Gå til innhold

AMD lanserer Radeon HD 4870

Anbefalte innlegg

skal bestille meg ett når jeg ser en nettbutikk som faktisk har det på lager, gidder ikke bestille ett nå og risikere å vente på levering i flere måneder.

angående age of conan og ati, vel det er bare sånn at aoc trenger en helt ny cpu for å kjøre greit, jeg har testa det ut selv, og på en eldre 3 gigahertzers pc med 2 gig ram så gikk det dritt ute i byer og slikt, spillmotoren er laga for nye cpuer, og masse ram, sårry. med den nye 8400 intel cpuen og 4 gig ram så går conan fett. jeg har ett 3870 ati

Er ikke helt sikker på hva du mener her, men selvfølgelig er det viktig med god CPU i AoC. AoC har et ATI problem, men mulig du har hatt flaks og ikke merket noe til det. Ref:

http://forums.ageofconan.com/showthread.php?t=98987

GPU'en til ATI yter svært dårlig i AoC. Det gjør det selvfølgelig ikke umulig å spille.

Funcom har da sagt ytterlig at de jobber med saken, tviler heller ikke på at Amd / ati også gjør det samme og at vi kan forvente langt bedre ytelse med neste driverkandidat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir ikke 1GB GDDR5 på en CF løsning veldig fordyrende? Tror uansett det blir en stund til, fordi det er så usikkert med leveranser, da kan man jo ikke kaste bort de forekomstene som finnes på alle de som skal ha CF med 1+1 GB. Tiden vil vise.

Det jeg lurer på er hvorfor effektforbruket er så høyt om dagen. Går det ikke ann å få til noe som ikke trekker strøm som det skulle vært ekstra kort i poker.

En løsning med <150W passivt hadde vært noe. Da kan man med slik jeg har forstått det med PCI-E 2,0 forsyne kortet uten ekstra kabel.

Det er mye fokus på rå ytelse, mens støy som et naturlig resultat av dette kommer i neste rekke.

Hvis det har seg slik at AMD og NVIDIA leser det jeg skriver så ta notat; Husk at drivere også handler om stabilitet, ikke bare framerate.

Lenke til kommentar
Ingen nye grafikkprosessorer uten noen nyheter. I følge AMD er dette verdens første grafikkprosessor med teraflops-ytelse. I tillegg er Radeon HD 4870 den første grafikkprosessoren som blir parret med GDDR5.

Syns å huske at folk sa at Nvidia var første kort med Teraflops ytelse.. Var det bare rykter?

Forresten, TDP, er det hvor mye strøm/effekt kortet trekker på max?

Altså, hvis jeg har ett system/pc (pc under prime tortur på intern skjerm utgang) som bruker 100watt, og hiver i ett 4850 kort, vil da en 300watt psu være nok?

nvidias kort er rett under teraflop grensa, mens 4870 yter ca 1,2 teraflops

Lenke til kommentar
Hva mener du med definitivt ikke?

Med 8xaa og ellers alt på fullt er tilogmed 4870 bedre enn 280gtx på noen spill, ellers ligger den tett oppunder. Med CF da så bør 4870 regjere.

Hvis gjerne linker på dette, for du tenker nok igjen på enkelt tilfeller på enkelte innstilinger tenker jeg. Generelt på alle tester (i sin helhet) yter gtx 280 10 til 15 % bedre

(forøvrig var hele poenget mitt med svaret at 4870 i cf er det beste kjøpet om man har HK til det, så forstår ikke hvorfor du tar med det. Men jeg haddet ventet på 1 gb versjonen som nevnt)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Da må man jo også kjøpe seg minimum 1200w psu, på en av testene av 2x280GTX knelte en 1000w ocz.

Det må ha vært noe galt med den strømforsyningen, når man ser at systemet med GTX280 i SLI trakk 500W fra kontakten. Da tilsier logikk at 1 kW skal holde.

our 4GHz clocked system and three GTX 280 cards.

Before we get into it though, we have to laugh at our power supply situation. When we started testing our Tri SLI setup with a 1000 Watt Zalman PSU, we ran into some problems. During the Canyon test on 3DMark06, the system would just shut down! - Since this would seem to resemble a power problem, it was time to pull out a HX 620 Watt and do a bit of ghetto modding to get the two power supplies working together. What we ended up doing is running one GTX 280 off the Corsair HX 620 PSU while the 1000 Watt took care of the other two cards and the rest of the system.

We had two GeForce GTX 280s on hand and a plethora of SLI bridges, so we of course had to run them in SLI. Now remember that a single GTX 280 uses more power than a GeForce 9800 GX2, and thus two of them is going to use a lot of power. It was so much power in fact that our OCZ EliteXStream 1000W power supply wasn't enough. While the SLI system would boot and get into Windows, we couldn't actually complete any benchmarks. All of the power supplies on the GTX 280 SLI certified list are at least 1200W units. We didn't have any on hand so we had to rig up a second system with a separate power supply and used the second PSU to power the extra GTX 280 card. A 3-way SLI setup using GTX 280s may end up requiring a power supply that can draw more power than most household circuits can provide.

Hva sa du...?

Lenke til kommentar
Nja, med de som vil ha "best" ytelse, hvorfor skulle de kjøpe 1x GTX 280 til 4'500kroner, de får jo bedre ytelse til lavere pris med 2x HD4870?

Jeg mener, det er ikke noe nytt at folk ar villig til å betale 4000kr for highend kortet som yter best. Testene viser også at gtx gjør det bra på spill vi trenger det mest - world in conflict - Crysis - AoC

Alt jeg skriver er at jeg tror 280gtx kan legge seg på 4000kr til august, om dette slår til må vi vente å se.

edit

Det var et pr hundre som ble revet vekk fra komplett.no til over 4500kr.

Det kommer nå ann hvilken tester du leser, er da noen spill 4870 slår gtx280 feks. i Bioshock på Anandtech sin test.

I samme testen kommer 4870 bedre ut i 1680x1050 på Enemy Territory: Quake Wars. Og tilnærmet likt i 1920x1200 mens gtx280 først drar i fra i 2560x1600.

Quake Wars once again shows the 4870 outperforming the GTX 260, but this time it offers essentially the same performance as the GTX 280 - but at half the price. The Radeon HD 4850 also manages to significantly outperform the 9800 lineup.

I Assassin's Creed er leksa den samme.

Assassin's Creed

Assassin's Creed is capped at near 60 fps, which is why we see most cards reaching but not significantly exceeding that marker. Performance of the Radeon HD 4870 continues to be strong, but because of the frame rate cap we're not able to see if the GTX 280 could stretch its legs further and eventually outperform the 4870. In actual gameplay, the 4870 and GTX 280 appear to be equals. 55.5 vs 55 fps i favør gtx280.

Så alt i alt så vil jeg si at selv et 4870 kan sammenlines med gtx280 i mange tilfeller om man tar Anandtech sine tester til etteretning. De pleier jo vanligvis å ha rimelig straite tester.

Lenke til kommentar
Men blir fortsatt feil å dømme kortet utifra Crysis. Det er tross alt et nvidia optimalisert spill det er snakk om...

Mulig, men Crysis og AoC er spillne folk trenger med ytelse i, vi trenger ikke det i feks CoD4 der det alleredet fiser unna i over 100fps.

Dette var overhodet ikke mer en forventet fra ATI, ja prisen er fortsatt imponerendet men jeg haddet heller sett at de haddet et kort til 4000k med et kort som ga mer en 280gtx

Selv om nVidia GTX 280 jevnt over yter bedre enn AMD 4870, bør vel nVidia nå senke prisen på GTX 280 med ca. 40% for ikke å bli utkonkurrert på pris fra AMD. Jeg tror vi vil se en slik prisreduksjon ganske snart.

Hvordan kommer du frem til dette?, tror du feks ikke mange er villige til å betale en hel del ekstra for kortet som yter best?, bare se i prisguiden.

Nja, med de som vil ha "best" ytelse, hvorfor skulle de kjøpe 1x GTX 280 til 4'500kroner, de får jo bedre ytelse til lavere pris med 2x HD4870?

Uansett hvor fanboy eller ytelsekåt noen er så blir jo det bare teit?

Om du ikke skal ha 2x GTX 280 da, det kan vell ikke AMD / ATI per dags dato matche, det blir jo en lattelig dårlig deal med tanke på at du punger ut nesten 10'000kroner, men AMD / ATI kan ikke tilby noe som yter så bra.. Men har du så spesielle behov, så får all del..

Fordi de fleste velger single card solution.

Lenke til kommentar

Himmel hvor dere quoter i stykker det jeg skriver....

Feks onanasis skriver jo akkurat det jeg nevner, du drar jo ut enkelte eksempler. Blir som jeg skulle basert en test på feks World in Conflict.

Ja det er et bra kort til en veldig bra pris, men det er på ingen måte like bra som 280gtx.

edit

Om jeg på forhånd haddet vist jeg haddet endt opp med hovekdortet jeg kjøpte nå (gigabyte x48 d4), haddet jeg selv ventet på 1 gig versjonen av 4870 og kjørt cf

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Himmel hvor dere quoter i stykker det jeg skriver....

Feks onanasis skriver jo akkurat det jeg nevner, du drar jo ut enkelte eksempler. Blir som jeg skulle basert en test på feks World in Conflict.

Ja det er et bra kort til en veldig bra pris, men det er på ingen måte like bra som 280gtx.

edit

Om jeg på forhånd haddet vist jeg haddet endt opp med hovekdortet jeg kjøpte nå (gigabyte x48 d4), haddet jeg selv ventet på 1 gig versjonen av 4870 og kjørt cf

Skal jeg snu på flisa så kommer det jo helt ann på hvilken spill du spiller, spiller du de spilla jeg nevnte går de bedre/like bra som gtx 280...

For all del, gtx280 er et virkelig kraftig kort(og best i brorparten av spillene), men det er ikke kraftigst i alle singlekort testene. Det du skriver over er jo at 4870 på ingen måte er like bra som gtx280. Men det er det jo i noen spill, sågar bedre. Rett skal være rett.

Lenke til kommentar
skal bestille meg ett når jeg ser en nettbutikk som faktisk har det på lager, gidder ikke bestille ett nå og risikere å vente på levering i flere måneder.

angående age of conan og ati, vel det er bare sånn at aoc trenger en helt ny cpu for å kjøre greit, jeg har testa det ut selv, og på en eldre 3 gigahertzers pc med 2 gig ram så gikk det dritt ute i byer og slikt, spillmotoren er laga for nye cpuer, og masse ram, sårry. med den nye 8400 intel cpuen og 4 gig ram så går conan fett. jeg har ett 3870 ati

Er ikke helt sikker på hva du mener her, men selvfølgelig er det viktig med god CPU i AoC. AoC har et ATI problem, men mulig du har hatt flaks og ikke merket noe til det. Ref:

http://forums.ageofconan.com/showthread.php?t=98987

GPU'en til ATI yter svært dårlig i AoC. Det gjør det selvfølgelig ikke umulig å spille.

De nye GPU'ene til ATI yter brukbart i AOC.

Utdreg fra HardOCP:

So in Age of Conan we find that the Sapphire Radeon HD 4870 can’t quite keep up with the GeForce GTX 260 in this game. However, it does allow a much better gameplay experience than everything else being compared here. The VisionTek Radeon HD 4850 also allows a better gameplay experience than the GeForce 9800 GTX, GeForce 8800 GT and Radeon HD 3870 X2 in Age of Conan. Overall, for the price, the 4870 and 4850 offer competitive gameplay in Age of Conan.

Du kan finne hele testen av kotene på linken under:

http://enthusiast.hardocp.com/article.html...W50aHVzaWFzdA==

Lenke til kommentar
Så alt i alt så vil jeg si at selv et 4870 kan sammenlines med gtx280 i mange tilfeller om man tar Anandtech sine tester til etteretning.

I oppløsninger under 2560*1600 stemmer det bedre, men for 2560*1600 ligger GTX280 gjennomsnittlig ca.16% foran i spilltestene hos Anandtech. Fremdeles er 4870 best i Bioshock.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar
Så alt i alt så vil jeg si at selv et 4870 kan sammenlines med gtx280 i mange tilfeller om man tar Anandtech sine tester til etteretning.

I oppløsninger under 2560*1600 stemmer det bedre, men for 2560*1600 ligger GTX280 gjennomsnittlig ca.16% foran i spilltestene hos Anandtech. Fremdeles er 4870 best i Bioshock.

Lurer på om dette kommer pga. den ekstra båndbredden gtx280 har siden det slår spesiellt ut i den oppløsningen...?

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
Hvem bryr seg om ytelsen i 2560x1600 uansett? (Ok, kanskje 3 av 188 personer)

De fleste har skjermer som takler enten 1280x1024, 1680x1050 eller 1920x1200.

Min er 1650x1050 :p

Men ytelsesforskjellen blir vel ikke stor mellom 1680x1050 og 1650x1050?

Vil jo gå bedre på 1650x1050 enn 1680x1050 siden det er færre pixler. Men aldri hørt om skjermer med 1650 i oppløsning før, sikker på at du har sett rett....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...