par objektiver med manuell fokus, ville jeg ikke hatt den løsningen permanent. Oppdatering: Men om det utelukkende skal brukes til makro, er det ikke så ille med manuell fokus, egentlig. Mange bruker da heller manuell for å unngå at den leter gjennom hele rekkevidden fra 20cm til uendelig, noe som tar tid. Endret 26. juni 2008 av Aiki Lenke til kommentar
Laegraid Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Men VR er viktig? Lenke til kommentar
arela Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Dersom dere vil fokuser for hånd, så er alle Nikon sine AF objektiv aktuelle. Ser at D60 har en meget bra søker for manuell fokusering, så det er bare en vanesak. Da er Nikon AF-D 60mm f/2.8 micro et meget bra objektiv. Jeg har det selv, og må bare skryte! Dette finner du mange av på ebay for ca $300+ VR er unødvendig (min mening) på slike brennvidder, men et pluss. Men som sagt tidligere, er det AF-S objektivene til Nikon som gir autofokus, problemet er dersom det er en G med i navnet, da kan du ikke fokusere manuelt. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Men som sagt tidligere, er det AF-S objektivene til Nikon som gir autofokus,problemet er dersom det er en G med i navnet, da kan du ikke fokusere manuelt. Selvfølgelig kan du fokusere manuelt - du har bare ikke blenderring... Lenke til kommentar
arela Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 OPPSAN - grov miss - takker k-ryeng. Det er blenderringen som mangler. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 OPPSAN - grov miss - takker k-ryeng.Det er blenderringen som mangler. Tror *noen* profesjonelle hadde følt seg litt snytt om de ikke fikk fokusere manuelt med optikk som 14-24 f/2.8, 24-70 f/2.8, 70-200 f/2.8VR, 200-400 f/4 VR etc ;-) Lenke til kommentar
arela Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Værst av alt var at jeg satt med et slikt et foran meg for å forsikre meg om at blenderen sto på minste åpning. Ingenting i veien med fokusringen på mitt i allefall :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå