Gå til innhold

Bildekritikken på sotteseng?

Anbefalte innlegg

Karakterer og terningkast er helt skrekkelig etter min mening, skremmende at det i det hele tatt blir vurdert, spør du meg. Om noen har fulgt med på f.eks Digit, så skjønner dere hva jeg mener. Skaper bare strid og fremmer meningsløs kosekultur.

Jeg synes mye heller folk skal oppfordres til å si sin mening, uansett om man er nybegynner, erfaren eller proff, det er mye bedre å prøve å sette ord på ting, da må man gjerne bruke hodet litt og man lærer av det....

Endret av Amund_Blix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det mye fornuft ute og går så jeg har tro på at det kan bli mye fint her i framtiden. Men jeg vil leke litt djevelens advokat nå. Personlig har jeg lite erfaring med fotografering, men synes det er gøy å leke. Det er derfor vanskelig for meg å kommentere, spesielt bildesjangere som jeg ikke tiltrekkes. Det ble sagt at det er viktig å komme med kritikker fra bildet og fotografens forutsettninger og ikke ens egene, og det er jeg veldig enig i, men det er vanskelig å gi kritikk fra fildets forutsetninger når en selv ikke har kunskap/interesse/blikk for sjangeren. Når man så sier at det er bedre med "enig"- og "jeg likte det også"-kommentarer enn å ikke kommentere, så blir det enda vanskeligere. Skal jeg da komme med "bildet gir meg ingen ting"-kommentar, eller la være? Hvis et bildet ikke gir meg noe er det ikke nødvendig vis fordi det mangler elementer eller er dårlig, men fordi det ikke gir meg noe. Da lar jeg heller vær og kommentere.

Men så har man en annen side av denne saken; mange velger å ikke kommentere fordi de føler at de ikke har kunskap nok til å bidra. Men det er faktisk ganske kunskapsgivende å studere andre menneskers arbeide. Se på bildet og tenk på det og prøv å se om det er noe du ville gjort anderledes. Det handler egentlig om å bruke mer enn 30 sekunder i hver post for å komme litt lenger enn "det likte jeg" eller "det likte jeg ikke".

Jeg har ikke vært veldig aktiv i denne delen av forumet før, men ser at det er svært mye å lære her og jeg liker bildekritikk kategorien nettopp fordi man kan lære av andre. Desverre er foto en begrenset hobby for meg, og det blir alt for lenge mellom hver gang jeg tar med meg kameraet ut og leker meg, og jeg er nok lang fra et naturtallent hva gjelder blikk for motiv. Men det viktigste for meg er at jeg har det gøy med kameraet i handa, ikke hva andre skulle mene om resultatene.

Edit: glemte helt; karakter mener jeg blir å gå i feil rettning. Kommentarer lærer man av. Karaktere uten å vite hva eller hvorfor er svært lite lærerrikt. Alle bilder har positive og negative elementer og det er viktigere få bildet brudt ned og lære noe av det enn å vite at gjennomsnittlig likte folk det sånn middels godt.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Det er nevnt at nivået er så høyt på BK teknisk sett..

HÆ?

I mine øyne er det fottoteknisk rævva.

Så sier vi at noen har valgt å ha et kunstnerisk/avant garde fokus som forsvar..

HÆ?

I mine øyne tror for mange at det å vifte litt med kamera- desaturere et bilde eller PS-filtrere et bilde ihjel faller inn under den paraplyen.

Bottom line:

Et forum som Akam burde i mine øyne hatt en "allstar" seksjon, med de beste bildene fra Akam, hvor fotografen også måtte skrive litt om tanken bak bildet og utførelsen. Dette er ikke helt ulikt conceptart.org som opplever mye de samme voksesmertene som alle andre "kreative" fora har- De har til en viss grad likevel klart å holde på de mange LEGENDARISKE artistene som frekventerte der fra starten.

Det er ikke inspirerende for de som er over middels å måtte til stadighet bla seg gjennom side opp og side ned med umotivert ræl, for selv å få helt latterlig usaklig høgg for konstruktive og velartikulerte kommentarer på andres og ens egne arbeider .

Folk burde også hatt litt mer selvinnsikt i hva man poster, og forumlederne større baller til å slette innlegg som bærer preg av "... jeg fikk meg kamera i går og tok disse bildene, jeg veit ikke hvorfor- men hva syyynes dereeeee.."

La oss ta Akam ut av "snapshothelvete" bildekritikken befinner seg i - og bare få lov til å si at ikke alle som eier kamera nødvendigvis er noen store estetikere/artister.

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar

Amund: Jeg er helt enig, og regner med at forumstyret tar slike hensyn i sin vurdering. Selv vil jeg helst slippe. For 20 år siden endte jeg opp med å kun skrive 1 plateanmeldelse for BA før jeg logget ut. Jeg ville rett og slett ikke være med på terningkast-typen anmeldelser. Men kan det hjelpe de som føler seg litt fortapt så gjerne for meg.

Xell: Selvfølgelig må det være lov å skrive at dette ikke gir deg noe. Kritikk må vi tåle, når vi har latt bildet legges inn på BK. K, ikke sant?

Schnoodle: Du har tatt rollen som den som rokker båten. Det er helt greit, men jeg synes du er litt streng. Det er litt forumets natur at også de uten talent kan får prøve seg, for å trekke argumentasjonen ut til det ekstreme. Men da må de også tåle kritikk. Det er klart at langtfra alle er estetikere, men de får sikkert noe ut av det de også. Noen ganger blir jo en tråd rent teknisk, og det får vi estetikere tåle. Så lenge de mer teknisk opphengte deltakerne ikke tvinger oss til å gjøre det samme.

Lenke til kommentar

Først må jeg bifalle et viktig og velskrevet innlegg som setter fingeren på mange viktige momenter. Jeg har dessverre ikke registret

at "noen" har blitt borte eller årsakene til dette, men tråden har jo belyst dette til en viss grad.

Jeg har jo hengt her noen år og har registret mye av det samme som PMnormal, og henger meg egentlig på mange av de samme konklusjonene

som ham. I motsetning til PM og mange med ham er jeg derimot ikke noen

"veldig god fotograf" men jeg prøver jo så godt jeg kan og håper jeg via noen tilbakefall blir dyktigere over tid.

Når jeg er fornøyd med noe, er usikker på noe eller har fått gode tilbakemeldinger fra mine omgivelser hender det og jeg legger ut noe i bildekritikken. Den verste kritikken fikk jeg i fjor en gang da bildet ble karakterisert som "flatt, flatt, flatt", og det var det jo... :-)

Et eksempel på noe som ble lagt ut i et øyeblikks begeistring uten at hodet var helt koblet til.

Imidlertid går jeg i den samme fellen som mange andre. Rett og slett ved å ikke være aktiv nok med å kommentere andres bilder blir jeg ofte oversett, og her kan jeg jo skylde meg selv. Jeg vet jo innerst inne at de samme reglene gjelder her inne som alle andre steder i verden nemlig at man både må gi og ta, og at man ikke skal forvente noe uten at men selv bidrar. Jeg er nok helt klart en synder på dette området.

Når det er sagt har jeg og registrert at antall bilder i BK på en gjennomsnittsdag er sterkt økende og at det er mange inkl. meg selv som ikke alltid blir kommentert. Den sterke økningen i seg selv er nok og en grunn til at dem som er flinke til å kommentere ikke klarer å "sparke i gang" en meningsutveksling om alle bildene.

Jeg flere ganger tatt mag selv i å tenke "jaja så var det ikke verdt å kommentere da" selv om jeg innerst inne vet at mangelen på kommentarer kanskje rett og slett beror på at jeg selv ikke har vært god nok på "nettverksbygging" i dette forumet.

Når det gjelder debattformen setter jeg faktisk pris på friske og tildels "høyrøstede" diskusjoner. Høy temperatur er bra og min grense går ved sjikane og personangrep.

Å si til noen at de har gjort "dårlig arbeid" og hvorfor er vesensforskjellig fra å si at de er "en dårlig arbeider". Selv om jeg fint klarer å skille slikt når det gjelder egen person, er det nok yngre brushoder med mindre livserfaring som lar seg fornærme. Det har vi jo sett noen eksempler på.....

Det denne tråden først og fremst minner meg på, er at jeg må bli flinkere til å følge opp i BK ved å faktisk se på bildene, og å prøve å skrive noe konstruktivt om dem. Jeg tror faktisk også at det kan gjøre meg til en bedre fotograf rett og slett fordi jeg da tvinger meg selv til å gå dypere inn i materien og at noen nye impulser og ideer kan overføres til egen fotografering.

En hyggelig bieffekt vil jo og være mer ros og mer slakt (ja den er velkommen den også) på de bildene jeg sporadisk legger ut her.

Lenke til kommentar

Det meste er vel sagt, men noe av trådens poeng er jo at vi skal svare allikevel :) (hva er sotteseng? :blush: )

I perioder syns jeg BK snøs ned av bilder som "se her, jeg satt i godstolen da jeg knipset dette tilfeldige bildet av en klissete colaboks" og lignende, men man kan ikke stenge ute sånne bilder heller. Det er en vanskelig balansegang.

Noen ganger poster jeg bilder jeg er veldig fornøyd med, og som jeg håper skaper noe inni andre mennesker også. Så får man en halv kommentar og blir kløende i hodet over hvorfor ingen fler svarer, når tråden har mange visninger og så få svar.

Det er vel vanlig for et emne at aktiviteten går opp og ned, men det skal ikke være slik at gode og aktive medlemmer bare dør avgårde og forsvinner. Det er trist, unødvendig og må bekjempes!

Mange, og meg selv inkludert, kan nok bli flinkere til å kommentere selv om mye er sagt om bildet fra før. Jeg vet hvertfall at selv om tre stykker etter hverandre sier "fint", så blir jeg glad for at de brukte 8 sekunder på å gidde å poste det i MIN tråd!

Det er ikke alltid så givende å kommentere bilder som virker som om det ikke finnes en eneste tanke bak, men det er vel sånn vi kan løfte hverandre videre og lære av hverandre? Jeg setter også pris på om trådstarter fortsetter å svare i sin egen tråd jeg, så man vet at h*n følger med og ikke bare poster et bilde og "glemmer" det.

En nyttig tråd dette, med mange gode svar. De fleste er jo enige her.

Lenke til kommentar

Hei Akam

Som dere ser er jeg Mr. Brand New her, men jeg føler likevel at jeg kjenner forumet ganske godt etter å ha vært en forholdsvis ivrig leser i halvannet års tid. Jeg har hatt mye glede og nytte av å se på andres bilder og lese kommentarene de har høstet, både i bildekritikken her og forsåvidt på foto.no. Når en så sentral bruker som PMnormal flagger bekymring for bildekritikkens helse, ble det dyttet som vippet meg inn. Det ville være synd å miste den inspirasjonen andres bilder gir og en "god fotoskole", som RandiA kaller det.

Det jeg legger merke til i kritikken, noe som også er bemerket lenger opp i tråden, er at dersom legger ut bilder er veldig lite flinke til å fortelle om bildet sitt. Det blir mye "Hei, her er et bilde jeg knipset på fototur i går. Hva syns dere?" Det er jo veldig forståelig ettersom det er i tråd med hvordan forumet er, men det er ikke nødvendigvis ønskelig ut i fra hvordan forumet bør være. Hva om de som kommenterer blir flinkere til å utfordre fotografen? Fortelle hva de ser i bildet, og spørre om det er det som var tenkt vist? Dette kan også fint gjøres av alle selv om de ikke har vært mesterfotografer siden tidenes formiddag. Gode bilder handler jo om å formidle noe fra fotografen til den som ser bildet, ikke nødvendigvis mellom to fotografer. Viser det seg at fotografen ikke har klart å formidle budskapet sitt er jo andre fotografer på plass med gode tips til "kommunikasjonsformer" (også kalt komposisjonsregler, eksponeringstips, etterbehandlingstriks etc.) som fotografen kan benytte for å skape det bildet han ville neste gang. Sånt kan man vokse på! Dersom fotografen overhode ikke har tenkt gjennom hva som ønskes vist er jo veien til forlegenhet kort, og forhåpentligvis vokser man på det også og tenker bedre gjennom bildet neste gang.

Min ydmyke mening er at det kanskje kunne være greit om sjefene la til en seksjon i retningslinjene for BK der de som legger ut bilder til kritikk oppfordres til å fortelle litt rundt dem. F.eks. "Når du legger ut bilder bør du fortelle litt om hvorfor bildet er tatt og hva du ønsker å formidle. Dersom du ønsker kritikk kun på spesielle elementer bør dette presiseres. Dette vil gjøre det enklere å kommentere og gjøre debatten mer relevant" Eller noe sånt...

Personlig skal jeg forsøke å dele så rundhåndet som jeg klarer av mine synspunkter og forsøke å utfordre fotografene til å ta enda bedre bilder, og jeg håper andre gjør det med mine bilder når jeg får lagt dem ut til slakt. Man trenger jo ikke alltid ha fasiten for å stille et spørsmål...

Lenke til kommentar
Folk burde også hatt litt mer selvinnsikt i hva man poster, og forumlederne større baller til å slette innlegg som bærer preg av "... jeg fikk meg kamera i går og tok disse bildene, jeg veit ikke hvorfor- men hva syyynes dereeeee.."

La oss ta Akam ut av "snapshothelvete" bildekritikken befinner seg i - og bare få lov til å si at ikke alle som eier kamera nødvendigvis er noen store estetikere/artister.

Jeg er egentlig veldig enig med deg, men samtidig er det en ganske tricky oppgave å fastsette grensene for hva som er "bra nok". Men man kan kanskje se for seg et krav om at førsteinnlegget må inneholde 1) bakgrunn for bildet/situasjonen eller grunnen til at man tok bildet, 2) forklaring på hva man ønsker kritikk på og 3) hva man har gjort med bildet og hvorfor.

Det vil selvfølgelig heve terskelen for å poste bilder i bildekritikken, men samtidig begrenser man flommen av ikke-gjennomtenkte bilder. Jeg er enig med PM i at kvantitet kan være bedre enn kvalitet i bildekritikken, men jeg synes det gjelder kommentarer og ikke bilder...

Lenke til kommentar

Jeg tror det er to typer bilder som ofte postes i BK. Det er bilder som er tatt med nyinnkjøpt kamera av folk som ikke har brukt et kamera før, som lurer på om de har gjort det 'rett'. Og det er en type tråder vi gjerne ser flere av, spør du meg. Det er disse brukerne som trenger det mest. Det er klart, om man har tatt hundre bilder første dagen skal man jo gjøre en seleksjon. Men at den typen tråder er noe vi bør ønske velkommen er uten tvil.

Den andre kategorien er de som allerede har litt erfaring med fotografering. Vi har til og med proffer i denne kategorien. Det er folk som har tatt et bilde de etter hvert blir ganske fornøyd med. Og det er jo en gang slik med kunst at det er vel og bra om en liker det selv; men om ingen andre liker eller forstår kunsten din er du egentlig ikke like langt. Derfor postes ofte slike bilder, og man ønsker å høre om man har rett eller feil. Er bildet man selv liker et godt bilde, selv om man ikke har tatt det selv?

Andre kategorier finner vi selvfølgelig også.

Lenke til kommentar

HÆ?

Så sier vi at noen har valgt å ha et kunstnerisk/avant garde fokus som forsvar..

HÆ?

I mine øyne tror for mange at det å vifte litt med kamera- desaturere et bilde eller PS-filtrere et bilde ihjel faller inn under den paraplyen.

Bottom line:

Et forum som Akam burde i mine øyne hatt en "allstar" seksjon, med de beste bildene fra Akam, hvor fotografen også måtte skrive litt om tanken bak bildet og utførelsen. Dette er ikke helt ulikt conceptart.org som opplever mye de samme voksesmertene som alle andre "kreative" fora har- De har til en viss grad likevel klart å holde på de mange LEGENDARISKE artistene som frekventerte der fra starten.

Det er ikke inspirerende for de som er over middels å måtte til stadighet bla seg gjennom side opp og side ned med umotivert ræl, for selv å få helt latterlig usaklig høgg for konstruktive og velartikulerte kommentarer på andres og ens egne arbeider .

Oi, du verden her var det veldig mye jeg var enig i! :thumbup: Selv om det var langt ifra det ordvalget som er naturlig for meg å bruke :!: I stedet for å plukke ut enkelte setninger, har jeg valgt å understreke noe som jeg også prøvde å si litt spakt i mitt innlegg her tidligere. For å gjenta, jeg har fått kjempemye hjelp her, opplæring nærmest, famlet veldig i begynnelsen, famler fortsatt, men ikke fullt så mye. Humor og morsomme bemerkninger er OK innimellom. Men det som har slått meg mest i dette overveiende gode Forumet: Det er store kunnskaper, og seriøsitet på den ene siden og så er det masse "umotivert ræl" ( :!: aldri hørt eller brukt det før, jeg er jo en gammel dame...men jeg forstår meningen og synes det passer utmerket å bruke det her)...det slenges inn i hytt og vær merkelig, diffuse bilder som om avtrekkeren bare har gått av ved en tilfeldighet...(og da tenker jeg ikke på mange "snodige" bilder som er lagt inn som er laget med en kunstnerisk baktanke, jeg kan se det er noe ved disse, skal innrømme at ikke alle er "my cup of tea", men her har de da sannelig livets rett)..at noen gir tålmodige tilbakemeldinger på disse "ræl-greiene", synes jeg er helt beundringsverdig. (Men det høyner vel kanskje ikke nivået på Forumet..kanskje det bare ansporer til mer av samme slag.. :hmm: tror ikke det er så dumt å "sette på plass" enkelte som kaster bilder "tankeløst" innå, uten "mål og mening")

Nå skal ikke jeg som nykommer her, begynne å sette krav om hvordan dette forumet skal være, selv overser jeg det som jeg mener er "tåpelig", men jeg skulle gjerne sett at nivået over HELE linjen ble litt mer fotografisk seriøst, at ikke dette bare ble et sted enkelte kikker innom fordi det er Gøy å la en fotoavtrekker gå av i hytt og pine, og morsomt å komme her og si "hva syns folk..."

Men nå tror jeg det er noe på gang..at "ledelsen" er med og får dette på et (enda) bedre spor..mange ideer har vært fremsatt her allerede, synes ikke det er så dumt å få en slags "rating" på bilder man legger inn. Det ville hjelpe meg i hvert fall, og ikke gi noen som helst såre følelser. (I Aprilfesten følte jeg at "øvelsesbildene" mine fikk en slags rating, og at jeg greide å rette opp noe etter hvert i lærings-prosessen). Et annet forslag som har fremkommet, var at helt "nybegynnere", hva nå det måtte være, kanskje kunne begynne å poste BK i en egen "stall" først, kanskje flere torde litt mer da, men selvsagt var det viktig at de flinke fotografene her inne, brukte sine kunnskaper til veiledning for nybegynnerne også...slik jeg har nytt godt av...

RandiA

PS. Jeg har understreket, fremhevet noe som jeg fant veldig fornuftig i Schnoodleboy sitt innlegg

Lenke til kommentar

HÆ?

HÆ?

Bottom line:

Dette er godt sagt og det er nesten det jeg forsøkte å si da jeg foreslo å kategorisere med nybegynner og viderekommende(eller lignende). Men det kom ganske rett fra levra til Schnoodle. Jeg tror ingen har problemer med at de ferske legger ut bilder som kanskje ikke er teknisk gode, men de er kanskje litt gjennomtenkt, har et slags potensiale og kanskje noe fotografen er litt stolt av. Det er stor forskjell på det og "her er ett bilde jeg knipsa mens jeg så på dagsrevyen". Sistnevnte er definitivt ikke inspirerende. Det er heller ikke spes inspirerende med alle nybegynnerbilder for de som har holdt på en stund, derfor mener jeg kategorisering i en eller annen form kunne ha fremmet BK

Lenke til kommentar

Djises så lange innlegg dere skriver, folkens. Jeg føler nøyer meg med å konstatere at flere av dere har rett. Jeg kan også fastslå at jeg er en av dem som liker å få kritikk mer enn jeg liker å gi den. Kall meg egoist, for det er nok det jeg er.

Dersom engasjementet i denne tråden fortsetter inn i bildekritikken, kan faktisk forumet overleve. Jeg skal prøve å gjøre mitt.

Lenke til kommentar

Det virker som om vi alle er enige i problemet som vi opprinnelig diskuterte, og sannelig ser det ut til å være håp for at vi kan finne en kur mot forfallet. Men kan vi finne på en vaksine mot for dårlige bildebidrag? Kanskje vi skulle skille ut den diskusjonen, og fortsette den der? Slik det er nå går nok mange glipp av den nye diskusjonen, fordi de regner med at det kun er en fortsettelse på det opprinnelige emnet. Tar du jobben, Schnoodle?

Lenke til kommentar
Det virker som om vi alle er enige i problemet som vi opprinnelig diskuterte, og sannelig ser det ut til å være håp for at vi kan finne en kur mot forfallet. Men kan vi finne på en vaksine mot for dårlige bildebidrag? Kanskje vi skulle skille ut den diskusjonen, og fortsette den der? Slik det er nå går nok mange glipp av den nye diskusjonen, fordi de regner med at det kun er en fortsettelse på det opprinnelige emnet. Tar du jobben, Schnoodle?

Her kom noe viktig og vesentlig ja..der fikk du sagt det med få ord PMnormal...har ikke brydd meg om å si det før, jeg har over-sett det, men det har irritert meg mer og mer. Ikke for at mine begynnerbidrag er så mye å skryte av, men jeg har da i hver fall lagt litt tanker og arbeid bak...det er det som er hele forskjellen...vi må ikke skremme bort folk som ikke tør legge inn "dårlige bildebidrag", bare de somslenger inn noe uten "fortanker" og "forarbeid".... :yes: hvis dere forstår hva jeg mener...

RandiA

Lenke til kommentar
Ja, jeg tror vi hvertfall kan konkludere med at dette hjalp. Nå er det skikkelig fart på BK igjen, og det er bra :grin:

Faren nå er at det er en voldsom snillisme, noe jeg heller ikke tror er bra i lengden. Uansett er nok dette et forbigående "problem".

Det bli neppe noe problem. Vi har jo ikke lagt noen føringer for hvor snille vi skal være. Bare at vi skal være, som har vært problemet med kritikken. Vi kan fortsatt være så kritiske som vi ønsker å være. Det er alltid noen som finner noe i et bilde, hvis de ikke har fått motvilje mot bildet på grunn av eventuell feil i måten bildet postes på. Jeg tror ikke du skal være redd for at dette kommer til å føre til en utbredt snillisme. Dagens situasjon med å tie ihjel diskusjoner er kanskje mer et uttrykk for feilslått snillisme.

Lenke til kommentar

Alt trenger jo ikke være teknisk, musikkjornalister dømmer jo vanligvis ikke sanger utifra det tekniske, de lytter heller på hva de hører og beskriver hvordan låten høres ut.Gir bilde en varm/god følelse, gir bilde en kald/vond følelse, likte du fargene, det er jo ikke bare det tekniske som behøves å kommenteres, ihvertfal ikke på de som er litt drevne og allrede har det inne. Så dermed vil jo nybegynnere kunne kommentere uten problem.

Om en ikke musiker lytter til musikk kan lytteren fortsatt høre om låte er bra, og kan beskrive hva han føler, selv om han ikke kan det tekniske.

Viste ikke vi hadde "BK" her, men tok en titt, har ikke kommentert ennå, fordi jeg ikke føler for det akkurat nå da jeg ikke bidrar med noe selv.

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar

Det det bunner i er egentlig konstruktiv kritikk. Det finnes allerede en post med retningslinjer for posting i BK. Jeg synes den var mer enn nok utfyldende. Kanskje man, høffelig, kan henvise folk til den dersom det blir for mye ubegrunnet kritikk, både positiv og negativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...