eUnaas Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Har Elkjøp sluttet med sin pris-garanti? Eller har de bare fjernet alt info om dette fra sine nettsider? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Dem har ikke lov til å gå ut med prisgaranti i reklamer etc pga at dem ikke kan garantere at andre også har de produktene elkjøp selger. Men det er noe som praktiseres i elkjøpbutikker. Man macther priser på fysiske butikker så lenge dem har det på lager, og matcher eller nærmer seg priser fra nettbutikker (noe varierende fra butikk til butikk). Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Men hva mener du med priser som nærmer seg nettbutikker? Det som er litt latterlig i mitt Elkjøp tilfelle, er at mobiltelefoner koster 1000kr mindre på Elkjøp sine egne nettsider, enn i butikken. Er ikke det litt på kanten? Så, noen som vet om fysiske butikker som selger billige mobiltelefoner? Endret 25. juni 2008 av eunaas Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hva med å bare bestille fra nett? Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Nå gjelder dette en vare jeg allerede har kjøpt. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Kan du ikke bare si hvilken telefon det er? Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 mobiltelefoner koster 1000kr mindre på Elkjøp sine egne nettsider, enn i butikken. Prisgarantien gjaldt vel aldri mot nettbutikker uansett. Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Det gjelder SE G900. Den koster nå 2999 på nettbuikken til Elkjøp. http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...QIAAAEO4.I03xiL På Elkjøp Carl Berner koster den 4200kr. Men min telefon var DOA, nå ligger den på service, jeg har sånn ca 5-6uker igjen før jeg får telefonen min. I mellomtiden fikk jeg låne en Nokia 1100. Det som er litt gøy med den, er at jeg måtte signere en avtale på at jeg må betale 700kr om jeg skulle miste eller ødelegge den telefonen. Men igjen, på nettsidene til ekjøp koster Nokia 1200, 250kr. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 La oss ta dette fra starten av, siden her er det mye å ta tak i . For det første, så er det nesten 6 år siden elkjøp ikke lenger fikk lov til å annonsere med prisgaranti o.l. Dette pga forbrukerombudet, så mente elkjøp ikke kunne annonsere med dette når det var enkelte av varene i annonsene som ikke fantes andre steder osv. Derfor ble all markedsføring fjernet. For det andre, så har elkjøp fortsatt å ha prisgaranti i praksis, da kjeden ønsker å beholde flest mulige kunder, ha fornøyde kunder osv. Siden de har 30 dagers full returrett, så er jo alternativet at kunden returnerer og kjøper et annet sted. Dermed prisgaranti i praksis, selv om du ikke finner noen plakater om det i butikken eller i annonsene. For det tredje, så har prisgarantien aldri gjeldt mot nettbutikker, hverken elkjøps egen eller andre nettsider. Det eneste prisgarantien har gjeldt mot er butikker i nærheten av din elkjøp med fysisk lager og salg fra butikk. Feks datakjeden, siba, expert o.l. for deg som tydeligvis bor i oslo. Ikke komplett, netshop, eller elkjop.no. For det fjerde, så har elkjøp.no markert på siden sin at "prisen på internett kan avvike fra prisen i butikk". Derfor varierer prisen på akkurat denne telefonen med elkjøp carl berner. Om du derimot finner ut at telebutikken, telekiosken, siba, expert eller andre har en lavere pris enn 4199,- uten abo i Oslo, så vil Elkjøp Carl Berner matche denne prisen. For det femte, var telefonen din DOA, og du var innom innenfor de første 7 dagene etter KJØP av telefonen med denne infoen, skulle du fått ny telefon med en gang, ikke reparasjon. Var du innom senere enn dette, så blir den reparert, uansett hvor DOA den var. For det sjette, så tar ikke reparasjon 5-6 uker på mobiltelefon, jeg vil anslå at det mest sannsynlig tar halve tiden av dette, da Deltaservice er rimelig flinke på mobilreparasjon. For det syvende, så er det ikke kun kostnad for mobilen som er med i erstatningssummen, det er først innkjøp av ny mobil, opprettelse av utlånssystem for den mobilen, ekstrautstyr og sikkerhetsting. Dette tar tid, og tid er penger. Om det er fler ting du lurer på nå, så spør . Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Jeg er klar over punktene du sier Alstor. Det med at forbrukerrådet sa nei til prisgaranti viste jeg ikke. Og det synes jeg egnetlig er litt merkelig. Men, jeg synes sånn butikk-etisk sett, at det er dårlig av elkjøp å ha så store sprik på priser fra nettbukk til butikk. Det er ingen tvil om at mange besøker nettbutikkene til elkjøp for å sjekke priser før de besøker butikken. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Men vis prisen er forskjellig mellom butikk og nett så står det jo faktisk på elkjop.no at det er internettpris. Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Da tror jeg du blander med expert. Lenke til kommentar
Wishb0ne Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Tror dere elkjøp garantien funker mot timestilbud i en annenbutikk? Spaceworld her skal ha tilbud fra 22-24 på xbox, vil elkjøp kunne gi samme pris da? Og i såfall vil de bare gi det i samme tidsperiode? Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) Synes det var riktig av forbrukerombudet. Det som utviklet seg etterhvert var at Elkjøp f.eks. vis a vis Lefdal (som har samme eier) kunne ha to like produkter men med litt forskjellig betegnelse pga små detaljer (forskjellig fot til flatskjerm f.eks) som ga de en unik produktkode. Dermed kunne man ikke påberope prisgarantien fordi produktkodene var forskjellige. Ellers ga også prisgarantien skinn av av at de alltid var billigst - noe som heller ikke stemte... Når det gjelder kundefornøydhet, så skal jeg gi honnør til Elkjøp for 30 dagers returretten. Den er bedre enn snittet. Det som trekker negativt nå er faktisk at man ikke får samme pris som i nettbutikken - dette bør Elkjøp rydde opp i enten ved å vise butikkprisen eller komme med tydeligere advarsler. Selvfølgelig kan man hevde at nettbutikkene er rimeligere å drifte - men argumentet faller litt igjennom når Elkjøp ene uken har en flatskjerm til lavere pris i nettbutikken og ikke kan selge til denne prisen i butikk (selv om den er på lager i aktuell butikk) - mens de neste uke gir ut en kundeavis hvor pris i butikk endelig er justert til nettbutikk-prisen. Det er sånt som irriterer ihvertfall denne forbrukeren... Endret 28. juni 2008 av Rune_says Lenke til kommentar
jeyhu Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Såfremt det ikke står noenting om Internettpris på Elkjøp sine hjemmesider, så er det berettiget å spørre om en prisgaranti på produktet det gjelder. Spør man selger og får han/henne til å sjekke opp prisen går det i 9/10 tilfeller bra, er ikke nødvendigvis tilfelle at alle selgerne vet om prisforskjellene på alle produktene de selger i forhold til på Elkjøp sin nettbutikk Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Med den prisforskjellen må det ha vært snakk om forskjellig abbonement eller lign. Min lokale elkjøpbutikk matcher alle nettprisene på mobil... Service på mobil kan desverre fort ta 5-6 uker. Alastor nevner at det bør ta mindre tid, og det er det Deltaservice også satser på, men i perioder er servicetiden lang.. Spesiellt i sommersesongen Endret 30. juni 2008 av efjeldse Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 I denne saken fikk jeg refundert penger så prisen på mobilen jeg hadde kjøpt matchet prisen på nettsiden. Service tok pluttselig 2 dager, fremfor 5uker som jeg fikk høre da jeg leverte den. Tommel opp til elkjøp nok en gang. Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Service tok pluttselig 2 dager, fremfor 5uker som jeg fikk høre da jeg leverte den. Tommel opp til elkjøp nok en gang. Høres jo veldig bra ut Da fikk du det nok under DOA-ordningen Man kan desverre forvente en del ventetid på service, men da er det jo desto bedre når den er ferdig før tiden. Lenke til kommentar
branick Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Det som trekker negativt nå er faktisk at man ikke får samme pris som i nettbutikken - dette bør Elkjøp rydde opp i enten ved å vise butikkprisen eller komme med tydeligere advarsler. Så om en butikk i indre billefjord har grisesalg på samsungskjermene sine fordi de er slått konkurs og skal dekke opp tapet sitt, så skal den lokale elkjøpbutikken matche prisen? Det er jeg helt enig med deg i, det skal den gjøre. Men skal da resten av kjeden kjøre lik pris på denne samsungskjermen på landsbasis pga en butikk grisekjører prisene sine? Elkjøp kjører ned prisene mot lokal konkurranse, ikke mot nasjonal konkurranse. Derfor vil det også være umulig å kjøre lik pris på nett som i butikk i veldig mange tilfeller pga lokal konkurranse. Det går ikke lang tid mellom gode varer i butikkene som står priset lavere enn internettprisen, nettopp pga lokal konkurranse. Men bevares, ting forandrer seg hele tiden og jeg ser enkeltheten med lik pris på nett og i butikk Det er noe ALLE større kjeder kunne praktisert. Hadde gjort ting veldig mye bedre for alle som ville handle seg ny barbermaskin eller laptop! -Ø- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå