Gå til innhold

Sykling på fortau vs vei


Reeve

Anbefalte innlegg

Refleksvest er like effektivt som flagg. Kombinert med blinkende lys foran og bak, selv på dagtid, er sjangsen større for å bli oppdaget av sløve hjem-fra-jobben-bilister. Dagens LED-baserte sykkellykter gir et skarpt lys og bruker lite strøm i blinkemodus, mens batteritiden kan telles i måneder.

 

Uansett må man alltid anta at alle bilister er idioter, det er den eneste måten å overtleve i det lange løp i trafikken som syklist. For det er alltid noen idioter i trafikken som er mer opptatt av seg og sitt enn trafikken de er en del av. De lever totalt i sin egen verden helt uanfektet av de andre som bråbremser og svinger unna rundt de. Når man oppdager idiotene kan det være for sent. Er man bilist kan resultatet bli bulker, er man syklist blir man i beste fall hardt skadet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I følge trafikkreglene er det nettopp der syklister egentlig hører hjemme, i veibanen. Regelen om sykling på fortau lyder ordrett slik:

 

§ 18. Særlige bestemmelser for syklende

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

 

kilde: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html#18

 

Vell, når gang og SYKKELstien er TOM og bilene flyr forbi i 60-70km/t fatter jeg bare ikke hvorfor de utsetter seg for den faren det er å ligge så nære bilene.

 

Det største problemet er jo at de aldri følger bilenes kjøre regler. Skal de kjøre i veien er de som en bil, da skal de stoppe på rødt, følge vikeplikt osv.. Ser du en sykkelist som gjør det? Om det er klart kjører de på rød og har man vikeplikt så satser de hardt og kjører på.

 

De utgjør en meget stor fare i trafikkbildet, det er mitt problem.

 

Min erfaring med syklister er at de stort sett følger reglene når de er i veien, men det er jo enkelte som kjlrer som mehe, det er ikke til å komme bortifra. Når det er sagt føler jeg at jeg mye oftere kommer opp i nesten-situasjoner pga billister, billister har en tendens til å ikke følge med på trafikken, de tenker på alt annet. Folk som blir kvestet om de kolliderer er ofte litt mer på hugget om å konsentrere seg om å kjøre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Praktiserer politiet normalt reglene om sykling på fortauet, altså vil man få bot om man sykler på et fortau hvor det er mange mennesker?

 

Ettersom 95% av alle syklende sykler midt i veien (FORBANNA HORER) iført kondomdrakt er vel det et problem som "aldri" oppstår :D

 

Det var vel å ta litt hardt i...

Synes at det burde gå greit å sykle på veien i og med at fortau som regel pleier å være humpete(fortauskanter) og at det ofte er mange ting som kan punktere tynne hjul og i tillegg er det ikke ideelt for et sykkellag og sykle på fortauet hvor mange folk går, er ikke vits i å ta livet av folk...

Lenke til kommentar

Mulig mine gang-og sykkelstier er bedre enn deres, men jeg var på en lengre sykkeltur i går, møtte 4 stk i løpet av en 2 timers tur hvor jeg syklet hele tiden på gang og sykkelstien.

 

Det er faktisk mindre grus på en sykkelsti som er feid enn det er i veikanten hvor bilene "dytter" grusen ut til siden

 

Jeg føler mange sykkelister er som russen i mai måned, de tar på seg drakta og tror de er en helt annen person (les Tor Hushovd) og tror de kjører på en vei de selv eier. Måker seg fram og dytter vekk alt og alle.

 

Kondomdrakta opphver ikke reglene :)

 

Dette emnen kan jo diskuteres opp og ned, men jeg mener at veldig mange av de som sykler i veien fint kunne syklet på sykkelstien ved siden av. Det finnes jo unntak som sykkellag osv, der 20 mann sykler i en klynge.

Men når Onkel Trond sykler hjem fra jobb med dokumentmappa på styret og rusler avgårde i 10-15km/t ser jeg ikke hvorfor han skal tvinge seg fram i veibanen istedenfor å være 10 ganger tryggere både for seg selv og folk rundt seg på sykkelstien 50cm til høyre.

Lenke til kommentar
Det er faktisk mindre grus på en sykkelsti som er feid enn det er i veikanten hvor bilene "dytter" grusen ut til siden

Her i Trondheim (i følge kommunen selv Norges beste sykkelby) feies gang- og sykkelvegene 1 gang i året, i ukene før 17. mai. Fram til neste årsfeiing samles det opp ganske mye glass og stein. Reasfaltering på grunn av f.eks hull eller langsgående sprikker skjer som regel aldri før asfalten er i ferd med å smuldre bort.

 

Å sykle i veikanten er ikke å anbefale, får man hjulene utfor asfaltkanten er det lett å falle innover i veibanen, noe som kan være livsfarlig. Når jeg er bilist kjører jeg ikke forbi kantsyklister unntatt hvis det er GOD plass. Helst bør syklisten legge seg en meter ut fra hvitstripa, dette tvinger bilistene til å skifte felt ved forbikjøring, dessuten får man en nødvendig retrettmulighet i forhold til de bilistene som snerter syklister av prinsipp (slike burde aldri fått førerkort).

Lenke til kommentar
Det er faktisk mindre grus på en sykkelsti som er feid enn det er i veikanten hvor bilene "dytter" grusen ut til siden

Her i Trondheim (i følge kommunen selv Norges beste sykkelby) feies gang- og sykkelvegene 1 gang i året, i ukene før 17. mai. Fram til neste årsfeiing samles det opp ganske mye glass og stein. Reasfaltering på grunn av f.eks hull eller langsgående sprikker skjer som regel aldri før asfalten er i ferd med å smuldre bort.

 

Å sykle i veikanten er ikke å anbefale, får man hjulene utfor asfaltkanten er det lett å falle innover i veibanen, noe som kan være livsfarlig. Når jeg er bilist kjører jeg ikke forbi kantsyklister unntatt hvis det er GOD plass. Helst bør syklisten legge seg en meter ut fra hvitstripa, dette tvinger bilistene til å skifte felt ved forbikjøring, dessuten får man en nødvendig retrettmulighet i forhold til de bilistene som snerter syklister av prinsipp (slike burde aldri fått førerkort).

 

Jeg er helt enig i dine observasjoner angående trondheim, sykkelstiene der er stort sett fulle av grums. Jeg foretrekker at syklister ligger litt ut i feltet sitt, lettere å se, og lettere å forholde seg til, og som du sier, tryggere for syklistene da endel biler kjører farlig nær om du ligger ute til høyre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men syklistene er ofte vanskelig å se for det første. Og for eksempel min gamle varebil, får ikke kjørt forbi selv syklister i oppoverbakker. Så derfor danner det seg ofte lange køer, som går i 20km/t i 50/60 sonen. Og da blir det farlige situasjoner når bilen bak meg skal fordi både meg og syklisten.

 

Da må jeg skuffe deg med å si at du er en dårlig sjåfør. Jeg har engang hvert aktiv sykelist, og er i dag lastbil sjåfør. Jeg har faktisk ALDRI hatt problemer med å kjøre forbi en sykelist i oppoverbakk (selv med 15-20 tonn last på bilen).

 

Dersom du synes at sykelistene ligger for langt ut i vei banen er det bar å gi LITT lyd i fra seg med hornet på bilen. Da vel og merke FØR du ligge 2 meter bak, men gjør det heller når du ligger 20 meter bak (det er ikke veldig lett å høre en bil som kommer bak deg når di sykler i mer en 15-20 km/h, gjelder ikke oppoverbakke da...)

 

Allikevel må jeg si meg enig i endel av deres oppfattninger og observasjoner når det gjelder sykkelister på vei hjem fra jobb, russ og endel andre.

problemet er at mange (NEI IKKE ALLE) bilisister grer all under en kam og kjøre deretter.

 

Det er ikke veldig vanskelig å kjøre 20-25 km/h i en 50/60 sone evt også 80 soner "på landet" hvor det ikke er sykkelstier, i kanskej 5 eller max 10 min.

 

Det jeg vil frem til her er at sykkelister på vei til/fra jobb ikke har noen ting i veibanen å gjøre. Det samme gjelder russen i april/mai mnd.

Disse er faktisk like irriterende for aktive syklister som for bilister (ja der kan du se).

 

Når det gjelder lover og regler ved BÅDE trening OG RITT (løp for de som ikke vet hva ritt er), så gjelder faktisk VEITRAFIKK LOVENS §3 for disse også. med mindre en har tillatelse av POLITI ELLE ANNEN VEGMYNDIGHET til å sperre for all trafikk.

 

Problemet her er ellers at mange syklister "slutter å tenke" i det de får et nummer på ryggen.

Jeg er selv kommissær og har diskvalifisert MANGE for "uvettig" kjøring (sykling).

Det arbeides også aktivt for å få syklister (iallefall aktive) til å endre holdninger når det gjelder trafikk.

 

Evt spmål ang lover og regler - sjekk posten "Spmål eller kommentarer til kommiss...."

Endret av kterjesen
Lenke til kommentar
Er like livsfarlig, om ikke mer, å ha en av de idiotene i rundkjøringer. Er enda verre å oppdage dem enn mopedister.

 

At folk ikke klarer å observere i trafikken er et problem, men det er ikke syklistenes feil, nesten alltid når folk ikke ser noen, så er det fint mulig å se de, det er bare det at de ikke konsentrerer seg nok om å observere.

 

AtW

 

Det hjelper ikke med lynrask og god oversikt om syklisten kommer i full fart ifra en dødvinkel, bak et kjøretøy eller lignende.

 

Du vet, du skal ha fart nok til å klare å stoppe deg på 1/3 av synlig strekning....

 

Hjelper lite om jeg blir kuttet av på innersiden i en rundkjøring, hvor syklisten kjører forbanna fort, som de ofte gjør der jeg bor.

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker ofte å sykle på vei fremfor fortau da mine rettigheter er tilnærmet lik null på et fortau. Vikeplikt for alle biler og alle gående, ikke en gang anledning til å bruke ringeklokka hvis man skal følge reglene. På gang og sykkelvei blir det litt bedre, men det er stadig vikeplikt for alle biler. Om jeg sykler på vei er det i alle fall høyreregel som for alle andre.

 

Litt forskjellig om jeg velger å sykle på gang- og sykkelsti eller i veibane. Kommer an på hvor fort jeg sykler, gang- og sykkelstiens kvalitet, antall gående, antall bilister, etc.

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at gang og sykkelstier og fortau (nesten?) alltid har mye dårligere kvalitet enn veien. Når man sykler på gummi som gir 4 cm mellom felg og asfalt så blir man ganske sensitiv for dårlig asfalt. Særlig når man har sykkel uten god fjæring og med et hardt racing-sete.

Lenke til kommentar

Ja, hvorfor er det egentlig slik? Jeg har også merket at fortauene er i dårligere kvalitet enn veien. Og ikke nok med det, de er som oftest brøytet mye dårligere enn veier når det er snø. Jeg kan ikke si at jeg er glad i syklister som ligger i veien, men jeg skjønner godt hvorfor de ligger der, så det irriterer meg ikke noe særlig. Jeg venter bare til det er god plass og trygt å kjøre forbi, så kjører jeg forbi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har nok gjøre med grunnarbeidet. En skikkelig vei er et stykke vitenskap i laging av et stabilt underlag. De største motorveiene har vist noe sånt som et 6-8 meter dypt underlag. Mindre veier har vel noe sånt som 2-4 meter. Gangveier, fortau og sykkelveier har vel ofte langt slappere grunnarbeid.

 

Dermed blir det teleproblemer, løvetenner som vokser opp gjennom asfalten og bryter den opp, utgravninger av hulrom på under asfalten grunnet regnvann, noe som gir senkninger. Dårlig kompaktering av massene gjør at de synker ulikt og gir humper osv.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

jeg sykkler en del aktivt på racersykkel, og opplever hver gang billister som suser forbi deg med en halv meters klaring og bare kikker stygt på deg, og mange steder jeg sykkler er det ikke fotgjenger felt, hvor mener dere antisykklist folk at jeg skal sykkle på en sykkel som ikke har demping i det hele tatt og centimeters tykt dekk, jo.. i veibanen hvor jeg har like stor rett som dere å ligge i, skal jeg hele tiden sykkle på fortau så må jeg sykkle over huller i veien, kumlokk, glaskår, små stein, hele tiden bremse ned og akselerere igjen pga kanter og fortau som følger kryss osv osv..

 

lær dere heller og bli mer tolerante..

Lenke til kommentar
er det lov eller ikke lov å sykle på veien? det som jeg iallefall kan asi er at det ikke er tilltt og kjøre for fort ;)

synes at syklister for ofte får "skylden" når det egentlig er billisten som lager problemet!

 

er noe i det GiantTCR sier...

Det er lov alle steder der det ikke står skilt om at det ikke er lov. De stedene det ikke er lov er motorveier og lange tunneler. Det er mange steder det er lov å sykle i veien, men neppe lurt særlig når det er mye trafikk.

Endret av pertm
Lenke til kommentar

En ting jeg har merket her i landet er at i Nordland, så har syklister vett i huet og faktisk bruker fortau hele tiden, derimot i Oslo driver dem å peiser på veien uansett om fortauet er helt tom for mennesker eller ikke. Helt utrolig. En ting er hvis vi snakker om et tettbygd område osv. hvor det er mer praktisk at de holder seg på veien, men at de fortsetter å sykle på veien likegyldig til trafikken, får meg til å koke.

 

Nilsi_tl, jeg kunne virkelig ikke brydd meg mindre om du tar meg seriøst eller ikke. :ohmy:

Lenke til kommentar

Syklister setter seg selv i faren, i tillegg til at de som må drive og ha sneglefart pga. dem blir flyforbannet som regel, spesielt om de må gjøre det over lengre strekning/periode. Det resulterer til at folk som har veldig dårlig tid av diverse grunner forsøker forbikjøring der det er ikke egnet for slikt, dermed setter de enda flere mennesker i fare.

 

Dette er en farlig kjede som du ser, men det er syklisten som starter den i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...