Dinger Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Hei Mitt problem er todelt. Det første problemet går tilbake til et par måneder siden når jeg først kom meg på nett. Det var... relativt stabilt, men meget treigt. Den direkte tilkoblede maskinen endte opp på rundt 6000mbps eller noe i den retning på en test herifra, mens min trådløse endte opp på rundt 1000mbps. Det merkelige er at en maskin omtrent rett ved siden av min med trådløs tilkobling fikk rundt 4000mbps. Den mulige løsningen nextgentel nevnte, var noe i retning av "befolket frekvens" (brukte ikke ordet frekvens, men tror det var mye det det dreide seg om). Noe som også kanskje forklarer hvorfor nabomaskinen har raskere tilkobling? Jeg ble anbefalt å skifte til 4,5 eller 6. Jeg har ip-en til speedtouch-routeren. Såh, eneste jeg egentlig lurer på er hva skal jeg se etter for å endre på "frekvensen"? Routeren ser i utgangspunktet slik ut: http://img295.imageshack.us/my.php?image=speedtouchos4.jpg Det andre problemet er noe som oppsto de siste 2 ukene. Tilkoblingen brytes rundt hvert 5-10 sekund. Meget vrient hva angår spilling. Av mulige teorier er at det skjedde omtrent samtidig som vi fikk riks-tv her i huset, flere bokser for hver tv, men disse er ikke trådløse, så vet ikke om det har noen rot i virkeligheten. Takk på forhånd Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Det det er snakk om er å skifte kanalen som din trådløse ruter sender på. Er som regel Channel under Wireless som skal forandres på. Lenke til kommentar
Dinger Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Der ja. Ser kanal på wirelessen min. Men går ikke an å endre på den såvidt jeg ser. Den står på auto. Undersøker jeg nærmere står den på kanal 6 (som jeg ble anbefalt av leverandør) med 2437000 khz. Jeg forstår lite av dette, men har en feeling av at dette betyr at det ikke er kanalen som er problemet Endret 25. juni 2008 av Dinger Lenke til kommentar
Dinger Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Kan sikkert ta et print screen av alle menyene på nettverkskortet/programmet mitt. Vil bli rundt 5 bilder vil jeg tro Lenke til kommentar
eXa Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Du kan ikke endre kanal fra nettverkskortet. Du må inn i menyen på den trådløse ruteren og endre der. Nettverks kortet endrer da til den kanalen selv. Lenke til kommentar
Dinger Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Da var jeg tilbake til det jeg trodde i utgangspunktet ja. Jeg postet et bilde av routeren i første post. En liten sort boks med en masse lys på, er vel den som er trådløse ruteren regner jeg med. Noe stikkord jeg skal se etter der inne? For fant ingenting som het channel... Men den sto som sagt på kanal 6. Jeg ble anbefalt å skifte til kanal 6. Dette betyr jo at kanal 6 er crappy eller at det ikke er kanalen som er problemet. Uff, jeg blir bare sliten av dette Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Hvis du scanner etter trådløse nett fra PC\Laptop har du av og til mulighet for å se nettene\SSID til naboene og samtidig se hvilken kanal de sender på. Velg 1 hvis naboene kjører på 6 eller 11 Velg 6 hvis naboene kjører på 1 og 11 Velg 11 hvis naboen kjører 6 eller 1 At 6 er anbefalt er bare tull,det hjelper ikke hvis naboen kjører på 6. De eneste helt uten kollisjoner er 1,6 og 11. Hvis du du ikke kan unngå så stort mellomrom mellom kanalene sliter du og bør avtale med naboene hvilke kanaler dere kjører på. Men prøv først 1 og 11 og se om det hjelper. Endret 25. juni 2008 av Knopfix Lenke til kommentar
Dinger Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Takker og bukker. Ser ut som jeg må sette det på kanal 1. Eneste problemet jeg ser er at maskinen i naborommet kjører på nøyaktig samme nettverk. Den har mye bedre tilkobling enn meg. Kan forskjellige maskiner i samme nettverk kjøre forskjellige kanaler? Og er det da mulig at det er det som er grunnen til at maskinen i naborommet funker bedre? Ser absolutt ingen områder jeg kan endre kanal på i routeren. Vet ikke om den er utlevert av nextgentel eller kjøpt privat. Får ringe dem imorgen og undersøke. Edit: For å utdype øverste del en smule. Er det routerens kanal til internet jeg vil endre på, eller er det routeren til min spesifikke maskin? Hvis maskinen i naborommet som kjører bra går på samme kanal som meg, er vel da sikkert at det ikke er kanalen som er problemet? Takker for svar på disse dumme spørsmål. Jeg syntes nettverk og alt det styret er et helvete Endret 25. juni 2008 av Dinger Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Takker og bukker. Ser ut som jeg må sette det på kanal 1.Eneste problemet jeg ser er at maskinen i naborommet kjører på nøyaktig samme nettverk. Den har mye bedre tilkobling enn meg. Kan forskjellige maskiner i samme nettverk kjøre forskjellige kanaler? Og er det da mulig at det er det som er grunnen til at maskinen i naborommet funker bedre? Ser absolutt ingen områder jeg kan endre kanal på i routeren. Vet ikke om den er utlevert av nextgentel eller kjøpt privat. Får ringe dem imorgen og undersøke. Edit: For å utdype øverste del en smule. Er det routerens kanal til internet jeg vil endre på, eller er det routeren til min spesifikke maskin? Hvis maskinen i naborommet som kjører bra går på samme kanal som meg, er vel da sikkert at det ikke er kanalen som er problemet? Takker for svar på disse dumme spørsmål. Jeg syntes nettverk og alt det styret er et helvete Kanalen på det trådløse nettet er det samme for alle tilkoblede maskiner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå