slobbix Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hei... Ja, tittelen sier egentlig hele saken, har jeg dekning? Har prøvd å finne dette ut i lengre tid nå - og omtrent det eneste svaret jeg får er "Vent til den 2. februar (eller noe sånnt), hvis sola skinner på en av dine husvegger, så kan du innstalere parabol". Nå er det sånn er det er LENGE til den 2.februar, derfor lurer jeg på om om noen av dere her ute veit hvordan jeg kan finne ut om jeg har dekning til parabol.... Bor 12km utafor Mo i Rana i en dal ( der kanskje ingen har parabol) - alle har vanlig TV - UNTATT de som får levert Kabel-TV - det får ikke jeg ... Takk Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Bodde du der 2. februar, og kan huske om du hadde solskinn på husveggen da? Hvis ikke, kan du spørre de som bodde der før deg? Går denne dalen i øst-vest eller nord-sør-retning? Har du høye fjell rett sør for deg som er så store at de dominerer utsikten fra et sørvendt vindu? PS: Jeg tok en titt på kartene og fant Dalsgrenda og Øverdal i passe avstand fra Mo. Det ser ut til å være stedene 12km fra Mo i Rana der man kan slite litt med paraboldekning pga. fjellene Rostadfjellet og Ramskardtinden. I tillegg er dette området grått, bare "mulighet for dekning" på bakkenettkartet. Dersom det er der du bor, kan du ha uflaks sånn TV-messig. Jeg har ikke prøvd å beregne noen vinkler, så jeg vil ikke si sikkert at det ikke er paraboldekning. Og om det er parabolskygge, vil det sannsynligvis monteres en skyggenettsender i bakkenettet, etter hvert. Endret 25. juni 2008 av Svinks Lenke til kommentar
slobbix Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Bodde du der 2. februar, og kan huske om du hadde solskinn på husveggen da? Hvis ikke, kan du spørre de som bodde der før deg? Går denne dalen i øst-vest eller nord-sør-retning? Har du høye fjell rett sør for deg som er så store at de dominerer utsikten fra et sørvendt vindu? WOW, du e jo helt grumm Skal høre med naboene, kanskje de kan fortelle meg noe om dette her.... er det ellers ingen andre måter å få dette målt med - f.eks. en digitalt måler/mottaker/sender? Takk for hurtig svar! Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Søker finnes, sånn som denne: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=15601143 Denne forutsetter riktignok at man allerede har koblet den til en parabol. Vil også tro at de som selger og monterer paraboler vil kunne gjøre en slik måling dersom de ser muligheten til å selge et abonnement. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Her er et McGyversk forslag til å teste ut om man har fri sikt til satelitten, hvis man har en tommestokk, tre treskruer og noen lister eller lekter til overs etter en oppussingsjobb: Du skrur sammen noen lister eller lekter med 150 cm mellom skruehullene på den vannrette biten og 40 cm mellom skruehullene på den loddrette. Da skal vinkelen mellom den skrå og horisontalen bli ca 15 grader, som er elevasjonsvinkelen man skal stille inn parabolen på i Rana. (I Oslo er vinkelen ca 22 grader, og i Narvik 12, da justerer man lengden på den vannrette trebiten etter behov.) Vinklene er tatt fra http://www.viasat.no/material/pdf/parabol-installasjon.pdf . Så setter man den loddrette trebiten mot sørveggen på huset, og sikter langs den skrå, og ser om den peker mot blå/grå himmel, eller rett i en fjellvegg. Endret 25. juni 2008 av Svinks Lenke til kommentar
slobbix Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Søker finnes, sånn som denne: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=15601143Denne forutsetter riktignok at man allerede har koblet den til en parabol. Vil også tro at de som selger og monterer paraboler vil kunne gjøre en slik måling dersom de ser muligheten til å selge et abonnement. Artig å hatt en sånn en - bare for å få optimalisert signalstyrken! Har sett hos venner som har parabol, en egen kanal som viser noe signalstyrke og greier... så kanskje dt ikke e helt nødvendig me en sånn "pfiffig liten detalj" Lenke til kommentar
slobbix Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Her er et McGyversk forslag til å teste ut om man har fri sikt til satelitten, hvis man har en tommestokk, tre treskruer og noen lister eller lekter til overs etter en oppussingsjobb: Du skrur sammen noen lister eller lekter med 150 cm mellom skruehullene på den vannrette biten og 40 cm mellom skruehullene på den loddrette. Da skal vinkelen mellom den skrå og horisontalen bli ca 15 grader, som er elevasjonsvinkelen man skal stille inn parabolen på i Rana. (I Oslo er vinkelen ca 22 grader, og i Narvik 12, da justerer man lengden på den vannrette trebiten etter behov.) Vinklene er tatt fra http://www.viasat.no/material/pdf/parabol-installasjon.pdf . Så setter man den loddrette trebiten mot sørveggen på huset, og sikter langs den skrå, og ser om den peker mot blå/grå himmel, eller rett i en fjellvegg. Dn her lika eg! Eg har både lister og skruer - men har også en vinkel som man kan juster "vinkelen" på . Så hvis jeg justerer den til 15* grader og setter på den sørlige husveggen, så har vi da kanskje svaret! Nice Lenke til kommentar
aron Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Denne kan gi en pekepinn på retningen og hva som kan være av hindringer i veien.. http://www.dishpointer.com/ Velg Thor 2,3 for Canal digital, Sirius for Viasat. Det er ikke sikkert det ligger flyfoto inne, men jeg fikk ut kart når jeg søkte på Dalsgrenda. Sammenlign retningen med et vanlig topografisk kart. Da ser du hvilke fjell som kommer i veien.. En annen metode er å legge et kompass intill McGyver linjalen og sikt langs den nedre lekta still kompasset på den kursen som oppgis som Azimuth (magn.) Du kan flytte den grønne "knappenåla" dit du bor på kartet om du ikke treffer på ekaskt adresse. Om du haker av "show obstacle (line of sight checker)" Kan du flytte den røde markøren ut på siktelinja å få oppgitt maksimal høyde på hindringer i det punktet markøren står. Flytt markøren et stykke før du zoomer ut og flytter den videre. Ellers kan det være vanskelig å få tak i den. Dette er noe bergrenset av kartets detaljinformasjon. Om du sammenligner med et toppografisk kart vil du bli en hel del klokere.. Endret 9. juli 2008 av aron Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå