Delvis Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Får aldri helt klarhet i hvordan dette her fungerer: Har telenor kontant, og klarer meg lenge med det. Om jeg skal skifte tlf - feks kjøper en brukt eller i utlandet e.l. Er det ikke bare å flytte sim-kortet over til den andre tlf, så er alt likt? Eller hva bør jeg gjøre i mitt tilfelle? Lenke til kommentar
Capt. Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Joda det er bare til å flytte sim kortet over i den nye mobilen, bare sørg for at den ikke er låst til noen andre operatører enn telenor for da vil det nemlig ikke gå Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Joda det er bare til å flytte sim kortet over i den nye mobilen, bare sørg for at den ikke er låst til noen andre operatører enn telenor for da vil det nemlig ikke gå Ok, da vil altså samme nummer fungere osv? Hvordan kan man se om en tlf er låst til en operatør eller ikke? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Min mobil (siemens Cx65) ble kjøpt på elkjøp i 2004. Da satt de i et nytt simkort for telenor kontant. Betyr det at denne telefonen er låst til telenor? Eller hvor på telefonen sjekker jeg om den er det eller ikke? Lenke til kommentar
hernil Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Når simkortet er såpass gammelt kan det være greit å bytte det ut. Det får du sikkert gjort billig eller gratis hvis du kjøper ny telefon eller du kan gjøre det uten å kjøpe noe som helst annet (er vel snakk om 200,- hvis du stikker ned til en butikk, du beholder selvfølgelig nummeret ditt). Hvis du kjøper en telefon med 3G må du bytte uansett. Låste telefoner er som oftest de du kjøper med abonnement. En kontanttelefon fra 2004 er nok ikke låst. For å se om en telefon er låst holder det å sette inn et simkort og se om det funker. Ellers kan du også spørre forhandleren når du kjøper. Det finnes vel også en måte å se det med en spesiell tastekombinasjon, men den husker jeg ikke nå og er vel forskjellig fra merke til merke. Oppsummert: du kan bruke simkortet ditt i alle telefoner som ikke er operatørlåst. Du vil da ha samme nummer som nå. Hvis det er snakk om en 3G-telefon må du nok bytte simkort til et nyere et. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Mange takk igjen for verdifull info Tja.. får se litt på hva "3G" telefon er for noe, har ikke minste anelse..hehe. Utover det, ser jeg for meg at jeg bare bruker simkortet til det sier takk for seg på egen hånd. Når det er så kjapt å få et nytt likevel. Behøver ikke ta den utgiften før det trengs Telefonen holder forsåvidt bra enda den å, bare at den er litt liten og plyndrete å taste med. Og så dårlig lyd kanskje. Er det bedre lyd i nyere mobiler? Der er jo en forskjell på mobil og vanlig telefon sålangt jeg har erfart: Lydkvalitet og styrke i røret er egentlig som natt og dag. Men fasttelf har jeg alt sagt opp, det er avgjort det nå. Skal ikke ha det mer Lenke til kommentar
hernil Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 En 3G telefon er rett og slett en telefon som støtter 3 generasjons mobilnettverk. Info fra amobil (gammel artikkel) Wikipedia om saken. Lenke til kommentar
sforum Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Er det ikke slik at alle telenor kort støtter 3g. Men at noen gamle netcom kort ikke gjør det? Men du kan i hvertfall kjøpe en telefon uten abbonement, så lenge den ikke er operatørlåst er det bare å sette inn simkortet du allerede har. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Ok, fant ut at min gamle telefon (Siemens CX65) er låst til Telenor. Men den kan altså låses opp, ved å taste koden. Denne fant jeg. Men det jeg lurer litt på; Om jeg låser den opp nå, og så skifter abo etterpå (fra kontant til vanlig abo) vil den bli låst på nytt for nye 12 mndr? Eller har det kun med kjøpet av telefonen å gjøre? Tenker at hvis jeg kjøper en annen telefon om en stund, og vil selge den gamle eller ha den som kontanttlf hos en annen leverandør eller noe. Fra Telenor: Privat MobilMine siderOperatørlåsMobilAbonnement Operatørlås Enkelte mobiltelefoner har såkalt operatørlås. For Telenors mobilkunder betyr det at telefonen kun kan benyttes med SIM-kort fra Telenor de første 12 månedene etter at telefonen er kjøpt. Det vil si at telefonen ikke vil fungere dersom du setter inn et SIM-kort fra andre operatører/tjenesteleverandører. Dersom du ønsker å bruke SIM-kort fra andre operatører/tjenesteleverandører, må telefonen låses opp ved å taste inn operatørlåskoden. Før det har gått 12 måneder Hvis du ønsker å benytte SIM-kort fra andre operatører/tjenesteleverandører før det er gått 12 måneder fra telefonen ble kjøpt, kan du oppheve avtalen. Prisen er kr 600,- og den senkes med kr 40,- pr måned. Koden sendes i postoppkrav. Ta kontakt med kundeservice for å få tilsendt koden. Hvis telefonen registreres sammen med abonnement med binding vil operatørlåskode bli utlevert fra 09000 kundeservice Telenor vederlagsfritt . Koden sendes via e-post, faks eller pr. brev. Kontakt Kundeservice Etter at det har gått 12 måneder 12 måneder etter du har kjøpt en operatørlåst telefon, kan du få utlevert operatørlåskoden uten kostnad. Det eneste du må gjøre er å taste inn koden når du slår på telefonen. Antall forsøk til rådighet kan variere fra apparat til apparat. Dersom du taster feil for mange ganger vil telefonen bli blokkert og du må da levere den inn på et serviceverksted for å få "flashet" opp telefonen. Fremgangsmåten for å låse opp operatørlåste mobiltelefoner varierer fra telefontype til telefontype. Se telefonens brukerveiledning for mer informasjon. Klikk her for operatørlåskode Lenke til kommentar
Babality Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Den vil ikke bli låst på nytt, låsing av mobiler er kun tilfelle ved kjøp av ny mobil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå