Gå til innhold

Objektiv til Olympus E-500

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter et med litt mer zoom enn det orginale lille som fulgte med. Trenger ikke være mye men det jeg har er vel 18-45 eller noe sånt. Lurte litt på 70/300 eller noe lignende?

Men hvilke typer passer til mitt kamerahus? Og hvor er det rimligst å kjøpe objektiver, på nett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. priser vil jeg anbefale deg å benytte Prisguiden.

Om man skal bringe frem en liste med anbefalninger, kan du jo ta en titt her:

Prisguiden.no - FourThirds, min. 3x zoom

Jeg har ikke noe særs greie på Olympus selv, men originalobjektivene deres er som regel gode saker. Zuiko 40-150 er vel det som passer best her.

(Husk på at p.g.a. cropfaktoren på Olympus/FourThirds, vil det ikke være mulig å sammenligne brennvidder på tvers av produsentene direkte.)

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å sammenligne brennvidder, krever bare et minimum av tålmod.

-

Du bør absolutt ta en titt på 40-150. Alt i alt et godt objektiv med grei optisk ytelse. 70-300 er heller ikke noe dårlig objektiv, men spørsmålet er om du trenger det? Om du har mye pæng kan du vurdere 50-200. :)

Lenke til kommentar
Du bør absolutt ta en titt på 40-150. Alt i alt et godt objektiv med grei optisk ytelse.
Og har jeg forstått det rett, bør man fortrinnsvis gå for ZD 40-150mm f/3.5-4.5, ikke 40-150mm f/4-5.6. Koster litt mer (men uansett ikke mye), og er betydelig bedre optisk.
Lenke til kommentar

Det er delte meninger om det, k-ryeng. De jeg har snakket med som har benyttet begge aktivt mener enten 3.5-4.5 er bedre, om de ikke mener 4-5.6 er bedre. Selv ville jeg faktisk ha valgt den trege versjonen. Det er uansett ikke en rask tele, og forskjellen i størrelse mellom dem er nok til at jeg ville valgt den trege versjonen. Det er faktisk så stor forskjell i størrelse at det ene er et kompakt reiseobjektiv, det andre er et jævla for*ult kompakt reiseobjektiv, og fortsatt ganske skarpt.

Lenke til kommentar
Det er delte meninger om det, k-ryeng. De jeg har snakket med som har benyttet begge aktivt mener enten 3.5-4.5 er bedre, om de ikke mener 4-5.6 er bedre. Selv ville jeg faktisk ha valgt den trege versjonen. Det er uansett ikke en rask tele, og forskjellen i størrelse mellom dem er nok til at jeg ville valgt den trege versjonen. Det er faktisk så stor forskjell i størrelse at det ene er et kompakt reiseobjektiv, det andre er et jævla for*ult kompakt reiseobjektiv, og fortsatt ganske skarpt.
Ja, jeg ser SLR-gear også er mindre fornøyd med den dyreste utgaven... Den kompakte varianten gir i hvert fall uforskammet mye for pengene og grammene, det er helt klart. Den er uansett ikke mindre lyssterk enn tilsvarende konkurrenter fra Canon/Nikon, bare enormt mye mindre og lettere.
Lenke til kommentar

Hei trommelom.

Lenken Aiki gir deg til prisguide.no/FourThirds er bra saker.

Min anbefaling er faktisk (om du har penger å avstå, og med tanke på at du kanskje kommer til å kjøpe et nytt Olympus DSLR om en stund)det "gamle" Olympus ZD 50-200mm F: 2,8-3,5. Dette har fallt 30% i pris siden utgaven med swd kom. Objektivet er førsteklasses!

Her skal du få litt mer å lese om teleobjektiv til FourThirds:

http://www.wrotniak.net/photo/43/zd-070-300.html

http://www.wrotniak.net/photo/43/zd-040-150.html

http://www.wrotniak.net/photo/43/si-055-200.html

Denne sammenlikningen er heller ikke dum:

http://biofos.com/cornucop/telecomp.html

Lenke til kommentar

For å gjøre det enkelt, jeg har null peil egentlig. Men ønsker noe med mer zoom en den jeg har. Jeg vet ikke hva som er billig/dyrt og bruker kamera mest til barnebilder. Kan bruke opp til 5000 men vil helst bruke mye mindre, men kvalitet er også viktig...

Lenke til kommentar
For å gjøre det enkelt, jeg har null peil egentlig. Men ønsker noe med mer zoom en den jeg har. Jeg vet ikke hva som er billig/dyrt og bruker kamera mest til barnebilder. Kan bruke opp til 5000 men vil helst bruke mye mindre, men kvalitet er også viktig...
Start med 40-150 f/4-5.6 du. Billig, lite og bra :-)
Lenke til kommentar
Den eneste jeg har lest noe negativt om er 14-45, som skal være dårligere enn den mer vanlige 14-42. Men personlig har jeg ingen erfaring som kan underbygge det.

Som forumets Fourthirdstriviamester kan jeg kanskje hoppe inn.

18-180 skal være litt mindreverdig, rett og slett på grunn av zoomomfanget. Nikon har bevist at det kan lages gode superzoomer med 18-200VR, Olympus 18-180 er ikke i nærheten av å være like god. Men så er det jo også en eldre generasjon. At 18-180 er veldig trang i den vide ended ville også vært en dealbraker for meg.

As for 14-45, skal det være et objektiv som ikke holder mål. Fotografi skriver om det: "Olympus kan bedre".

Disse to er også de eneste objektivene fra Olympus jeg vet folk jeg diskuterer slikt med vegrer seg for å bruke til betalt arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...