Gå til innhold

Hvordan stille inn 40D optimalt?

Anbefalte innlegg

Får forhåpentligvis EOS 40D til helga, og lurer på hvordan man kan stille inn kvaliteten på JPEG filene? Har foreløpig bare lest testen til AKAM og lurer på hvor mye innstillingen har å si og om det er en konkret oppskrift for hvordan man kan gjøre det best mulig?

Takker og bukker for gode svar :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innstilling av kvalitet på JPG skal stå godt beskrevet i manualen som følger med kameraet. Selv uten den vil det være enkelt ut fra hjul/menyer på kameraet. Det vil også stå beskrevet hvordan du slår på fotografering i RAW. Ønsker du kvalitet med gode muligheter for justeringer i etterkant benytter du RAW.

Vent til du får kameraet og manualen. Les den grundig og benytt samtidig menyene på kameraet. Ta prøvebilder - se effekten. Har du ikke trening i bruk av blender/tid/ISO bør du lese guidene her på forumet (samt selvsagt manualen som også her forklarer alt).

Lenke til kommentar
Jeg synes følgende gir greie jpeg's:

Bildestil: Standard

Skarphet: 6

Fargemetning: 1

Kontrast: 1

Kjører akkuratt de samme innstillingene selv.

Et lite tips. Installer DPP softwaren som følger med kameraet. Denne er enkel å bruke, spesielt når du fotograferer i RAW-format som jeg anbefaler for å ha full kontroll på resultatet.

Ellers vil jeg gratulere med et kamera som gir suveren bildekvalitet med rett optikk :-)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg synes følgende gir greie jpeg's:

Bildestil: Standard

Skarphet: 6

Fargemetning: 1

Kontrast: 1

EDIT: Fant den. Var jo en egen knapp her, i motsetning til 400D, hvor den ligger inne på menyen om jeg ikke husker feil. Noen flere som har erfaring med disse settingene.

(Løst: Hvor finner man denne menyen egentlig. Fant den på 400D, men finner den ikke på 40D)

Endret av datslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...