Gjest Slettet+5132 Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Toppen nermest torpedoveggen, altså den under insuget er så tørr at vippearmene har begynt å ruste. Dette er en bil som er i daglig drift. Pga kneking i motor tok jeg av toppdekselet og det snødde av sot. Hva i alle dager har dette seg? dette skal jo bade i olje. Har blåst trykkluft i alle oljekanaler og alle er åpne. Ventilene i midten (både innsug og eksos) er så tørre at toppen at ventilene har ett lite rustlag på toppen av ventilstanga. Kan det være at en eksos ventil ikke er tett og soter? eller kan dette ha noe med veiuvhusutluftninga å gjøre? Motor går på alle 6 sylindre. Tok en telefon til ett chrysler verksted og han sa at dette hadde han vært borti en gang før men fant ikke feilen og sauste inn vippearmene i gris, han lo å sa at han ikke har sett bilen siden og spurte etter registrerings nummer for å se om det var samme bilen. Noe det ikke var. Dette tviler jeg på er løsningen, dette kan ikke vare lenge. Noen tips? dette er en chrysler voyager 3,3 V6 bensin. Endret 25. juni 2008 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Som du sier, dette kan ikke vare.. Det må jo være en tett oljekanal. Det går vel en fra veiva og opp til hver kamaksling. Det er ikke så lett å sjekke kanalene uten å demontere hele motoren.. Har du gjort det? Kanalene i 2,7 litern har visst rykte på seg for å ha så trange kanaler at oljen kan kokse seg i dem og tette dem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Som du sier, dette kan ikke vare..Det må jo være en tett oljekanal. Det går vel en fra veiva og opp til hver kamaksling. Det er ikke så lett å sjekke kanalene uten å demontere hele motoren.. Har du gjort det? Kanalene i 2,7 litern har visst rykte på seg for å ha så trange kanaler at oljen kan kokse seg i dem og tette dem. Det er bare en kamaksel på denne og olja kommer opp i toppen med ventilstengerne så disse kanalene er ikke akkurat trange, slenger ut noen bilder. Den vippearmen som er verst er til eksosventilen, mulig det er en sprekk i toppen etter eksosventil? Som bildene viser har jeg bare tatt av innsug, toppdeksel og vippearmene Endret 25. juni 2008 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Karnsje du bruker for tynn olje?, er uansett ikke slik det skal se ut under topplokket. Ser ut som alt er dekket med asfalt og ikke olje, noe som kan tyde på dårlig sirkulasjon, Har du noen mulighet for å få sjekke oljetrykket? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg også vil tro det er en tett oljekanal, eller alt for dårlig trykk på oljepumpa. Filteret, er det tett? Hva med silen i bunnpanna? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Olje og filter var det første jeg byttet da jeg hørte ulyden, det er en oljetrykksmåler i speedometeret og iflg. den er olje trykket bra men skal prøve å måle det. Det er ikke dekket med asfalt men med sotet som snødde fra toppdekselet. Uansett oljetrykk skal det ikke sote i tpoodekselet. Min mistake er fortsatt rundt denne eksosventilen Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Har du prøvd å starte motoren med toppdekselet av? hadde oljen kommet frem dit den skulle så ville den normalt ha vasket bort soten. Nå har ikke jeg en motor med støtstenger, men bare jeg tar av påfyllingstroppa på min bil nå motoren er i gang så blir det et forferdelig griseri. Endret 26. juni 2008 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Har du prøvd å starte motoren med toppdekselet av? hadde oljen kommet frem dit den skulle så ville dennormalt ha vasket bort soten. Nå har ikke jeg en motor med støtstenger, men bare jeg tar av påfyllingstroppa på min bil nå motoren er i gang så blir det et forferdelig griseri. Nei jeg satta ihop med gris som jeg ble fortalt av ett chrysler verksted, uansett ser man ikke noe da innsuget står over ventilene. Men tviler på det blir noe gris da det så forferdelig tørt ut. Uansett er den stille nå, men lurer på hvor lenge Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Der er hule støtstenger ja.. Men det ser også ut som der kan være en oljekanal som kommer opp i det ene festet til vippearm"røret". Tipper oljen som skal smøre og kjøle toppen mye godt skal komme opp der også. Den kan komme opp fra et av veivlagrene, som f.eks. kan ha snudd seg litt og blokkert for utløpet. Grease er jo en kortvarig løsning, må vel opp med det minst en gang i uken. Lenke til kommentar
mirsco Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Kan være et lager som lekker, på veiva e.l, så du mister oljetrykket opp i toppen Lenke til kommentar
voyager92 Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Hei Har akkurat samme symptomer på min 3.3 V6 motor. Etter å ha skiftet toppakning og topp på merkeverksted er det knusk tørt og ulyder under toppdekselet på den nye toppen. Fant du årsak og løsning på dette problemet? Ville vært fint med snarlig svar da jeg er i diskusjon med verkstedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå