Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

problemer med egen samvittighet

Anbefalte innlegg

jeg sliter med min samvittighet.

jeg går rundt og sier til meg selv, at om jeg eter ditt og eter datt, så blir jeg feit/dårlig form.

selv om jeg innerst inne VET at jeg ikke blir feit.

så idag, når jeg spiste grøten min til middag, så fikk jeg en ekkel følelse* over meg, idet jeg spiste den, med smør og hele pakka.

nå, poenget er at jeg vil behandle dette så snart som mulig, for jeg vet at om jeg kommer til det nivået der jeg småtygger på en asparges vil ikke denne sportsfreaken vare lenge i "fritidsyrket" sitt

hilsen gutt, 15

* ekkel følelse:

noen gang kjent den følelsen av å være redd for å dø? ja, jeg snakker om en så sterk, vond følelse...nesten redd

medikamenter og legebesøk er forresten utelukket.

Endret av datating
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
* ekkel følelse:

noen gang kjent den følelsen av å være redd for å dø? ja, jeg snakker om en så sterk, vond følelse...nesten redd

Denne følelsen vil du nok få oftere når du blir eldre, hvertfall etter min erfaring. Det er øyeblikk da du virkelig forstår at du skal dø en dag, og kanskje ser denne situasjonen for deg et lite sekund. Etter hva jeg vet så er dette helt normalt, og ikke noe man behandles for med medikamenter o.l.

Lenke til kommentar
Jeg tror du har anoreksia. Ikke hold det inne, vet jeg er viktig. Snakk med folk om det. Du bør også oppsøke proffesjonell hjelp.

Jeg vet at det er mange som kan hjelpe deg.

Lykke til, stå på!

WHAT?

faen, hvordan kan jeg behandle dette? jeg vil ikke til legen med dette...jeg veit ikke hvorfor, men går det ikke ann å behandle det på egen måte?

jeg er ikke overdrevent tynn, jeg er i perfekt "balanse" i vekta..kanskje litt undervektig..

faen, nå ble jeg litt redd

Lenke til kommentar
Tror ikke du skal ta alt du leser på internett for en god fisk.. Er ganske drastisk å stemple noen anorektisk bare etter å ha lest et par linjer på et diskusjonsforum..

jeg tenker på at jeg er i den fasen av "fjortisslivet" der man er bekymret over sin egen kropp og usikker på seg selv og sånt. holder den muligheten åpen, da jeg egentlig er veldig glad i mat, og liker å spise god mat;)

men, er det noen måte å..tja, "dempe" samvittigheten sin?

Lenke til kommentar

Jeg har ingen forståelse av hva det vil si å ha dårlig samvittighet for å spise. Dette har jeg aldri hatt selv, jeg bare spiser og så er jeg ferdig med det og det eneste jeg tenker er f.eks. at det var et godt måltid eller ikke like godt som det i går. Og jeg antar at det du føler som et problem er at du har dårlig samvittighet for at du spiser, men dette er jo helt ulogisk og ikke noe du behøver å tenke på i det hele tatt. Hvis du forstår at det ikke er logisk så burde du heller ikke ha dårlig samvittighet, og hvis du likevel har dårlig samvittighet så er ikke det noe å bry seg om. Problemet blir ikke mindre hvis du bruker mye tid på denne følelsen, men hvis du ignorerer den vil den forsvinne til slutt.

Spis maten din og gled deg, det er ikke alle som har mat å spise, så da burde vi heller være takknemmelig for den maten vi kan få, og ikke klage enten det ikke er favorittretten eller det er så godt at vi spiser for mye. Det er bedre at vi spiser maten vår enn at det skal havne enda mer mat på søppelfyllingene.

Lenke til kommentar
Lager nesten en tråd om dagen rundt problemer du har du, Skarp.. vurdert en tur til legen?

for det første, jeg er alene hjemme for tia, og det er sommerferie..mange leger å oppdrive da, vettu.

og ja, jeg spør først her inne, fordi et er enklest. er det ett problem at jeg spør etter problemene mine kanskje?

huff:P

og dessuten

er det "legemateriale" å dra til han og spørre om hvorfor man blir ekstra sliten etter en joggetur om morgenen?

jeg blir garantert å bli tatt som en hypokonder om jeg betaler 200 kroner hos legen kun for å vite hvorfor jeg blir sliten om morgenen etter å ha jogga. det blir for dumt.

Lenke til kommentar
Jeg tror du har anoreksia. Ikke hold det inne, vet jeg er viktig. Snakk med folk om det. Du bør også oppsøke proffesjonell hjelp.

Jeg vet at det er mange som kan hjelpe deg.

Lykke til, stå på!

Det at man får dårlig samvittighetvfordi man spiser fet mat bettyr ikke at du har anoreksia. Anoreksia er at man nesten ikke spiser.

Jeg får også ofte dårlig samvittighet når jeg spiser fet mat, men hvis du trener et par ganger i uka er det ikke no problem. Problemer oppstår hvis du slutter å spise!

Endret av fatcrap
Lenke til kommentar
jeg sliter med min samvittighet.

jeg går rundt og sier til meg selv, at om jeg eter ditt og eter datt, så blir jeg feit/dårlig form.

selv om jeg innerst inne VET at jeg ikke blir feit.

så idag, når jeg spiste grøten min til middag, så fikk jeg en ekkel følelse* over meg, idet jeg spiste den, med smør og hele pakka.

nå, poenget er at jeg vil behandle dette så snart som mulig, for jeg vet at om jeg kommer til det nivået der jeg småtygger på en asparges vil ikke denne sportsfreaken vare lenge i "fritidsyrket" sitt

hilsen gutt, 15

* ekkel følelse:

medikamenter og legebesøk er forresten utelukket.

Høres ut som du er på vei til å havne i en spiseforstyrrelse. Du får tenke gjennom hvorfor er du så redd for å bli feit. Les om temaet og prøv å snu tankene om til at mat er noe positivt og noe kroppen trenger for å overleve.

Lenke til kommentar

Høres ut som du er på vei til å havne i en spiseforstyrrelse. Du får tenke gjennom hvorfor er du så redd for å bli feit. Les om temaet og prøv å snu tankene om til at mat er noe positivt og noe kroppen trenger for å overleve.

hm ja..

altså, kun etter en real treningsøkt letter denne samvittigheten seg da jeg vet at jeg har forbrunnet en del kalorier, og kun da blir det fet mat på denna karen^^

det jeg trenger, er mer informasjon innen fet mat og kalorier.

kan noen finne en link til meg som er veldig informativ?

Lenke til kommentar
hm ja..

altså, kun etter en real treningsøkt letter denne samvittigheten seg da jeg vet at jeg har forbrunnet en del kalorier, og kun da blir det fet mat på denna karen^^

det jeg trenger, er mer informasjon innen fet mat og kalorier.

kan noen finne en link til meg som er veldig informativ?

Hva vil du fram til egentlig? Er poenget med tråden var å finne ut mer om fet mat og kalorier?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...