Gå til innhold

Pentax K20D vs Sony Alpha DSLR-A700

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe nytt kamera til høsten. Har fått veldig sansen for K20D, og nå kom jeg plutselig over Sony Alpha DSLR-A700. Jeg har tenkt å ta mye naturbilder og lifestyle-fotoer (typisk feriebilder, bursdager o.l.). Det er viktig at kameraet er solid og tåler en støyt.

Det jeg lurer på er egentlig om Sony-kameraet er litt utdatert og hva det er som skiller disse to?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har tenkt å kjøpe nytt kamera til høsten. Har fått veldig sansen for K20D, og nå kom jeg plutselig over Sony Alpha DSLR-A700. Jeg har tenkt å ta mye naturbilder og lifestyle-fotoer (typisk feriebilder, bursdager o.l.). Det er viktig at kameraet er solid og tåler en støyt.

Det jeg lurer på er egentlig om Sony-kameraet er litt utdatert og hva det er som skiller disse to?

Begge disse kameraene er i toppklasse, og du vil bli fornøyd med begge to. Du vil også bli fornøyd med E-3 og D300.

Som du kanskje har lest, anbefaler vi at du prøver å holde kameraene i hånden din. K20D og A700 er svært forskjellige å holde i, og begge er forskjellige fra D300 som også ligger i dette prissegmentet strengt tatt. E-3 har jeg dessverre aldri hatt fornøyelsen av å holde i, så det kan jeg ikke uttale meg om (noen i Tromsø med E-3???).

Dersom du står mellom to likeverdige kamerahus når det gjelder grep, vil jeg anbefale deg å se på hva du har lyst på og råd til av optikk. Skal du ha full nytte av et værtettet kamerahus, må optikken også være tettet. Vet ikke hva Sony leverer av værtettet optikk. Olympus (og til en viss grad Pentax) har nok det beste utvalget av rimelig værtettet optikk. F.eks. vil en E-3 med 14-54 være en finfin kombinasjon som ikke koster skjorta. K20D med 16-50 vil være omtrent tilsvarende.

Ikke fall for fristelsen å investere for mye penger i kamerahuset, for å deretter ikke ha råd til skikkelig optikk. Må du prioritere, gå heller for et rimeligere kamerahus og bedre optikk. Det vil synes på bildene dine, det vil generelt ikke et dyrere kamerahus. Det vil bare være et bedre verktøy å bruke, og bare i noen tilfeller vil det være svært synlig på bildene dine.

Lenke til kommentar

Når det gjelder at jeg ikke har råd til dyr optikk, så stemmer det delvis. Dette blir mitt første speilrefleks (har lånt et EOS350D for ei stund), men jeg ser på det som en investering. Som student ser jeg for meg at jeg kommer til å bruke dette kameraet i 5-10 år eller så lenge det funker, og derfor heller investerer i GOD optikk etterhvert. Jeg har sett på en pakke med disse objektivene:

- Pentax Pentax Zoom Normal-Telephoto SMCP-DA 50-200 mm f/4-5.6 ED Autofocus Lens for Digital SLR

- Pentax Zoom Super Wide Angle SMCP-DA 18-55 mm f/3.5-5.6 AL Autofocus

Hva tror dere om det?

Når det gjelder D300 og E-3 så kan det godt være de ligger i samme prisklasse, men de ligger 2-3 tusenlapper over og det gjør akkurat at jeg ikke har råd til noe særlig optikk og ekstrautstyr. Har forresten tenkt å kjøpe fra USA.

Lenke til kommentar
Når det gjelder at jeg ikke har råd til dyr optikk, så stemmer det delvis. Dette blir mitt første speilrefleks (har lånt et EOS350D for ei stund), men jeg ser på det som en investering. Som student ser jeg for meg at jeg kommer til å bruke dette kameraet i 5-10 år eller så lenge det funker, og derfor heller investerer i GOD optikk etterhvert. Jeg har sett på en pakke med disse objektivene:

- Pentax Pentax Zoom Normal-Telephoto SMCP-DA 50-200 mm f/4-5.6 ED Autofocus Lens for Digital SLR

- Pentax Zoom Super Wide Angle SMCP-DA 18-55 mm f/3.5-5.6 AL Autofocus

Hva tror dere om det?

Når det gjelder D300 og E-3 så kan det godt være de ligger i samme prisklasse, men de ligger 2-3 tusenlapper over og det gjør akkurat at jeg ikke har råd til noe særlig optikk og ekstrautstyr. Har forresten tenkt å kjøpe fra USA.

Jo kan si meg enig i overstående "rådgivere". Men sjekk gjerne objektivparken til Sony og Pentax. Se om de har akkurat de objektivene som du vil ha; og ikke minst finn ut hva disse vil koste deg.... Også i dette tilfellet vil nok objektivene du bruker bli den største variabelen; når man ser bort fra selve fotografen )))

Kitobjektivene til Sony og Pentax har forresten blitt testa her på akam...

Lenke til kommentar
Når det gjelder at jeg ikke har råd til dyr optikk, så stemmer det delvis. Dette blir mitt første speilrefleks (har lånt et EOS350D for ei stund), men jeg ser på det som en investering. Som student ser jeg for meg at jeg kommer til å bruke dette kameraet i 5-10 år eller så lenge det funker, og derfor heller investerer i GOD optikk etterhvert.
Etter min mening bør du heller gjøre motsatt. Kjøp skikkelig optikk nå, sammen med et rimeligere kamerahus. Det er optikken som er alfa og omega for de gode bildene, i *MYE* større grad enn kamerahuset. Optikken vil du dessuten kunne ha i både 5 og 10 år, hvis ikke enda me lenger, mens kamerahuset vil du nesten garantert skifte i løpet av de første fem årene. Optikk er en investering, kamerahus en kostnad.

Samsung GX-10 er samme kameraet som Pentax K10D, og er et supert kamera til det du ser for deg. Akkurat like solid som K20D, men en god del billigere. GX-10 med f.eks. DA* 16-50 vil koste deg omlag 11000 kr, men vil gi deg mye bedre bilder enn du vil få med K20D og kitobjektiv. Pentax K200D vil også være et rimeligere alternativ, som vil gi deg svært gode bilder i kombinasjon med nevnte objektiv.

Jeg skjønner at du ønsker deg det beste og råeste kamerahuset, men en GX-10 vil være akkurat like god i bruk som K20D vil være. Du vil riktignok miste det lille ekstra på toppen av ISO-skalaen, men det vil den mer lyssterke optikken kompensere for.

BTW - jeg har Samsung GX-10 selv, og _har_ prøvd DA* 16-50. Tro meg, det objektivet er langt bedre enn kitobjektivet som følger med i pakken du har satt opp, og ja - du vil se forskjell...

Lenke til kommentar

Jeg skal vurdere det du sier. Jeg må innrømme at det frister mest med K20D med de to objektivene og så heller selge de og kjøpe nye. Det er vel sånn at kamerahus synker mer og raskere i pris enn objektiv?

11000 er litt mye, jeg skal kjøpe fra USA og da får jeg en pakke med:

1x Digital Camera Carrying Case

1x Full Size Tripod

1x Hi-Res Wide Angle Conversion Lens

1x 2GB SD Memory Card

1x Pentax Pentax Zoom Normal-Telephoto SMCP-DA 50-200 mm f/4-5.6 ED Autofocus Lens for Digital SLR

1x SD Card Reader

2x Hi-Res 3 Piece Filter Kit 52mm

1x Flash for Pentax Cameras

1x Digital Camera Screen Protector

1x 3 Piece Lens Cleaning Kit

1x Table Top Tripod

1x Pentax Pentax K20D, 14.6 Megapixel, SLR, Digital Camera w Pentax Zoom Super Wide Angle SMCP-DA 18-55 mm f/3.5-5.6 AL Autofocus

for 1500 dollar, som vil si 7500 kroner (har en kontakt i USA som tar med seg hjem).

Lenke til kommentar
Jeg skal vurdere det du sier. Jeg må innrømme at det frister mest med K20D med de to objektivene og så heller selge de og kjøpe nye. Det er vel sånn at kamerahus synker mer og raskere i pris enn objektiv?

11000 er litt mye, jeg skal kjøpe fra USA og da får jeg en pakke med:

1x Digital Camera Carrying Case

1x Full Size Tripod

1x Hi-Res Wide Angle Conversion Lens

1x 2GB SD Memory Card

1x Pentax Pentax Zoom Normal-Telephoto SMCP-DA 50-200 mm f/4-5.6 ED Autofocus Lens for Digital SLR

1x SD Card Reader

2x Hi-Res 3 Piece Filter Kit 52mm

1x Flash for Pentax Cameras

1x Digital Camera Screen Protector

1x 3 Piece Lens Cleaning Kit

1x Table Top Tripod

1x Pentax Pentax K20D, 14.6 Megapixel, SLR, Digital Camera w Pentax Zoom Super Wide Angle SMCP-DA 18-55 mm f/3.5-5.6 AL Autofocus

for 1500 dollar, som vil si 7500 kroner (har en kontakt i USA som tar med seg hjem).

Disse pakketilbudene inneholder etter sigende mye rett og slett ræl. Den lange lista kan virke fristende med første øyekast. Det er antagelig ikke annet enn selve kameraet og de to objektivene som er brukbart. Stå over slike forundringspakker og kjøp heller fra velrenommerte Adorama eller B&H. Dessuten får du fra disse forhandlerne med det nyeste Pentax kitobjektivet som er blitt oppgradert nettopp for å passe til 14,5 mpix bildebrikka i K20D...
Lenke til kommentar
Dette kitet passer meg ganske godt. Har ingenting av utstyr og selv om det nok ikke er noe kvalitet i det hele tatt så gjør det hvertfall nytten ei stund. Finner du noen som kan matche denne prisen sånn ca (samme objektiver, et minnekort, en bag og en tripod) så si fra :)
Lenke til kommentar
www.digicombos.com er stedet jeg har sett på. Er det ikke til å stole på eller? Verken Adorama eller B&H selger kits som frister.
Joda butikken er nok til å stole på, men det er ikke poenget.

Poenget er at alt dette som følger med som "ekstra gaver" er bortimot verdiløst.

Sett sammen en pakke selv fra en av de nevnte og sjekk prisen du da kommer ut med.

Du trenger ikke mer enn kameraet, minnekort og gjerne de to objektivene til å begynne med.

Etterhvert kjøper du stativ og andre saker som du savner....

Eksempler fra den lista der; "1x Table Top Tripod": den er garantert ubrukelig til et DSLR og det samme gjelder sikkert neste: 1x Full Size Tripod. Den blitsen som følger med er sannsynligvis ikke bedre enn den innbygde på kameraet. Minnekortet er av billigste sort; dvs sekunda vare....

Lenke til kommentar

Huset og objektivene er greie.

No-name minnekort er ikke verdt noe, og du risikerer i verste fall å miste bilder. Sandisk Extreme III 2 eller 4GB, Lexar og kanskje et par andre merker er trygge valg.

"Wide angle lens" og filtrene er verdiløse og vil senke bildekvaliteten merkbart, kortleseren er kanskje verdt en tier.

Jeg stiller meg tvilende til stativet også. Av billige stativer med lignende konstruksjon er det kun Velbon Sherpa 600R som av og til anbefales, man vil ha noe som ikke faller sammen og er rimelig greit å jobbe med slik at man unngår for mye frustrasjon.

Blitsen er av tvilsomt opphav men vil antageligvis ikke ødelegge kameraet siden de selger den sammen.

Kameravesken er sikkert grei, men om du skal til USA kan du sikkert finne en pen og passende veske billig i butikk.

Mitt inntrykk er rett og slett at det er supre kamera bundlet med skrot.

Lenke til kommentar
Dette kitet passer meg ganske godt. Har ingenting av utstyr og selv om det nok ikke er noe kvalitet i det hele tatt så gjør det hvertfall nytten ei stund. Finner du noen som kan matche denne prisen sånn ca (samme objektiver, et minnekort, en bag og en tripod) så si fra :)

Jeg så kjapt på prisnivå på diverse fra digicombo: det virker ikke spes billig å handle der.

Se f.eks på prisnivået på en Pentax FA 50mm F1.4 (som er et objektiv av god kvalitet)

Pris hos Digicomobos: $325.95

Og pris fra adorama: $199.95

Jeg hadde nok ikke kjøpt noe fra Digocombo; for det første er pakkeløsningen full av ræl og for det andre syns jeg det er dyrt der...

Lenke til kommentar

Vil du ha mye billig skrot? Kjøp det heller fra f.eks. dealextreme, les her.

Objektiv kan jeg anbefale å kjøpe fra ebay, les her.

Kamerahus bør du kjøpe hos BHphoto.com eller her i Norge. Evt. brukt på foto.no

Gå heller for Samsung GX-10 eller Pentax K200D eller K10D(hvis du får tak i det?)

Minnekort kjøper du like godt i Norge, det ikke spesielt billigere over dammen.

Edit: Angående stativ, Velbon Sherpa 600R til 799kr. på JP anbefales. Har kjøpt en sånn 18-20 dollars stativ fra DX. Ikke brukbart til dSLR, men passer fint til blitsen jeg kjøpte.

Ta deg heller tid til å kjøpe utstyret i flere butikker, utstyr du kommer til å være fornøyd med. Kan t.o.m. bli billigere.

Endret av iMacKenna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...