Gå til innhold

Linux HTPC - hjelp til software og hardware

Anbefalte innlegg

SOFTWARE:

Har lest meg frem til at det er flere alternativer, både myth-tv og linux mce. Ønsker både vanlig desktop og mediasenter. En kombinasjon av myth-tv og ubuntu?

HARDWARE:

- Vil basere meg på et microATX-kort. Tenker at et integrert skjermkort med hdmi-utgang må duge. Integrert lydkort med optisk/coaxial lydutgang er et must. Hva er det beste per dags dato?

- Tenkte at en 750GB S-ATA HDD er bra, men ville det vært bedre med et RAID-oppsett? (Tenker at to disker støyer mer enn én...)

- 4 GB OCZ-ram til 600,- er ikke dyrt syns jeg, slik at det er like greitt å gå for mye RAM med en gang?

- Prosessor avhenger av hvilke brikkesett jeg går for, som igjen avhenger av hvilke integrerte skjermkort jeg går for. Trenger input her :)

- Kjøling er jo viktig, men det må ikke støye! :) Valg av kabinett er jo viktig her, og jeg har sett på flere, men blir ikke helt fortrolig med noen. Vil helst ha et lite HTPC-kabinett uten alt mulig dill-dall.

Alt av hardware bør jo være kompatibelt med linux da :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et Asus P5E-VM HDMI hovedkort, veldig fornøyd. Cpu er en C2D E6600. Maskinen kjører fint HD-filmer, men jeg surfer, kompilerer osv osv osv. Hvis du støydemper og kjøler ned hardiskene bør du ikkke høre så mye fra dem. Har ikke så stor erfaring med HTPC-kabinetter, bare merk at jo mindre kabinett du velger jo mer støy/varme blir det vanligvis.

Lenke til kommentar
Jeg har et Asus P5E-VM HDMI hovedkort, veldig fornøyd. Cpu er en C2D E6600. Maskinen kjører fint HD-filmer, men jeg surfer, kompilerer osv osv osv. Hvis du støydemper og kjøler ned hardiskene bør du ikkke høre så mye fra dem. Har ikke så stor erfaring med HTPC-kabinetter, bare merk at jo mindre kabinett du velger jo mer støy/varme blir det vanligvis.

Takk for svar! Hvilket kabinett har du?

Lenke til kommentar
SOFTWARE:

Har lest meg frem til at det er flere alternativer, både myth-tv og linux mce. Ønsker både vanlig desktop og mediasenter. En kombinasjon av myth-tv og ubuntu?

HARDWARE:

- Vil basere meg på et microATX-kort. Tenker at et integrert skjermkort med hdmi-utgang må duge. Integrert lydkort med optisk/coaxial lydutgang er et must. Hva er det beste per dags dato?

- Tenkte at en 750GB S-ATA HDD er bra, men ville det vært bedre med et RAID-oppsett? (Tenker at to disker støyer mer enn én...)

- 4 GB OCZ-ram til 600,- er ikke dyrt syns jeg, slik at det er like greitt å gå for mye RAM med en gang?

- Prosessor avhenger av hvilke brikkesett jeg går for, som igjen avhenger av hvilke integrerte skjermkort jeg går for. Trenger input her :)

- Kjøling er jo viktig, men det må ikke støye! :) Valg av kabinett er jo viktig her, og jeg har sett på flere, men blir ikke helt fortrolig med noen. Vil helst ha et lite HTPC-kabinett uten alt mulig dill-dall.

Alt av hardware bør jo være kompatibelt med linux da :)

http://www.mythbuntu.org/

Lenke til kommentar

Takk for svar! Hvilket kabinett har du?

Prøvde meg fram med flere "HTPC" kabinetter, men det ble enten for varmt eller for mye støy. I dag sitter jeg på Lian Li minitower. Original viftene støyer litt, men ellers ok.

Lenke til kommentar

Så jo veldig bra ut med mythbuntu. Noen som har erfaringer med TV-kort som tar inn parabolkanaler? Har vanlig CanalDigital-tuner nå, og er det vits i å bruke tid/penger på å ha dette på linux-boxen?

Er ikke om å gjøre å ha et spesifisert HTPC-kabinett, men et ikke alt for stort kabinett som er støysvakt er målet viktigst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...