Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skjøting/lodding av kabler.

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål ang. skjøting/lodding av strøm og høyttalerkabler.

1. Hvordan bør man skjøte en kabel? (utstyr/metoder)

Hva hvis man skal skjøte/spleise 2 kabler av ulik diameter?

2. Strømkabelen (21mm2) ble litt for kort i forhold til hvor jeg vil ha forsterkeren. Hvordan, hvis mulig, skjøtes denne best mulig?

Får man kjøpt "sukkerbiter"/skjøteblokk til denne dimensjon, eller må det loddes og påkrympes?

3. Bør kabelendene (strøm og jord) som skal inn på forsterker loddes, eller finnes det kabelsko eller lignende som kan klemmes på, for å unngå oppflising av enden?

4. Jeg skal bruke 2,5mm2 kabler fra forsterkeren til delefiltrene.

Høyttalerkablene som fulgte med Focal diskantene mine(ca. 1mm2), var loddet fast og er ikke lang nok til å nå delefilteret.

Output kablene fra delefilteret har 2 par påklemte kabelsko av typen flat/hunn (1 bred + 1 smal til hvert element).

Hva anbefales å gjøre her? Klippe av kabelskoene på delefilteret og fjerne eksisterende diskantkabler, for så å lodde nye kabler fra diskantene til delefilerene?

Håper noen kan gi meg vettuge svar på dette. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du for kjøpt fordelingsblokk som du kan bruke som "sukkerbit", og du får kabelsko til kablene, så kjør på ;)

Toppers!

Har du link til hvor en slik fordelingsblokk kan kjøpes? Så jeg vet hva jeg skal se etter.

Noen gode svar på spm. nr. 3? Hva man bør gjøre med endene på strøm og jordkablene.

Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å svare på uten å vite noe om tilkoblingspunktet. Kabelsko er veldig greit å bruke dersom det er skrue eller spade koblingspunkter.

Når det sitter kabelsko på kontaktpunkter ser jeg liten grunn til å klippe av disse for så å lodde. Få heller tak i tilhørende kabelsko og klem på. Da er det også mye lettere å koble ting til og fra.

Lenke til kommentar
Det er litt vanskelig å svare på uten å vite noe om tilkoblingspunktet. Kabelsko er veldig greit å bruke dersom det er skrue eller spade koblingspunkter.

Er ikke så inne i bilstereoterminologien, men skal prøve å forklare så godt jeg kan. :blush:

Tilkoblingspunktet (der hvor du stikker inn kabelen) på forsterkeren er av type rundt hull med en strammeskrue på toppen.

Når det sitter kabelsko på kontaktpunkter ser jeg liten grunn til å klippe av disse for så å lodde. Få heller tak i tilhørende kabelsko og klem på. Da er det også mye lettere å koble ting til og fra.

Da gjør jeg det.

Lenke til kommentar

Er ikke så inne i bilstereoterminologien, men skal prøve å forklare så godt jeg kan. :blush:

Tilkoblingspunktet (der hvor du stikker inn kabelen) på forsterkeren er av type rundt hull med en strammeskrue på toppen.

Da gjør jeg det.

Biltema har det du trenger... http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=88079

Lenke til kommentar

hører ut som om du på fersterkersiden bare trenger og avisolere og skru ledningen fast. Avisoler basse lengde, vri rundt slik at du samler enkeltlederene i kabelen og fest den i koblingspunktet.

Siden det er kabelsko på filteret så ville jeg kjøpt vanlige kablesko i motsatt kjønn og brukt på høytalerkablene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...