thomsi1607 Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg har lenge brukt min kjære Camelbak til trening, og når jeg nå skal inn i pbn i januar, lurer jeg på om det kan være smart og ta den med meg. Vil det være greit for sjanten at jeg henger camelbacket utpå stridssekken eller eventuelt tar ut vannblæra og legger den i topplokket på sekken. Noen som har erfaringer med dette? Tror forresten den er på 2L så er jo ikke store greia. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Jeg har lenge brukt min kjære Camelbak til trening, og når jeg nå skal inn i pbn i januar, lurer jeg på om det kan være smart og ta den med meg. Vil det være greit for sjanten at jeg henger camelbacket utpå stridssekken eller eventuelt tar ut vannblæra og legger den i topplokket på sekken. Noen som har erfaringer med dette? Tror forresten den er på 2L så er jo ikke store greia. Cammelbak er helt vanlig å bruke i forsvaret, de fleste avdelinger har vel begynt å levere ut cammelbaker de siste årene. Den er jo helt overlegen drikkeflaske. Moderne stridsvester er også laget med tanke på bruk av camelbak, F. eks i Bear vesten til NFM, er det mulig å plasere posen i ryggen på vesten. Har selv gode erfaringer med denne løsningen, og posen ligger nærmt nok inntill kroppen slik at det ikke blir noen problemer med is. Endret 25. juni 2008 av HV-I BW Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) vi hadde gjerne camelback festet på stridsvesten, ingen problemer. ett lite tips, ta slangen inn i jakka og ut gjennom ermet når det er kaldt, så fryser ikke slangen edit: pass på at den har litt militære farger da, en rød/gul camelback er ikke populært... Endret 25. juni 2008 av aklla Lenke til kommentar
40mm Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Eller sørg for at du blåser vannet ut av selve slangen, slik at alt vannet ligger i posen, da vil du ikke få problemer med at slangen fryser til is. Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 vi hadde gjerne camelback festet på stridsvesten, ingen problemer.ett lite tips, ta slangen inn i jakka og ut gjennom ermet når det er kaldt, så fryser ikke slangen edit: pass på at den har litt militære farger da, en rød/gul camelback er ikke populært... Du tenker da på hele camelbaken og ikke bare vannblæren. Selve sekken er sort. Jeg kjøpte den i Frankrike for ett drøyt år siden og de hadde ingen kamuflasjesaker der, men sort funker vel greit? Jeg har forresten også brukt den litt i kaldt miljø tidligere, og det funker fint og blåse inn vannet igjen. Fryser det litt igjen er det bare å ha den nærme kroppen i noen minutter og så er den åpen og fin igjen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) jeg tenker på hele camelbacken, blæra er det jo ingen som ser, så det er det samme. svart funker bra hvis du skal bruke den da det er veldig kaldt vil jeg anbefalle å ha den mellom sekken og kroppen ett sted. hadde selv problemer med at vann-flaska frøys når jeg ikke hadde den innenfor jakka, det blir fort det samme problemet med camelback hvis du har den i sekken/utenpå sekken, men det er kan være vanskligere å fikse det med camelback ang å blåse vannet inn igjen, funker det så kjør på, aldri testet det selv. ingen hadde problemer med noe når de hadde røret inn i ermet, så den kan jeg gå god for. du sier at du har nærme kroppen hvis den fryser, klarer du å gjøre det når du går på ski og har med våpen+stridsvest? hvis du gjør det, så ingen problem vi hadde det ofte kaldere enn -20, hadde nærmere -30 på vinterøvelsen, skal du ett sted litt varmere, så bør det ikke bli store problemet... Endret 25. juni 2008 av aklla Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg har ikke opplevd at vannet i blæra fryser, så eneste jeg har behøvd å gjøre hittill er å putte slangen inni jakka, armen etc for å varme den opp. Jeg skal jo opp til setermoen, i januar så tror nok det blir kaldt nok. Har ikke prøvd å ta den på meg med stridsvest, sekk og våpen, men slik jeg ser det så kan det vel kanskje bli litt problematisk å putte camelbaken mellom ryggen og sekken, eller går det? Nå vet jeg ikke hvordan sekker vi får utdelt der oppe, men det kan jo kanskje være mulighet for å putta blæra i topplokket på sekken. Kaldt blir det uansett så eneste mulighet for å gi den litt varme blir vel å ha den under jakka og ikke utpå? Hmm.. vanskelig og forklare når jeg ikke helt er inni det militære språket enda, men håper dere skjønner hva jeg mener Militære glosene kommer etterhvert skal dere nok se Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 cammelback mellom rygg og sekk går bra. men, hvor du har den skal ha den er jo ganske greit å finne ut av når du er der også. uansett så har du jo med deg 2 vannflasker til, så du har vann for en stund. ang stridsvest regner jeg med at du får denne: sekk blir nok en av: eller vanskelig å si sikkert, varierer litt fra avdeling til avdeling hva dem får. Lenke til kommentar
Jarvis Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 er det mulig med ørken camo camelbak som denna http://www.combatkit.no/products.php?g=160&p=8 ? Lenke til kommentar
40mm Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Kjøp deg heller en Grønn en, combatkit selger den også som grønn. Ørken og skog kamo er en dårlig blanding Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Blæren til Camel Backen min er blå. Kommer den å kunne brukes eller vil jeg eventuelt måtte spraymale den sort. Tenker når det gjelder kamuflasje og slikt. Kommer Camel Backen til å syns så mye at kamuflasjen blir ett problem? Er vel bare slangen som syns så er kanskje ett alternativ å bytte slange eventuelt spraye den. Lenke til kommentar
trillebår Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Vi fikk grå camelbak'er på gsv. Ang ising: ha camelbaken på magen under jakke, og som sagt slangen gjennom ermet. Da funker den fint i -30 celc, med reconpack, stridsvest og våpen. Jeg regner med at du får camelbak hvis du er et sted hvor det er litt øvelser osv. På gsv var det lite populert å bruke sivile effekter, grunnen til dette er at forsvaret ikke dekker skader ifm. sivile effekter. Dette er jo mest aktuelt med tanke på frostskader som følge av for dårlig sivilt undertøy osv, men man er litt trangsynte i forcen:P Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg har lenge brukt min kjære Camelbak til trening, og når jeg nå skal inn i pbn i januar, lurer jeg på om det kan være smart og ta den med meg. Vil det være greit for sjanten at jeg henger camelbacket utpå stridssekken eller eventuelt tar ut vannblæra og legger den i topplokket på sekken. Noen som har erfaringer med dette? Tror forresten den er på 2L så er jo ikke store greia. Det er kun i rekrutten du må passe deg litt for, men det går sikkert helt greit. Etter det kan du gjøre forsåvidt hva du vil. Nå kan jeg henge en rosa dametruse uttapå stridsvesten min om jeg vil. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Jeg har lenge brukt min kjære Camelbak til trening, og når jeg nå skal inn i pbn i januar, lurer jeg på om det kan være smart og ta den med meg. Vil det være greit for sjanten at jeg henger camelbacket utpå stridssekken eller eventuelt tar ut vannblæra og legger den i topplokket på sekken. Noen som har erfaringer med dette? Tror forresten den er på 2L så er jo ikke store greia. Det er kun i rekrutten du må passe deg litt for, men det går sikkert helt greit. Etter det kan du gjøre forsåvidt hva du vil. Nå kan jeg henge en rosa dametruse uttapå stridsvesten min om jeg vil. nå er det ikke alle avdelinger som er like opperative heller da regner med at HoLy_CoW er i en av de mindre operative avdelingene i forsvaret(velferden, kontormedarbeider, kokk eller noe) i f.eks HV er alt som ikke er såkalt "uniformt" bannlyst, cammelback måtte være mørkt farget eller skjules i sekk. vil absolutt ikke anbefalle noe å løpe rundt med rosa dametruser på stidsvesten, selv om noen avdelinger kanskje godtar dette. er ikke alle befal som skulle vært befal ser jeg... Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Jeg har lenge brukt min kjære Camelbak til trening, og når jeg nå skal inn i pbn i januar, lurer jeg på om det kan være smart og ta den med meg. Vil det være greit for sjanten at jeg henger camelbacket utpå stridssekken eller eventuelt tar ut vannblæra og legger den i topplokket på sekken. Noen som har erfaringer med dette? Tror forresten den er på 2L så er jo ikke store greia. Det er kun i rekrutten du må passe deg litt for, men det går sikkert helt greit. Etter det kan du gjøre forsåvidt hva du vil. Nå kan jeg henge en rosa dametruse uttapå stridsvesten min om jeg vil. nå er det ikke alle avdelinger som er like opperative heller da regner med at HoLy_CoW er i en av de mindre operative avdelingene i forsvaret(velferden, kontormedarbeider, kokk eller noe) i f.eks HV er alt som ikke er såkalt "uniformt" bannlyst, cammelback måtte være mørkt farget eller skjules i sekk. vil absolutt ikke anbefalle noe å løpe rundt med rosa dametruser på stidsvesten, selv om noen avdelinger kanskje godtar dette. er ikke alle befal som skulle vært befal ser jeg... Kan jo legge til at Holy_CoW er i Stormesk 3 i Panserbataljonen, så vil jo kalle dette en nokså opperativ avdeling for å si det mildt. Tror nok også det lå en smule ironi i kommentaren hans om at han kan henge en rosa dametruse uttapå stridsvesten. Hvertfall tolket jeg det som at uniformreglementet er strengere i starten for rett og slett å få det inn med teskje for de nye vernepliktige. Kan jo hende dette fungerer litt som romvask at dette er veldig strengt i starten for å få inn rutinene. Uansett så syns jeg man skal ha respekt for uniformen og kle seg skikkelig, men jeg tror heller ikke at vi får se Holy_CoW avbildet med strindsvest med rosa dametruse pynt. Lenke til kommentar
Kian Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 bortkastet a gitt. brukte ikke camelbak i kabul en gang, bare tullball, også blir det så mye bakterier og drit i den om det er varmt og den ikke blir renset _HELE_ tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå