Gå til innhold

Sp mener at trafikksikkerhet er jåleri

Anbefalte innlegg

Jeg trenger ikke forklare det. Det er nemlig stor forskjell på å amputere en tå og en fot. Har jeg ikke allerede sagt at jeg syns det er et tullete forbud?

Men det er klart, for en ekstremist er selv det minste brudd mot de hellige dogmer et stort overgrep. Størrelsen på overgrepet har ingen betydning for ekstremister som deg.

Det blir akkurat det samme som når religiøse ekstremister ikke ser forskjellen på Guds bud om å ikke drepe, og Guds bud om å ikke ha andre guder enn ham.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utrolig at hun nekter det her. Det er jo noe de fleste andre land har er det ikke? Til og med våre skandinaviske brødre... Tjener jo til og med penger på det?!?

Synes det landet her går i litt feil retning når en politiker kan sitte der å forby innføring av noe som er HELT harmløst, uten å ha noe gyldig argument en gang!

Skal vi forby halskjeder,ringer og andre smykker fordi det er jålete?? Herregud noe så latterlig...

Lenke til kommentar
Men det er klart, for en ekstremist er selv det minste brudd mot de hellige dogmer et stort overgrep. Størrelsen på overgrepet har ingen betydning for ekstremister som deg.
Selvsagt har størrelsen på overgrepet betydning, men jeg mener man bør følge visse "dogmer"(som du kaller dem).

Det som her i dine øyne er en ekstremistisk døgme er:

-Man skal ikke forby noe uten å ha en god grunn.

Når noen kan omtale en politikker som bryter med dette som en "ufarlig sentrumspolitikker" kan man spørre seg hvem som bør kalibrere sin politiske akse.

Lenke til kommentar
[selvsagt har størrelsen på overgrepet betydning, men jeg mener man bør følge visse "dogmer"(som du kaller dem).

Det som her i dine øyne er en ekstremistisk døgme er:

-Man skal ikke forby noe uten å ha en god grunn.

Nei, man skal ikke forby noe som helst, det er det dogmatiske budskapet.

Når noen kan omtale en politikker som bryter med dette som en "ufarlig sentrumspolitikker" kan man spørre seg hvem som bør kalibrere sin politiske akse.

Det kan folk fordi det er en ufarlig sentrumspolitikere.

Gjemmer marxist-leninister og maoister seg under senga di? :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

At pengene går til trafikksikkerhet synes jeg ikke er et godt argument. Som nevnt er det marginale summer det er snakk om, og disse kunne like gjerne hentes inn gjennom økt vegavgift, bensinavgift, eller skatt for den saks skyld. Man skal ikke være avhengig av jålete skilt for å bedre trafikksikkerheten.

Personlig synes jeg det er greit at bilskiltene lages ut fra et bestemt system. Jeg synes ikke folk som vil ha spesielle skilt nødvendigvis er "jålete", men skiltene ble heller ikke laget for å se pene ut. De er pålagt å ha, og de er der for et helt spesifikt formål. Da er det helt logisk å ha et ordentlig system. Selv om det ikke er helt analogt, vil jeg sammenligne det litt med å lage custom personnumre. Ville de for eksempel være greit om man kunne endre personnummeret sitt til "ROSENBORG4EVER"? Ville det skadet noen? Er det et angrep på individets frihet at vi ikke kan endre dette?

Lenke til kommentar
Sannsynligvis ikke. Hun har vel aversjoner mot at staten og statlige institusjoner skal fungere som en butikk som selger unødvendige varer og tjenester til befolkningen. Kanskje hun synes at staten undergraver sin integritet og seriøsitet ved å lokke folk til å kjøpe juggel for at staten skal kunne utføre oppgavene som den egentlig burde klare å utføre med eksisterende midler fra skatter og avgifter.

Staten har egentlig holdt på med tilsvarende forretningsvirksomhet i mange år, bl.a. ved å stjele penger fra sosialklienter gjennom Norsk tipping og SMS-programmene på NRK. Spør du meg bør Navarsete applauderes for at hun nekter å bidra til å ekspandere denne umoralske virksomheten.

Jeg synes det er mye værre med sms-konkurranser holdt i regi av NRK rettet mot barn og unge. De bruker gjerne penger de ikke har tjent selv. Det samme gjelder Norsk tipping og lotto. At man går på trygd, for så å få muligheten av staten til å spille bort halve trygden er heller ikke veldig fornuftig.

Man kjøper ikke et jåleskilt for penger man ikke har? Jeg ser at det ikke ville være store inntektskilden, men å forby det fordi man synes det er jåleri blir for dumt.

Jeg synes dyr rødvin er jåleri og synes ofte den smaker gammel saft, men synes ikke staten burde slutte å selge dette.

Om bilen er registrert i Oslo eller Bergen spiller liten rolle, så lenge man husker hele registreringsnummeret. Det vil også være lettere å huske GL4D M4NN enn TV 78305. Er problemet at en slik skilting vil åpne for leetspeak?

Lenke til kommentar

Mulig det er "jåleri" og klassifiseres som "unødvendig" men jeg ser da overhodet ikke det som god nok grunn til å forby personlige skiltnummer på kjøretøy? Om jeg en dag har god nok råd til å kjøpe meg en veldig dyr og spesiell bil, skader det da ingen om jeg legger noen kroner ekstra inn og får et litt spesielt og personlig nummerskilt heller.

Etter at den nye loven om navneskifte tredde ikraft for noen år siden ser vi navn som Espen Thoresen Hversaagodtakkskalduha, Ola Batman Jensen osv, men GUD FORBY at noen kan ha et skilt det står "My Ride" på. Jeg ser ikke helt logikken her.

At det kan komme til å koste en del ekstra bryr meg ikke, jeg kommer nok ikke til å handle et med det første heller, men støtter absolutt at muligheten er der for dem som måtte ønske det og har midler å bruke på den slags.

Lenke til kommentar
Mulig det er "jåleri" og klassifiseres som "unødvendig" men jeg ser da overhodet ikke det som god nok grunn til å forby personlige skiltnummer på kjøretøy? Om jeg en dag har god nok råd til å kjøpe meg en veldig dyr og spesiell bil, skader det da ingen om jeg legger noen kroner ekstra inn og får et litt spesielt og personlig nummerskilt heller.

Det er da ikke snakk om å forby noe, man vil bare ikke muligjøre egoskilt. Staten har lite i luksusbransjen å gjøre.

Lenke til kommentar
Forskjellen er at custom personnummer hadde herpet til alle datasystemer der du faktisk er avhengig av at personnummer inneholder en bestemt sekvens tall.

Hva hadde du husket best i farten? "UE 45793" eller "th4 p1mp"

Som sagt var det ikke et helt analogt eksempel, men dette er små tekniske ting som lett kan endres. Man kunne godt ha krevd en bestemt sekvens tall i bilnumre også, og man kunne godt ha ikke krevd det i personnumre. Personnumre ville også blitt lettere å huske om man kunne velge hva man ville.

Kanskje er det litt bedre grunner til å frigjøre bilskiltnumre enn personnumre for bokstaver (huske nummeret etc.), men poenget er at det er ingen fundamental forskjell mellom de to. Jeg synes ikke det gjør så veldig mye om bilskilt kan hete "fU(k 0fF". Men jeg ville heller ikke blitt fortvilet om personnumrene kunne være hva man ville. Jeg ville bare syntes det virket litt teit, og ville foretrukket at de fremdeles var standardiserte.

Lenke til kommentar

Hva er det jeg ikke forstår her.

Sharif betaler penger for å få fancy skilt, staten får penger som de kan kaste bort.

Sharif happy og sosialister happy.

Men fancy skilt er vel med på å skape "klasse" skiller så da blir vel ikke sosialistene så happy allikevel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...