Gå til innhold

Reklamasjons-verdig Nokia 6300? Fallskade eller ikke?

Anbefalte innlegg

Hei!

Min under 1 år gamle Nokia 6300 smatt ut lommen min og ned på asfalten i forrige uke. Fallet var på ca 0.40cms høyde og fra bukselummen og ned på asfalten. Det er første og eneste gang jeg har mistet den og displayet gikk i tusen knas.

Jeg ringte telenor som jeg kjøpte telefonen hos på deres nettbutikk, og de henviste meg til en telekiosken-filial fordi de hadde repp-avtale med telenor. De sa at fordi det ikke var iboende feil fra start av osv var det ikke under reklamasjon eller noen mulighet for at jeg fikk det gratis. De sa jeg burde ringe Nokia og spørre, men de svarer ikke fordi de er nede...

har jeg noen rett på min side? Sier ikke forbrukerloven at mobiler skal tåle slike småfall? Kan ikke skjønne annet... evnt, hvis jeg ikke får noe gjennomslag, hva bør jeg gjøre? Kjenner en advokat som kan gjøre noen søk osv i loven for meg om nødvendig.

Mvh:

Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde faktisk akkurat samme problem med min Nokia 6300 som falt relativt mykt ned på et gulvteppe og deretter sluttet å virke.

Mistet den i en bolle med riskrem rundt juletider men det overlevde den. Litt dårlig tasterespons på de som fikk jordbærsaus på seg, men funket i alle fall.

Men som sagt, ble overrasket over hvor utrolig lite den tålte i det fallet! Selv har jeg ikke orket å ta det opp med butikken pga. riskremen, men ellers hadde jeg nok klaget jeg også.

Lenke til kommentar
har jeg noen rett på min side? Sier ikke forbrukerloven at mobiler skal tåle slike småfall? Kan ikke skjønne annet... evnt, hvis jeg ikke får noe gjennomslag, hva bør jeg gjøre? Kjenner en advokat som kan gjøre noen søk osv i loven for meg om nødvendig.

Du mistet mobilen ut av lommen din og skjermen ble skadet som følge av dette.

Det står ikke noe i forbrukerkjøpsloven om at en mobil skal tåle fall, så du kommer nok til å måtte dekke reperasjonen av skjermen selv. Du kan ikke forvente at Nokia skal dekke kostnaden ved din uflaks!

Endret av Submariner
Lenke til kommentar
Denne begrensede garantien dekker ikke a) vanlig slitasje ved bruk (inkludert, men ikke begrenset til, slitasje på kameralinser, batterier eller displayer), b) defekter forårsaket av tøff behandling (inkludert, men ikke begrenset til, defekter forårsaket av skarpe gjenstander, ved bøying, pressing eller misting osv. eller c) defekter eller skader forårsaket av misbruk av produktet, inkludert bruk som strider mot Nokias instruksjoner (for eksempel det som står i produktets brukerhåndbok) og/eller andre handlinger som er utenfor Nokias rimelige kontroll.

Les mer

Lenke til kommentar
b) defekter forårsaket av tøff behandling (inkludert, men ikke begrenset til, defekter forårsaket av skarpe gjenstander, ved bøying, pressing eller misting osv.

Les mer

Ok, så dette betyr at jeg ikke får reprasjon av mitt ødelagte display sponset?

Hvor mye tror dere jeg må ut med dersom jeg skal betale for reprasjon av displayet?

Lenke til kommentar
Denne begrensede garantien dekker ikke a) vanlig slitasje ved bruk (inkludert, men ikke begrenset til, slitasje på kameralinser, batterier eller displayer), b) defekter forårsaket av tøff behandling (inkludert, men ikke begrenset til, defekter forårsaket av skarpe gjenstander, ved bøying, pressing eller misting osv. eller c) defekter eller skader forårsaket av misbruk av produktet, inkludert bruk som strider mot Nokias instruksjoner (for eksempel det som står i produktets brukerhåndbok) og/eller andre handlinger som er utenfor Nokias rimelige kontroll.

Les mer

Men, dette her er det vel bare å se vekk ifra vel? Nokia`s garantier har da ingen innvirkning på norsk lov anngående holdbarhet på mobiltelefoner? Sier ikke denne loven at mobilen må kunne tåle slike fall og at denne garantien er udiskutabel intill 2 år?

Lenke til kommentar
Men, dette her er det vel bare å se vekk ifra vel? Nokia`s garantier har da ingen innvirkning på norsk lov anngående holdbarhet på mobiltelefoner? Sier ikke denne loven at mobilen må kunne tåle slike fall og at denne garantien er udiskutabel intill 2 år?

Nei! Loven sier ingeting om fall, den tar heller ikke for seg garanti men derimot rettigheter vedrørende reklamasjon.

Som tidligere nevnt, Nokia kommer ikke til å betale noe for din uflaks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...