Gå til innhold

Pentax K20D vs Sony Alpha DSLR-A700

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er jo utrolig dyrt kamerahus i Norge. 9000 ligger det på på JP(billigste pris) og har sett det til under 1000 dollar i USA (5000 NOK ekskl. eventuell mva).

Men takker for KONGEsvar! Keep em coming :)

Det er ikke USA-pris, men Scandinavianphoto selger Samsung GX-20 (samme som K20D) med 18-55 objektiv for 8195,-

Lenke til kommentar
GX-20 har vel ikke samme body som K20D, noe som er mye av grunnen til at jeg kjøper K20D.
Jo, de er helt identiske. Dvs, det er en ørliten forskjell som gjør at du må bruke Samsung sitt originale batterigrep, K20D sitt er ikke kompatibelt, men det er også alt. Knapper, grep etc er helt likt, bare med litt annen utforming/tekst.
Lenke til kommentar
Så begge er like godt værtettet? Hva er forskjellen på de da? Ble automatisk litt skeptisk når Samsung var billigere :p
Værtetningen er like god. Det er noen små forskjeller i menyene (men alle valg finnes hos begge), og det er ikke mulig å ta opp RAW i Pentax sitt komprimerte format, PEF på Samsung, du må bruke Adobe sitt DNG-format som tar litt mer plass. Du kan også bruke sistnevnte på Pentax, der kan du velge. Ellers er det som nevnt en ytterst marginal forskjell i grepet, og dessuten er Samsung-kameraet utstyrt med Samsung-logoer, mens Pentax-kameraet har Pentax-logoer. I praksis er det siste det som utgjør den største forskjellen for folk flest ;-)

OK, kanskje sammen med DNG vs. DNG/PEF da...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Det som er positivt er at begge er like gode (da det er samme kamera). Så kan du selv velge om du vil ha Pentax-logo, som har lange kameratradisjoner, eller Samsung-logo, som prøver å etablere seg på markedet og derfor prises litt lavere.

Lenke til kommentar
Og det var noen rykter om mindre kompatibilitet med GX-20 fremfor K20D på eldre optikk.
Da har de forandret på det i forhold til GX-10. På GX-10 kan du sette på akkurat den samme optikken som på K10D med akkurat samme funksjonalitet. Kan ikke se noen grunn til at Samsung skulle ha gått bort fra det.

Når det gjelder JPEG er signalbehandlingen i software _litt_ annerledes på GX-10 enn K10D, mange vil si i positiv retning. I RAW er det akkurat det samme.

Lenke til kommentar

I utgangspunket er dette to forholdsvis like kamera, og du vil ikke gå feil med noen av dem. Noen små forskjeller er det:

Sammenlignet med K20D i popphoto sier man dette:

Sony Alpha 700 ($1,350, body only) Images from the 12.2MP Sony A700 have slightly less resolution and detail than those from the Pentax K20D, but the image quality of JPEGs from the Sony is better at all ISOs due to higher color accuracy and, at high ISOs, lower noise. The Sony has a larger and higher-resolution 3-inch LCD, plus slightly superior sensor-shift image stabilization. The K20D appears to have a few more gaskets for greater resistance to water and dust, though the Sony's magnesium-alloy casing and aluminum-alloy chassis are built to last. The K20D's live preview mode might sway macro shooters towards it; the A700's faster, more sensitive AF system will definitely appeal to sports and action photographers.

Jeg vil presisere at forskjellene er små, og den viktigste forskjellen er faktisk ergonomien. Derfor bør den bli helt avgjørende for ditt valg av kamera, ikke sitt på dette forumet og diskuter deg fram til hva du skal kjøpe.

Gå i butikken og prøv. Hold kameraene over lengre tid (når du begynner å ta bilder vil du gjerne stå lenge i jakten på ditt bilde). Hva er mest komfortabelt. Sitter knapper enkelt og greit til i forhold til dine fingre? Uansett hva du velger, så vil du gjøre et godt valg :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg vil presisere at forskjellene er små, og den viktigste forskjellen er faktisk ergonomien. Derfor bør den bli helt avgjørende for ditt valg av kamera, ikke sitt på dette forumet og diskuter deg fram til hva du skal kjøpe.
Jepp. Jeg har selv Samsung GX-10, som er helt identisk ergonomisk med både K10D og K20D, og da jeg holdt i A700 i forrige uke, konstaterte jeg at det er et helt annet kamera å holde i. Ikke ubehagelig på noen måte, men helt, helt annerledes. Derfor er en tur i butikken noe av det lureste du kan gjøre, for det er langt fra sikkert at du liker begge like godt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...