Gå til innhold

Beste rute Oslo-Stavanger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel det er vel kun 2 alternativ, over fjellet eller via kysten. Er lengre å kjøre langs kysten men veiene er mye bedre. Kan vel spare 1-2 timer via fjellet med veiene er dårlige (telemark).

M

GPSen viste ruten over fjellet (7t 22m), og det virket som man unngikk ferjer på andre siden også. Gulesider sin versjon viser at man må ta flere ferjer. Regner med at disse ikke går midt på natta.

Lenke til kommentar

Oslo-Stavanger er 56 mil rundt Sørlandet. Den veien som flest bruker er over fjellet på E 134 til Tysvær og så til Stavanger på E 39 (en ferje) som er ca 50 mil. Her finnes også en snarvei fra Nutheim til Rauland og så til Edland. Sparer 2 mil, men noe dårlig vei men snarere.

Den veien mange fra Stavanger velger er over Suleskard (sommertid) som er den korteste, både på distanse og tid (jeg hadde valgt denne ruten). Veien er noe smal, så hvis du ikke liker smal vei er muligens dette ikke det rette alternativet. Denne veien får man som regel ikke opp på GPS’en. Man følger E134, svinger av ved Høydalsmo (45) til Valle (via Dalen), følger Riksvei 9 sørover til Nomeland og sving til Suleskard, så til Sirdal, Ålgård og til slutt Stavanger.

Edit:

GPSen viste ruten over fjellet (7t 22m), og det virket som man unngikk ferjer på andre siden også. Gulesider sin versjon viser at man må ta flere ferjer. Regner med at disse ikke går midt på natta.

Ferjen over Boknafjorden (E134) går også nattestid alle dager unntatt natt til søndag.

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar
Kjører man nattestid i ukedager er det like kjapt eller kjappere og bare følge E18 da.

Men er det trafikk lønner det seg å ta over fjellet.

Jeg har veldig lyst til å kjøre over fjellet. Liker faktisk slike svingete trange veier, men da vi skal rekke feja over til Newcasle tror jeg vi velger E18. Regner med at hjelpen er nærmere om det skulle skje noe.

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...