Gå til innhold

Lovlig å overklokke?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen prudukter er jo laget for overklokking. På mange av EVGA sine produkter står det at de er laget for overklokking, så all garanti mister man ikke.

Det er forskjell på at produkter er laget for overklokking og at man beholder garantien, står det på produktet at det kan overklokkes uten at garantien ryker da er det jo greitt

Lenke til kommentar

Ett godt råd: Har du ikke råd til å erstatte det, ikke overklokk det! :p

Generelt skal man ikke forvente å få det på garantien om man ødelegger noe under overklokking. Men om det ikke er fysiske spor etter overklokkingen (husk å tilbakestille bios før du sender hovedkortet inn på garantien) vil det ofte gå bra.

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer, men jeg synes det høres litt rart ut hvis det er lovlig. Jeg mener, hvorfor lager ikke produsentene det bra fra før, og heller lar oss slite med det?

Så er det virkelig 100% lovlig?

Når intel/amd o.l. lager en ny prosessor, så vil det alltid være noe variasjoner i produksjonen. Dette fører til at noen enheter vil kunne yte bedre enn andre og en vil dermed selge disse med bedre ytelse (og til en høyere pris) enn de andre. Dette oppnår de ofte med å legge inn en form for programmerbarhet i kretsene. Denne innprogrammerte innstillingen leses så av din BIOS og setter deretter spenning og klokkehastighet for CPUen. Denne innstillingen garanterer at prosessoren virker. Om du overklokker går du utenfor dette, og kan risikere ustabilitet o.l.

Eks. intel/amd lager en prosessor, men det viser seg at maksimal klokkehastighet for denne varierer fra 1600MHz til 2100MHz. De kan da velge å programmere de til å gå på 1700, 1900 og 2000MHz f.eks. Det betyr at en CPU som kan gjøre på 1890 MHz vill bli solgt som en 1700MHz CPU. Der du heldig å få denne er det klart at den kan overklokkes mye, men du kan også ende med å få en som ikke kan kjøre raskere enn 1710 MHz f.eks; da alle mellom 1700 og 1900 vil selges som 1700MHz. Hvis de ikke hadde gjort dette, måtte de nok vrake store deler av produksjonen siden den ikke oppnår ytelseskravene, hvilket ville betyd dyrere produkter for oss.

Lenke til kommentar
Mere ytelse for mindre penger...

Men ikke bli en overklokkings gængster... Det kan straffe seg.

Hva i alle dager er en "gængster" i denne sammenheng?

Klokking er helt ufarlig sålenge du vet hva du driver med. Men selvfølgelig, tukling med spenninger vil nødvendigvis redusere levetiden til en komponent. Strengt tatt mister du garantien når du overklokker (med noen unntak, kanskje?), men med mindre du modifiserer komponenten fysisk skal det mye til å oppdage noe som helst. Og sålenge du holder deg til økning av frekvens, og lar spenningstilførselen være standard, så vil ikke komponenten ta NOEN skade av det.

Lenke til kommentar

Det skal i dag veldig mye til for å svi en CPU, minnebrikke eller lignende ved moderat overklokking. Værste du stort sett kommer borti er ustabilt system/BSOD's eller failed POST, bare les litt rundt først og føl deg trygg før du begynner. Skal dog sies at jeg har svidd mange grafikk-kort opp gjennom tidene :whistle:

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Jeg bare lurer, men jeg synes det høres litt rart ut hvis det er lovlig. Jeg mener, hvorfor lager ikke produsentene det bra fra før, og heller lar oss slite med det?

Så er det virkelig 100% lovlig?

Vel ideen om at folk ikke kan gjøre hva de vil med sin egen eiendom, uten at det skader andre eller en selv, er temmelig autoritær. Faktisk ville vel et slikt forbud mot overklokking hvert et angrep på den frie demokratiske rettstaten. Jeg kan feks kjøpe en datamasking for så å knuse den i bakken 2 minutter senere.... Det er ingen som kan forby meg å gjøre det, unntaket når det kommer til å behandle egen eiendom slik som man vil er typisk ting som det ville innebære miljøkriminalitet og knuse feks. kvikksølvsbatterier eller termometere.

Lenke til kommentar
Overklokking er en straffbar handling med strafferamme opptil 3 1/2 år i svært alvorlige saker. Det var nylig en sak i høyesterett der en mann ble dømt for å ha klokket flere prosessorer systematisk over lengere tid nede i kjelleren sin på Stovner like nord for Oslo. Aktor i saken Per Gisle Hovde sier: "Jeg har aldri sett et så omfattende misbruk av prosessorer tidligere i min karriere". Flere av vitnene brøt sammen i tårer under den opprivende rettsaken. Straffeutmålingen ventes senere denne uken.
-Aftenposten 4.juni 2007 Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Ikke skrem stakkarsen helt da, overklokking på normalt nivå ender svært skjeldent med ødelagt hw.

Overklokking etterlater seg heller ikke synlige spor...

Ikke helt riktig...

Mener at det ble sagt en eller annen plass at noen cpu / gpu (husker ikke helt i farta) registrerte internt det siste oppsettet som ble brukt, nå var dette en god stund siden så jeg husker ikke helt hvordan dette foregitt.

Var også sånn at skjermkortet på x800 serien registrerte om du hadde brukt custom firmware (for enabling av shadere) eller ikke. Og selv om du flashet tilbake så ble det ikke 100% ok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...