trommelom Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg er ute etter et med litt mer zoom enn det orginale lille som fulgte med. Trenger ikke være mye men det jeg har er vel 18-45 eller noe sånt. Lurte litt på 70/300 eller noe lignende? Men hvilke typer passer til mitt kamerahus? Og hvor er det rimligst å kjøpe objektiver, på nett? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Ang. priser vil jeg anbefale deg å benytte Prisguiden. Om man skal bringe frem en liste med anbefalninger, kan du jo ta en titt her: Prisguiden.no - FourThirds, min. 3x zoom Jeg har ikke noe særs greie på Olympus selv, men originalobjektivene deres er som regel gode saker. Zuiko 40-150 er vel det som passer best her. (Husk på at p.g.a. cropfaktoren på Olympus/FourThirds, vil det ikke være mulig å sammenligne brennvidder på tvers av produsentene direkte.) Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Det er fullt mulig å sammenligne brennvidder, krever bare et minimum av tålmod. - Du bør absolutt ta en titt på 40-150. Alt i alt et godt objektiv med grei optisk ytelse. 70-300 er heller ikke noe dårlig objektiv, men spørsmålet er om du trenger det? Om du har mye pæng kan du vurdere 50-200. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Du bør absolutt ta en titt på 40-150. Alt i alt et godt objektiv med grei optisk ytelse.Og har jeg forstått det rett, bør man fortrinnsvis gå for ZD 40-150mm f/3.5-4.5, ikke 40-150mm f/4-5.6. Koster litt mer (men uansett ikke mye), og er betydelig bedre optisk. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Det er delte meninger om det, k-ryeng. De jeg har snakket med som har benyttet begge aktivt mener enten 3.5-4.5 er bedre, om de ikke mener 4-5.6 er bedre. Selv ville jeg faktisk ha valgt den trege versjonen. Det er uansett ikke en rask tele, og forskjellen i størrelse mellom dem er nok til at jeg ville valgt den trege versjonen. Det er faktisk så stor forskjell i størrelse at det ene er et kompakt reiseobjektiv, det andre er et jævla for*ult kompakt reiseobjektiv, og fortsatt ganske skarpt. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Det er delte meninger om det, k-ryeng. De jeg har snakket med som har benyttet begge aktivt mener enten 3.5-4.5 er bedre, om de ikke mener 4-5.6 er bedre. Selv ville jeg faktisk ha valgt den trege versjonen. Det er uansett ikke en rask tele, og forskjellen i størrelse mellom dem er nok til at jeg ville valgt den trege versjonen. Det er faktisk så stor forskjell i størrelse at det ene er et kompakt reiseobjektiv, det andre er et jævla for*ult kompakt reiseobjektiv, og fortsatt ganske skarpt.Ja, jeg ser SLR-gear også er mindre fornøyd med den dyreste utgaven... Den kompakte varianten gir i hvert fall uforskammet mye for pengene og grammene, det er helt klart. Den er uansett ikke mindre lyssterk enn tilsvarende konkurrenter fra Canon/Nikon, bare enormt mye mindre og lettere. Lenke til kommentar
dags Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hei trommelom. Lenken Aiki gir deg til prisguide.no/FourThirds er bra saker. Min anbefaling er faktisk (om du har penger å avstå, og med tanke på at du kanskje kommer til å kjøpe et nytt Olympus DSLR om en stund)det "gamle" Olympus ZD 50-200mm F: 2,8-3,5. Dette har fallt 30% i pris siden utgaven med swd kom. Objektivet er førsteklasses! Her skal du få litt mer å lese om teleobjektiv til FourThirds: http://www.wrotniak.net/photo/43/zd-070-300.html http://www.wrotniak.net/photo/43/zd-040-150.html http://www.wrotniak.net/photo/43/si-055-200.html Denne sammenlikningen er heller ikke dum: http://biofos.com/cornucop/telecomp.html Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Det er fullt mulig å sammenligne brennvidder, krever bare et minimum av tålmod. Selvsagt. Derfor jeg bemerket 'direkte'. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Jeg gjør det stadig. Lett hoderegning. 70-200 er en 105-300 på DX, et 112-320 på APS-C. Og fourthrids er ofc. skamlett. Så lenge man kan togangen. Endret 25. juni 2008 av Simon Aldra Lenke til kommentar
trommelom Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 For å gjøre det enkelt, jeg har null peil egentlig. Men ønsker noe med mer zoom en den jeg har. Jeg vet ikke hva som er billig/dyrt og bruker kamera mest til barnebilder. Kan bruke opp til 5000 men vil helst bruke mye mindre, men kvalitet er også viktig... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 For å gjøre det enkelt, jeg har null peil egentlig. Men ønsker noe med mer zoom en den jeg har. Jeg vet ikke hva som er billig/dyrt og bruker kamera mest til barnebilder. Kan bruke opp til 5000 men vil helst bruke mye mindre, men kvalitet er også viktig...Start med 40-150 f/4-5.6 du. Billig, lite og bra :-) Lenke til kommentar
trommelom Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 hvilke merker passer til olympus sitt kamerahus da? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Du får optikk fra Olympus, Panasonic, Leica og Sigma. Søk i prisguiden etter optikk til fourthirds. Sigma har en 55-200, men den er ikke så veldig mye å samle på. Billig er den dog. Olympus 40-150 ville dog være mitt vag. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 70-300 om du skal ta bilder av fugler og andre ville dyr som er vanskelige å komme innpå, ellers er 40-150 tilstrekkelig for det aller meste for meg. Lenke til kommentar
trommelom Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 takk for hjelp! Lenke til kommentar
trommelom Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 http://www.japanphoto.no/product/objektive...80mm-1-3-5-6-3/ Er den noe? Hadde jo vært greit å slippe å dra på to. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 http://www.japanphoto.no/product/objektive...80mm-1-3-5-6-3/ Er den noe? Hadde jo vært greit å slippe å dra på to. Det er vel det eneste Olympus objektivet jeg har hørt folk snakke negativt om. Så det høres ikke så veldig kult ut. Tom Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) http://www.japanphoto.no/product/objektive...80mm-1-3-5-6-3/ Er den noe? Hadde jo vært greit å slippe å dra på to. 18-180 er i følge tester som de fleste superzoomer: Praktisk men ikke spesielt super optisk sett. EDIT: Den mangler også 4mm på den vide enden, noe du vil merke godt. Endret 4. juli 2008 av jpsalvesen Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Den eneste jeg har lest noe negativt om er 14-45, som skal være dårligere enn den mer vanlige 14-42. Men personlig har jeg ingen erfaring som kan underbygge det. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Den eneste jeg har lest noe negativt om er 14-45, som skal være dårligere enn den mer vanlige 14-42. Men personlig har jeg ingen erfaring som kan underbygge det. Som forumets Fourthirdstriviamester kan jeg kanskje hoppe inn. 18-180 skal være litt mindreverdig, rett og slett på grunn av zoomomfanget. Nikon har bevist at det kan lages gode superzoomer med 18-200VR, Olympus 18-180 er ikke i nærheten av å være like god. Men så er det jo også en eldre generasjon. At 18-180 er veldig trang i den vide ended ville også vært en dealbraker for meg. As for 14-45, skal det være et objektiv som ikke holder mål. Fotografi skriver om det: "Olympus kan bedre". Disse to er også de eneste objektivene fra Olympus jeg vet folk jeg diskuterer slikt med vegrer seg for å bruke til betalt arbeid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå