fleric Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Importerte helt ny Audi fra Sverige i 2004. Da var fremgangsmåten som følgende: - Betale bil i Sverige uten moms (forhandleren stolte på meg) - Stoppe på grensen å få stempel - Tollbua. Betale engangsavgift, moms ++ - Biltilsynet vise bilen (eneste de sjekket var understellsnr.) - Skilter Var litt spent på den gang hva engangsavgiften egentlig ville bli fordi egenvekten som stod i papirene som fulgte med bilen, var egenvekten oppgitt ca. 100kg over hva Møller operererte med på tilsvarende modell/motor/girkasse. Jeg hadde en del ekstrautstyr som gjorde at vekten altså ble en god del høyere. Forstod det slik den gang at det var den typegodkjente vekten (som Møller har fått til ved å vise frem en helt ribba grunnmodell) også var vektgrunnlaget for min nyimporterte Audi. Bilen er nå solgt og ønsker å spare 50-80.000 på ny audi fra Sverige... Etter å ha lest litt på toll.no kan det virke som reglene nå er strammet inn. Snakket også med en på tollvesenet uten at jeg ikke fikk helt klare svar. Fremgangsmåten nå er visst som følger: - Betale bil i Sverige uten moms (forhandler stoler forhåpentligvis fortsatt på meg...) - Stempel på grensen - Tollbua betale moms - Biltilsynet for sjekk (inkl. bla tur opp på vekta) - Tilbake på Tollbua betale engangsavgift - Tilbake på Biltilsynet for å få skilter - Skilter At egenvekten nå beregnes av faktisk egenvekt gjør ting litt mer usikkert. Da man bestiller bil med ekstrautstyr får an ikke oppgitt hva som blir den nye egenvekten. Er ikke helt sikker på hvordan Møller løser dette selv heller. De oppgir grunnpris på bil og hvor stor engangsavgiften utgjør. Med ovenstående resonnement skulle man da tro at engangsavgiften gikk opp når man putter på ekstrautstyr. Det kan tenkes at det har puttet på litt ekstra i ekstraustyrsprisen som oppveier for dette.. Og ja, ikke noe problem å øke vekten med 100kg eller mer fra audis ekstrautstyrliste.... Legger man inn litt tall i importkalkulatoren på toll.no vil 100g økning gi ekstra vektavgift på 19.000,- . Noen som faktisk har importert nybil i det siste og kan si noe om grunnlaget for egenvekten er den som er typegodkjent i Norge, eller faktisk egenvekt som står i spesifikasjonene fra fabrikk. Endret 25. juni 2008 av fleric Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Hei, Har vore innvolvert i 5-6 importar av bilar det siste året og i alle tilfeller så har bilane stått oppgitt med vekta i det utanlandske vognkortet (i Tyskland er denne oppgitt med førar, så her blir 75 kg trekt fra). Dermed er det dette som blir benytta. Desse bilane har alle vore velutstyrte og det er nok ikkje slik at kvar enkelt bil blir vegd for å finne egenvekta. Lenke til kommentar
fleric Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Har sjekket litt mer. Snakket først med 2 forskjellige saksbehandlere hos tollvesenet i Oslo og de hevdet det var den "faktiske" vekten som var grunnlaget. Han ene sa at det var mange biler opp igjennom årene som hadde fått alt for lav avgift pga feil vektgrunnlag. Snakket med forhandler som importerer mange biler fra europa og han sa de alltid betalte samme avgift uansett hvor mye utstyr bilen har. Sendte så en mail til tollvesenet (fikk utrolig nok svar i løpet av 30minutter!!) og fikk skriftlig at det var typegodkjent vekt som var den som skulle brukes. Ringte da tollvesenet for 3. gang, og fikk beskjed om at tollvesenet egentlig ikke hadde noe med dette å gjøre i det hele tatt. Det er visst trafikkstasjonene som bestemmer dette. Så da ble det telefon til teknisk avd på Vegvesenet. Og fikk bekreftet det du sier ole at vektgrunnlaget er det samme uansett utstyr, vel og merke om har med seg et COC-dokument! Dette dokumentet inneholder da typegodkjent vekt for aktuell modell (helt scratch uten noe utstyr) gjor på fabrikken. Vegvesenet hadde gjort noen stikkprøver og funnet ut at Toyota, Audi, BMW m.fl. aldri stemmer med COC-dokumentet, alltid tyngre. MEN dette brydde de seg ikke noe om.... COC-dokument så er saken biff. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Betale bil i Sverige uten moms (forhandler stoler forhåpentligvis fortsatt på meg...) Broren min fikk refundert den svenske momsen etter å ha sendt forhandleren i Sverige dokumentasjon på at bilen hadde blitt eksportert til Norge. Tok bare noen dager etter han kjøpte den. Lenke til kommentar
fleric Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 Betale bil i Sverige uten moms (forhandler stoler forhåpentligvis fortsatt på meg...) Broren min fikk refundert den svenske momsen etter å ha sendt forhandleren i Sverige dokumentasjon på at bilen hadde blitt eksportert til Norge. Tok bare noen dager etter han kjøpte den. Ja man får alltid den svenske momsen om denne ble betalt i utgangspunktet. En seriøs forhandler vil nok la de fleste normenn få kjøpe bilen uten å betale moms og da slipper man hele papirmølla. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå