Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CD/DVD rom fungerer ikke(Løst)

Anbefalte innlegg

CD/DVD rom fungerer ikke skjønner ikke hva som er feil.

Strømmen virker, men den vil ikke vise seg eller starte opp når en CD\DVD er satt inn som om den ikke eksisterer.

Jeg har en NEC DVD-brenner AD-7173 IDE black OEM, Duallayer, LabelFlash, Multirecorder(ram).

Den slutter å virke etter at jeg satt inn flere vifter kabinettet.

Edit: Fattern fiksa det var ikke der så vet ikke hva han gjorde:)

Endret av Sindre1993
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå sier jo trådstarter at han får strøm, men ingen visning av disker, så da er vel ikke strømfosyningen?!

Har du sett om du finner CD/DVD spilleren din i BIOS? Hvis ikke prøv dette og se om den finner den der. Hvis den gjør det skulle det bare være å starte opp på nytt og den skulle virke. Gjør den ikke dette, prøv å sjekke kontaktene til CD/DVD spilleren din, sjekk at du ikke har dratt ut noen kabler når du var inne i maskinen. Prøv dette, og hold oss oppdatert :)

Lenke til kommentar

Har du prøvd å eventuelt ta ut noen av de viftene du koblet til? Bare for å stadfeste om det er strømforsyningen din? Vet aldri... Har du forresten S-ATA eller IDE kontakt på CD/DVD spilleren din?

EDIT: Har du prøvd og kjøre "Auto Detect" i BIOS? Da skal BIOS finne alle eventuelle dikser og DVD spillere! Men det kan høres ut som kontakt problemer, når BIOS ikke finner spilleren din...

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Høres ut som en kinkig nøtt, må bare be deg om å eventuellt gå over alt på nytt, eller prøve å ta ut de viftene du satt inn og se om spilleren din virker da. Hvis ikke det er selve spilleren som har takket for seg, men det er vel kanskje lite sannsynlig?!

Lenke til kommentar

Var borti noe lingennde på Vista x64 (64bits Home Premium OEM) min her når jeg oppgraderte, plutselig forsvant CD og DVD drevene (2stk) fra Windows og diskmanagement så dem heller ikke. Men i BIOS fant jeg dem. Det jeg måtte gjøre var å tusle en tur inn i registry og endre/slette noen lower og higher filter greier for CD/DVD stasjonene. Fant en feilkode jeg ikke husker i hodet når jeg feilsøkte og søkte da på nettet, har vært flere som hadde opplevd samme som meg.

Merk at jeg fant dem i BIOS, men ikke i Windows.

Muligens dette kan gi noen hint eller svar.

Om du ikke finner dem i BIOS en gang, så ville jeg nok fjernet vifter en etter en, sjekket kabling på nytt og evt byttet kabler. Deretter ville jeg nok prøvd drevene en etter en. Evt prøv drevene i en annen PC (ta dem med til en kompis evt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...