Joney Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Hei, har en liten tankevekker som jeg hørte her om dagen og tenkte jeg kunne dele med dere forumfolk: Et tog kjører i høy fart mot 5 mennesker. Menneksene kan ikke røre seg og toget kan ikke stanses. Den eneste muligheten for at de 5 skal overleve er at du skifter spor. Hvis du skifter spor overlever de 5, men 1 annen person vil bli truffet og dø av skadene. Ville du byttet spor? Svar på det før du åpner neste oppgave: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Et tog kjører i høy fart mot 5 mennesker. Menneksene kan ikke røre seg. Den eneste muligheten for at de 5 skal overleve er at du dytter personen som står forran deg på perongen ut forran toget, for da stopper det. Hvis du gjør det overlever de 5, men person du dytter vil dø av skadene. Ville du dyttet personen? Er det forskjell på svarene dine? Hvorfor? Endret 24. juni 2008 av Joney Lenke til kommentar
lamial Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Svaret er at jeg lar bare den ene dø begge gangene. Lenke til kommentar
Joney Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Svaret er at jeg lar bare den ene dø begge gangene. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Så du hadde uten problemer dyttet noen i en sikker død forran toget? Endret 24. juni 2008 av Joney Lenke til kommentar
D'Amico Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Får håpe jeg ikke står foran deg på perrongen en dag da... Edit: Fjerna spoiler-tag Endret 24. juni 2008 av Aye Lenke til kommentar
Aquila_ Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Hvorfor alle spoiler-taggene? Den eneste som skiller oppgavene er at du fysisk dytter personen foran toget i oppg 2. Og det er vel det som er problemet for mange tenker jeg. Jeg tror veldig mange faktorer spiller inn i akkurat denne problemstillingen. Hvor godt kjenner du personen og de 5 i toget? Hva synes du om dem? Er de 5 inne i toget pedofile nazistiske mordere? Vil du selv bli siktet for mord? Men hvis man tenker seg at alle er ukjente for deg, like gamle, like gode mennesker, og jeg ville gått fri, så ville jeg nok dyttet personen foran toget. Men det er også helt umulig å vite hva man ville gjort om situasjonen faktisk hadde oppstått. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg hadde hoppet selv foran toget. Lenke til kommentar
D'Amico Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg hadde hoppet selv foran toget. Alastor to the rescue! Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Nei, ti mennesker ville dødd i mitt scenario. Gjør du noe aktivt så er det jo mord uansett, lar man toget kjørre ned de ti menneskene så kan man skylde på sjokklammelse eller noe hvis man mot alle odds skulle bli siktet for noe. Vi er ikke guder heller, så sånn sett vil jeg heller ikke "forandret" på hvem som skal dø. Lenke til kommentar
Aquila_ Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Vi er ikke guder heller, så sånn sett vil jeg heller ikke "forandret" på hvem som skal dø. Det er noe veldig feil i den tankegangen der.. Om du kun hadde trengt å trykke på en knapp, hadde du fortsatt ikke "forandret" på hvem som skulle dø? Lenke til kommentar
captain_obvious Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Et sentralt spørsmål er jo hvorfor i helvete de står der til å begynne med. Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Et sentralt spørsmål er jo hvorfor i helvete de står der til å begynne med.Captan Obvious to the rescue! Svarer foresten nei på begge. Endret 25. juni 2008 av Lightningwolf Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Guder finnes ikke, så jeg tror nok ikke det blir så mye hjelp fra den siden. Aner ikke hvordan jeg hadde reagert. Antagelig vært i sjokk. Lenke til kommentar
Snusmumrikk1 Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Haha dytte en person for å stoppe toget? Skal dette være seriøst? Toget kommer jo uansett ikke til å stoppe selv om du dytter en person utfor. Hvordan skal han stoppe toget? At han gjør det Will Smith gjør i filmen "Hancock"? Tragisk dilemma. Endret 25. juni 2008 av Blf Lenke til kommentar
tameg Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Vel.. denne var vanskelig. Først svarte jeg for meg selv at jeg ville skiftet spor, men så tenkte jeg meg om, og jeg vet rett og slett ikke. edit: skriveleif Endret 25. juni 2008 av tameg Lenke til kommentar
Joney Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Haha dytte en person for å stoppe toget? Skal dette være seriøst? Toget kommer jo uansett ikke til å stoppe selv om du dytter en person utfor. Hvordan skal han stoppe toget? At han gjør det Will Smith gjør i filmen "Hancock"? Tragisk dilemma. Det du sier der har jo ingenting med saken å gjøre. Poenget er jo at togget stopper som følge av at du dreper en enkelt person for å redde de andre. Hvordan toget stopper er jo helt urelevant ettersom det ikke stopper dersom du ikke dytter personen forran. EDIT: Ok la oss si at de 5 som står i fare for å bli drept er 500m unna. Dersom du dytter noen forran toget kommer det til å stoppe fordi konduktøren har kjørt på noen, istedet for å kjøre rett forbi siden det likevel ikke skulle stoppe på den stasjonen. EDIT x2 : Bare for å få ryddet opp i enda en ting som er tatt opp, som ikke har noe med saken å gjøre. La oss si at de 5 er arbeidere som jobber med service og derfor er spennt fast i seler i ledningsmasta for å holde seg oppe eller noe, og disse regner med at at sporskiftet er riktig. Mens den enslige er enda en arbeider som gikk for å hente noen redskaper og er påvei tilbake uten å tenke seg om samtidig som han har hørselsvern med innebygged radio og går i feil rettning av toget. Sånn, da trur jeg jeg har skrellet av meg svarene på de urelevante tingene som er tatt opp Endret 25. juni 2008 av Joney Lenke til kommentar
chokke Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hadde ikke gjort noe. Som noen tidligere sa så vil den aktive handlingen være et mord, mens den passive ville vært mer godtatt. Klarer heller ikke helt godta at Per so mvar uheldig i nærheten skal dyttes av meg foran sporet kun fordi han var så uheldig å være der han var akkurat da. Hvordan er livssituasjonen til Per? Jeg er da skyldig i drap, de fem er kun kommunikasjonssvikt. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg ville skiftet spor, men jeg ville ikke dyttet noen foran toget. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 oppgave2: jeg hadde dytta 6 personer forran toget, for å være sikker på at det stoppet... kjipt hvis den ene personen ikke får stoppet toget Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg hadde byttet spor, også hadde jeg prøvd en annen metode for å få stoppet toget(kastet et eller anna foran det, en benk etc etc.)hadde det ikke vært noen annen vei utenom enn å ta et menneske foran hadde jeg hoppet selv isteden for å dytte noen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå