Gå til innhold

Ikke lenger prisgranti hos Elkjøp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dem har ikke lov til å gå ut med prisgaranti i reklamer etc pga at dem ikke kan garantere at andre også har de produktene elkjøp selger.

 

Men det er noe som praktiseres i elkjøpbutikker. Man macther priser på fysiske butikker så lenge dem har det på lager, og matcher eller nærmer seg priser fra nettbutikker (noe varierende fra butikk til butikk).

Lenke til kommentar

Men hva mener du med priser som nærmer seg nettbutikker? Det som er litt latterlig i mitt Elkjøp tilfelle, er at mobiltelefoner koster 1000kr mindre på Elkjøp sine egne nettsider, enn i butikken. Er ikke det litt på kanten?

 

Så, noen som vet om fysiske butikker som selger billige mobiltelefoner?

Endret av eunaas
Lenke til kommentar

Det gjelder SE G900. Den koster nå 2999 på nettbuikken til Elkjøp.

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...QIAAAEO4.I03xiL

 

På Elkjøp Carl Berner koster den 4200kr.

 

Men min telefon var DOA, nå ligger den på service, jeg har sånn ca 5-6uker igjen før jeg får telefonen min. I mellomtiden fikk jeg låne en Nokia 1100. Det som er litt gøy med den, er at jeg måtte signere en avtale på at jeg må betale 700kr om jeg skulle miste eller ødelegge den telefonen. Men igjen, på nettsidene til ekjøp koster Nokia 1200, 250kr.

Lenke til kommentar

La oss ta dette fra starten av, siden her er det mye å ta tak i :).

 

For det første, så er det nesten 6 år siden elkjøp ikke lenger fikk lov til å annonsere med prisgaranti o.l. Dette pga forbrukerombudet, så mente elkjøp ikke kunne annonsere med dette når det var enkelte av varene i annonsene som ikke fantes andre steder osv. Derfor ble all markedsføring fjernet.

 

For det andre, så har elkjøp fortsatt å ha prisgaranti i praksis, da kjeden ønsker å beholde flest mulige kunder, ha fornøyde kunder osv. Siden de har 30 dagers full returrett, så er jo alternativet at kunden returnerer og kjøper et annet sted. Dermed prisgaranti i praksis, selv om du ikke finner noen plakater om det i butikken eller i annonsene.

 

For det tredje, så har prisgarantien aldri gjeldt mot nettbutikker, hverken elkjøps egen eller andre nettsider. Det eneste prisgarantien har gjeldt mot er butikker i nærheten av din elkjøp med fysisk lager og salg fra butikk. Feks datakjeden, siba, expert o.l. for deg som tydeligvis bor i oslo. Ikke komplett, netshop, eller elkjop.no.

 

For det fjerde, så har elkjøp.no markert på siden sin at "prisen på internett kan avvike fra prisen i butikk". Derfor varierer prisen på akkurat denne telefonen med elkjøp carl berner. Om du derimot finner ut at telebutikken, telekiosken, siba, expert eller andre har en lavere pris enn 4199,- uten abo i Oslo, så vil Elkjøp Carl Berner matche denne prisen.

 

For det femte, var telefonen din DOA, og du var innom innenfor de første 7 dagene etter KJØP av telefonen med denne infoen, skulle du fått ny telefon med en gang, ikke reparasjon. Var du innom senere enn dette, så blir den reparert, uansett hvor DOA den var.

 

For det sjette, så tar ikke reparasjon 5-6 uker på mobiltelefon, jeg vil anslå at det mest sannsynlig tar halve tiden av dette, da Deltaservice er rimelig flinke på mobilreparasjon.

 

For det syvende, så er det ikke kun kostnad for mobilen som er med i erstatningssummen, det er først innkjøp av ny mobil, opprettelse av utlånssystem for den mobilen, ekstrautstyr og sikkerhetsting. Dette tar tid, og tid er penger.

 

Om det er fler ting du lurer på nå, så spør :).

Lenke til kommentar

Jeg er klar over punktene du sier Alstor. Det med at forbrukerrådet sa nei til prisgaranti viste jeg ikke. Og det synes jeg egnetlig er litt merkelig.

 

Men, jeg synes sånn butikk-etisk sett, at det er dårlig av elkjøp å ha så store sprik på priser fra nettbukk til butikk. Det er ingen tvil om at mange besøker nettbutikkene til elkjøp for å sjekke priser før de besøker butikken.

Lenke til kommentar

Synes det var riktig av forbrukerombudet. Det som utviklet seg etterhvert var at Elkjøp f.eks. vis a vis Lefdal (som har samme eier) kunne ha to like produkter men med litt forskjellig betegnelse pga små detaljer (forskjellig fot til flatskjerm f.eks) som ga de en unik produktkode. Dermed kunne man ikke påberope prisgarantien fordi produktkodene var forskjellige.

 

Ellers ga også prisgarantien skinn av av at de alltid var billigst - noe som heller ikke stemte...

 

Når det gjelder kundefornøydhet, så skal jeg gi honnør til Elkjøp for 30 dagers returretten. Den er bedre enn snittet.

 

Det som trekker negativt nå er faktisk at man ikke får samme pris som i nettbutikken - dette bør Elkjøp rydde opp i enten ved å vise butikkprisen eller komme med tydeligere advarsler.

 

Selvfølgelig kan man hevde at nettbutikkene er rimeligere å drifte - men argumentet faller litt igjennom når Elkjøp ene uken har en flatskjerm til lavere pris i nettbutikken og ikke kan selge til denne prisen i butikk (selv om den er på lager i aktuell butikk) - mens de neste uke gir ut en kundeavis hvor pris i butikk endelig er justert til nettbutikk-prisen.

 

Det er sånt som irriterer ihvertfall denne forbrukeren...

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Såfremt det ikke står noenting om Internettpris på Elkjøp sine hjemmesider, så er det berettiget å spørre om en prisgaranti på produktet det gjelder.

Spør man selger og får han/henne til å sjekke opp prisen går det i 9/10 tilfeller bra, er ikke nødvendigvis tilfelle at alle selgerne vet om prisforskjellene på alle produktene de selger i forhold til på Elkjøp sin nettbutikk

Lenke til kommentar

Med den prisforskjellen må det ha vært snakk om forskjellig abbonement eller lign. Min lokale elkjøpbutikk matcher alle nettprisene på mobil...

 

Service på mobil kan desverre fort ta 5-6 uker. Alastor nevner at det bør ta mindre tid, og det er det Deltaservice også satser på, men i perioder er servicetiden lang.. Spesiellt i sommersesongen

Endret av efjeldse
Lenke til kommentar

I denne saken fikk jeg refundert penger så prisen på mobilen jeg hadde kjøpt matchet prisen på nettsiden.

Service tok pluttselig 2 dager, fremfor 5uker som jeg fikk høre da jeg leverte den. Tommel opp til elkjøp nok en gang.

Lenke til kommentar
Service tok pluttselig 2 dager, fremfor 5uker som jeg fikk høre da jeg leverte den. Tommel opp til elkjøp nok en gang.

 

Høres jo veldig bra ut :) Da fikk du det nok under DOA-ordningen :)

Man kan desverre forvente en del ventetid på service, men da er det jo desto bedre når den er ferdig før tiden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det som trekker negativt nå er faktisk at man ikke får samme pris som i nettbutikken - dette bør Elkjøp rydde opp i enten ved å vise butikkprisen eller komme med tydeligere advarsler.

Så om en butikk i indre billefjord har grisesalg på samsungskjermene sine fordi de er slått konkurs og skal dekke opp tapet sitt, så skal den lokale elkjøpbutikken matche prisen? Det er jeg helt enig med deg i, det skal den gjøre. Men skal da resten av kjeden kjøre lik pris på denne samsungskjermen på landsbasis pga en butikk grisekjører prisene sine? Elkjøp kjører ned prisene mot lokal konkurranse, ikke mot nasjonal konkurranse. Derfor vil det også være umulig å kjøre lik pris på nett som i butikk i veldig mange tilfeller pga lokal konkurranse. Det går ikke lang tid mellom gode varer i butikkene som står priset lavere enn internettprisen, nettopp pga lokal konkurranse.

 

Men bevares, ting forandrer seg hele tiden og jeg ser enkeltheten med lik pris på nett og i butikk :) Det er noe ALLE større kjeder kunne praktisert. Hadde gjort ting veldig mye bedre for alle som ville handle seg ny barbermaskin eller laptop!

 

-Ø-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...