St Thicket Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg ser at Clay er nevt i Den store bilpleietråden, men hva er det egentlig? Leire? På lakken? Det høres merkelig ut... Det står ingenting i tråden nevnt ovenfor hva clay er og hvilke egenskaper det har annet enn: Clay:Clay (leire) ble funnet opp i Asia for over 50år siden. Beklageligvis har det ikke vært å finne i Norge før ca 2004-2005. Det er synd, for folk har ikke blitt kjent med dette fantastiske produktet. Generell regel: Har du ikke clayet bilen din, trenger den det! Clayer du bilen din jevnlig, blir også behovet for avfetting mindre. Du trenger 3 ting. Claybar, Clay Lubricant og en microfiber klut. Ta claybaren i hånden og varm den. Del den i 3 eller flere biter. Ta en bit og kna den flat. Spray Clay Lubricant på og før clayet over lakken med rette bevegelser og lett trykk helt til du merker at det går uten motstand. Brett microfiber-håndkleet, bruk en side til å fjerne Clay Lubricant, den andre siden bruker du til å pusse med, slik at du får høyere glans. Den siden av clayet som møter lakken skal alltid være ren. Er denne ikke det, kna frem en ny side. Greier du ikke det, ta frem en ny klump med clay. ”Oppbrukt” clay kan fint brukes på glass eller felger." Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Clay er leire. Den er meget klebrig og fanger opp mer skitt enn det man gjør ved vask. Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hentet fra bilforumet: Link Clay er akkurat hva det høres ut som... Leire.Ikke alle har vært borti tanken med å bruke leire på lakken, og undertegnede var selv noget skeptisk på forhånd. I følge instruksene er en halv leireklump nok til en middels skitten bil. Clay må også brukes i følge med Quik Detailer, ellers så vil man få høy friksjon som kan være skadelig for lakken. Bruker man Quik Detailer, så vil alt fungere mye bedre. Man jobber enkelt og greit med en del av bilen om gangen. Ta for deg panseret først for eksempel. Du sprayer på dugelig med Quik Detailer, og tar så frem clay’en og gnir den frem og tilbake. Du kjenner da at det blir glattere og glattere. Asfalt og små partikler som sitter fast i lakken forsvinner uten noe krangel, og lakken blir glatt som glass når du tørker av med en mikrofiberklut. Man får en skikkelig aha-følelse, og stiller seg spørsmålet hvorfor man ikke har tenkt på å bruke clay før! Du fortsetter så følgelig over hele bilen, og sørger for at alt blir tatt. Når clay’en blir skitten, former du den om og bruker en ren side av den. Slik som man gjorde med leirefigurene i sin barndom. Lekende lett! Gå over til slutt, og kjenn på lakken med tørre fingre. Hvis du ikke kjenner antydninger til ”nupper” og lakken er glatt som glass, så har du gjort en god jobb! Det er dessverre vanskelig/umulig å fotografere en forskjell før og etter bruk av clay, så dette er noe du må føle deg frem til! Men det er ingen tvil om at du vil få aha-følelsen her! Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Takk for svar. Nå ble jeg mye klokere! Hvordan funker leiren til fjerning av asfalt som ikke går bort med avfetting og høytrykkspyling? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Lakken blir som en barnerumpe i forhold til før Etter rens/polering og voksing er det enda glattere, så kjør i gang mann Hmmm, kom på at jeg må få testet maskina snart sjøl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå