Gå til innhold

Intel eller nForce? Trenger anbefaling

agitator

Anbefalte innlegg

Jeg shopper etter nytt hovedkort (og CPU og RAM), og trenger noen anbefalinger.

Når det gjelder CPU så blir det enten Intel Core 2 Duo E8400 eller Intel Core 2 Quad Q9450.

Har ikke bestemt meg for RAM ennå, men jeg heller mot DDR3, da et hovedkort som ikke støtter DDR3 ikke er særlig fremtidsrettet.

SLI og Crossfire har jeg ingen interesse av, men om det støttes av chipsettet så er ikke det noe problem heller.

Så, hvordan er X38, X48, nForce 780 og nForce 790 sammenlignet med hverandre? Hvis det er snakk om få prosenters forskjeller i ytelse så går jeg heller for pris, så lenge chipsettet støtter DDR3, PCI-Express 2.0 osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du kun skal kjøre enkelt kort så er det egentlig ikke noe å tenke på om du ikke liker bingo angående hovedkort.

Intel brikkesett, da med P45 siden du ikke trenger Crossfire.

Ellers er det X48 eller X38 avhengig av hva som er det beste fra produsenten, lite forskjeller mellom X38 og X48.

nForce derimot er ren bingo, du får enten noe som funker eller det blir bare problemer.

HD korrupsjons bugget på 790i er ikke 100% fikset enda dessverre så du kan fortsatt være blant de uheldige som blir sittende å reinstallere OS'et ganske ofte grunnet at chipsettet korrupterer data.

Så det virkelige spørsmålet er: "Do you feel lucky punk?" ;)

Lenke til kommentar

Unskyld jeg sporer litt av her, men lurer på noen som kan relateres til tråden, jeg har bestilt meg et hovedkort av typen "Asus P5Q PRO" støtter ikke dette et CrossFire oppsett? Nå jeg skal bare kjøre et skjermkort, men tenkte jeg skulle oppgradere med enda et skjermkort senere i høst, vil helst slippe å kjøpe et nytt hovedkort da. Har jeg gått på en smell her?

Lenke til kommentar
Unskyld jeg sporer litt av her, men lurer på noen som kan relateres til tråden, jeg har bestilt meg et hovedkort av typen "Asus P5Q PRO" støtter ikke dette et CrossFire oppsett? Nå jeg skal bare kjøre et skjermkort, men tenkte jeg skulle oppgradere med enda et skjermkort senere i høst, vil helst slippe å kjøpe et nytt hovedkort da. Har jeg gått på en smell her?

Jeg også begynte å lure litt på det når 007 CD sa: ,,Intel brikkesett, da med P45 siden du ikke trenger Crossfire."

Er det altså slik at P45 brikkesettet ikke er egnet for CF?

Endret av Hillvill
Lenke til kommentar

Det sirkulerer en test som sier at P45 taper litt i ytelse i Crossfire pga av at pcie portene til p45 går i X8 modus i Crossfire - men det er bare bs - pcie x8 2.0 har akkurat samme båndbredde som pcie x16 1.1 - dvs at alle med hovedkort basert på f.eks P35, G31, Nforce 6xx, 965, 975 osv ikke vil kunne kjøre moderne skjermkort i full hastighet - og det er bare tull.

Lenke til kommentar
Det sirkulerer en test som sier at P45 taper litt i ytelse i Crossfire pga av at pcie portene til p45 går i X8 modus i Crossfire - men det er bare bs - pcie x8 2.0 har akkurat samme båndbredde som pcie x16 1.1 - dvs at alle med hovedkort basert på f.eks P35, G31, Nforce 6xx, 965, 975 osv ikke vil kunne kjøre moderne skjermkort i full hastighet - og det er bare tull.

Nå ble jeg litt forvirret, mener du at hvis jeg skal kjøre CF på et P45 kort, så vil ytelsen i de to slottene, som kortene sitter i, vere bare på x8. Mens om du kjører et kort enkelt, så vil det yte x16?

Som P5Q-E kortet, vil det kjøre CF bare på x8?

Lenke til kommentar
Jepp, de to pcie x16 slottene til P45 deler 16 pcie lanes, disse blir så delt ved bruk av to kort. Alle P45 kort gjør det samme

Men som sagt pcie x8 2.0 har samme båndbredde som den "gamle" pcie x16 1.1

Ok, da forstår jeg :) Betyr at jeg må legge i et par hundre kroner ekstra når jeg nå skal bestille meg nye deler :(

Lenke til kommentar

Huff jeg gikk litt på en smell, ringte komplett nå idag tidlig å de kunne ikke hjelpe meg så jeg måtte kanslerere hovedkortet jeg hadde bestilt, deretter legge inn en egen bestilling på det nye hovedkortet. så et kort som var 299 kr dyrere enn det jeg skulle egentlig ha ble nermere 500kr dyrere tilsammen med frakt.

Men men nå får jeg meg vertfall et Gigabyte GA-EX38-DS4, og det burde vel fungere bra sammen med ett CF oppsett senere i høst :)

Endret av Xcer
Lenke til kommentar
Om du kun skal kjøre enkelt kort så er det egentlig ikke noe å tenke på om du ikke liker bingo angående hovedkort.

Intel brikkesett, da med P45 siden du ikke trenger Crossfire.

Ellers er det X48 eller X38 avhengig av hva som er det beste fra produsenten, lite forskjeller mellom X38 og X48.

nForce derimot er ren bingo, du får enten noe som funker eller det blir bare problemer.

HD korrupsjons bugget på 790i er ikke 100% fikset enda dessverre så du kan fortsatt være blant de uheldige som blir sittende å reinstallere OS'et ganske ofte grunnet at chipsettet korrupterer data.

Så det virkelige spørsmålet er: "Do you feel lucky punk?" ;)

Dette HD korrupsjon korrupterer chip settet bare OS harddisken?

Lenke til kommentar

Vell om du popper inn Flight Simulator så tror jeg nok at du kan klare å stresse ut PCI-e portene ganske bra, spesielt med mer detaljer.

Og slenger du på litt av de der addonsene du får så har jeg sett flere systemer sakke akterut og at det er en god del data som skal til grafikkortet er det liten tvil om.

X38 og X48 er fortsatt kongene av Crossfire og spesielt noe å satse på om du ikke har planlagt å bytte hovedkort på noen år for Crossfire oppsett.

@Rudde93: All data rammes som skal til minne gjennom nordbrua.

Det er mest OS'et som jobber der så det er der korrupsjonen ses først, men tror nok du kan få spist opp annen data også om den skal til CPU, Minne eller skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...