SpacemanSpiff Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Hei. Sliter litt med min "nye" arbeidsgiver og håper noen kan lede meg på rett vei. Har i 2 år nå vært ansatt i et personlig foretak. Har hatt det greit der. Denne arbeidsgiveren har samarbeidet med en annen arbeidsgiver (også personlig foretak) som har hatt en mann ansatt også. Arbeidsgiveren jeg har hatt har vært veldig generøs og gitt meg visse fordeler som den andre arbeidsgiveren ikke vil gi til sin ansatt men nå har de funnet ut at vi skal begge overføres til et DA selskap som de har sammen og jeg lurer på om jeg kan insistere på å beholde alle rettigheter jeg hadde. Siden jeg har betalt per time vil jeg insistere på å beholde 8 timers arbeidsdag, selv om vi altid jobber mer... Det er viktig for meg i forbindelse med en permisjon som kommer til høsten. (8t x timelønn > 7,5t x timelønn, see?) Det er bare det at han som administrerer dette DA selskapet er "onkel skrue" opp ad dage. Han vil ikke gi noe som helst ved dørene og er redd han må punge ut marginalt mer enn han må til hans egen tidligere ansatt. Jeg hadde f.eks et helvete i en hel uke for å få aksept for å videreføre en telefongodtgjørelse som i praksis utgjør maks 100 kroner i forskjell fra det systemet han ville tvinge meg inn på. Mitt spørsmål er: Hva kan jeg kreve? Kan jeg kreve å få beholde mine rettigheter fra min forrige "jobb"? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Dette DA-et vil jo i praksis være et nytt firma, og et nytt ansettelsesforhold. Det du kan gjøre er å gå i forhandlinger om arbeidsvilkår og innholdet av arbeidskontrakten din. Jeg endret på utkastet til min arbeidskontrakt i samråd med min advokat før vi ble enige og signerte. Her gjelder det jo å kunne argumentere for hvorfor du skal beholde visse rettigheter. En annen ting er jo at du må tenke på at denne bedriften skal jo helst gå i pluss også da. Lenke til kommentar
SpacemanSpiff Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 Dette DA-et vil jo i praksis være et nytt firma, og et nytt ansettelsesforhold. Det du kan gjøre er å gå i forhandlinger om arbeidsvilkår og innholdet av arbeidskontrakten din. Jeg endret på utkastet til min arbeidskontrakt i samråd med min advokat før vi ble enige og signerte. Her gjelder det jo å kunne argumentere for hvorfor du skal beholde visse rettigheter. En annen ting er jo at du må tenke på at denne bedriften skal jo helst gå i pluss også da. Men er ikke dette her i praksis virksomhetsoverdragelse eller noe i den dur som Arbeidsmiljøloven kapittel 16 eller 17 regulerer? Isåfall har jeg rett på å beholde det jeg har hatt fra før av?? Hvis ikke er det vel en ulovlig oppsigelse av forrige kontrakt? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Det står i arbeidsmiljøloven at virksomhetsoverdragelse ikke automatisk betyr at de som overdrar virksomheten kan si opp alle, ikke nødvendigvis at man skal beholde de nøyaktig samme vilkår i arbeidsavtalen. Er forresten alle disse fordelene du snakker om kontraktsfestet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå