las^se Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 SOFTWARE: Har lest meg frem til at det er flere alternativer, både myth-tv og linux mce. Ønsker både vanlig desktop og mediasenter. En kombinasjon av myth-tv og ubuntu? HARDWARE: - Vil basere meg på et microATX-kort. Tenker at et integrert skjermkort med hdmi-utgang må duge. Integrert lydkort med optisk/coaxial lydutgang er et must. Hva er det beste per dags dato? - Tenkte at en 750GB S-ATA HDD er bra, men ville det vært bedre med et RAID-oppsett? (Tenker at to disker støyer mer enn én...) - 4 GB OCZ-ram til 600,- er ikke dyrt syns jeg, slik at det er like greitt å gå for mye RAM med en gang? - Prosessor avhenger av hvilke brikkesett jeg går for, som igjen avhenger av hvilke integrerte skjermkort jeg går for. Trenger input her - Kjøling er jo viktig, men det må ikke støye! Valg av kabinett er jo viktig her, og jeg har sett på flere, men blir ikke helt fortrolig med noen. Vil helst ha et lite HTPC-kabinett uten alt mulig dill-dall. Alt av hardware bør jo være kompatibelt med linux da Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg har et Asus P5E-VM HDMI hovedkort, veldig fornøyd. Cpu er en C2D E6600. Maskinen kjører fint HD-filmer, men jeg surfer, kompilerer osv osv osv. Hvis du støydemper og kjøler ned hardiskene bør du ikkke høre så mye fra dem. Har ikke så stor erfaring med HTPC-kabinetter, bare merk at jo mindre kabinett du velger jo mer støy/varme blir det vanligvis. Lenke til kommentar
las^se Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg har et Asus P5E-VM HDMI hovedkort, veldig fornøyd. Cpu er en C2D E6600. Maskinen kjører fint HD-filmer, men jeg surfer, kompilerer osv osv osv. Hvis du støydemper og kjøler ned hardiskene bør du ikkke høre så mye fra dem. Har ikke så stor erfaring med HTPC-kabinetter, bare merk at jo mindre kabinett du velger jo mer støy/varme blir det vanligvis. Takk for svar! Hvilket kabinett har du? Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 SOFTWARE: Har lest meg frem til at det er flere alternativer, både myth-tv og linux mce. Ønsker både vanlig desktop og mediasenter. En kombinasjon av myth-tv og ubuntu? HARDWARE: - Vil basere meg på et microATX-kort. Tenker at et integrert skjermkort med hdmi-utgang må duge. Integrert lydkort med optisk/coaxial lydutgang er et must. Hva er det beste per dags dato? - Tenkte at en 750GB S-ATA HDD er bra, men ville det vært bedre med et RAID-oppsett? (Tenker at to disker støyer mer enn én...) - 4 GB OCZ-ram til 600,- er ikke dyrt syns jeg, slik at det er like greitt å gå for mye RAM med en gang? - Prosessor avhenger av hvilke brikkesett jeg går for, som igjen avhenger av hvilke integrerte skjermkort jeg går for. Trenger input her - Kjøling er jo viktig, men det må ikke støye! Valg av kabinett er jo viktig her, og jeg har sett på flere, men blir ikke helt fortrolig med noen. Vil helst ha et lite HTPC-kabinett uten alt mulig dill-dall. Alt av hardware bør jo være kompatibelt med linux da http://www.mythbuntu.org/ Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg har et Asus P5E-VM HDMI hovedkort, veldig fornøyd. Cpu er en C2D E6600. Maskinen kjører fint HD-filmer, men jeg surfer, kompilerer osv osv osv. Hvis du støydemper og kjøler ned hardiskene bør du ikkke høre så mye fra dem. Har ikke så stor erfaring med HTPC-kabinetter, bare merk at jo mindre kabinett du velger jo mer støy/varme blir det vanligvis. Takk for svar! Hvilket kabinett har du? Prøvde meg fram med flere "HTPC" kabinetter, men det ble enten for varmt eller for mye støy. I dag sitter jeg på Lian Li minitower. Original viftene støyer litt, men ellers ok. Lenke til kommentar
las^se Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Så jo veldig bra ut med mythbuntu. Noen som har erfaringer med TV-kort som tar inn parabolkanaler? Har vanlig CanalDigital-tuner nå, og er det vits i å bruke tid/penger på å ha dette på linux-boxen? Er ikke om å gjøre å ha et spesifisert HTPC-kabinett, men et ikke alt for stort kabinett som er støysvakt er målet viktigst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå