Gå til innhold

Et ønske om en mini-guide til samf-økonomi.

thrice

Anbefalte innlegg

Heisann.

Både på forum og i andre medier hører man hele tiden om renten, oljepengene/handlingsregelen, skatter og realprisindeksen. Det er sikkert en del uttrykk jeg både bommer på, og glemmer, men dere skjønner hvor jeg vil.

Jeg er veldig interessert i hvordan norsk økonomi påvirkes igjennom ulike vedtak, men jeg har så og si null peiling. Det jeg lurer på er om noen kunne tenke seg å lage en "enkel" forklaring på hvordan politikk og marked påvirker norsk økonomi.

I tillegg ønsker jeg at eventuelle svar ikke blir svartmaling av partier eller enkeltmennesker, siden jeg helst vil se fakta, og ikke person. Om man kan vise til fakta som f. eks Bondevik Is Finansminister forandret på renten, og dette skjedde, er det en flott ting, men f. eks Sosialistene vil ta penga våre, eller FrP vil ødelegge norsk økonomi er unødvendig.

Håper, og setter pris på svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høykonjunkturen de siste årene, antageligvis rentene (+- 0,25%), og det meste ville vært ganske likt nesten samme om det hadde vært en høyre/frp regjering.

Hadde FRP fått styre i mange år tilbake så hadde trolig oljeinntektene vært låst på 12 dollar eller noe slikt som de ønsket å gjøre i 1998, så da hadde FRP slippet å bekymre seg om bruken av oljepengene :grin: Det er en slik oppsamling av undermålere i FRP at det er tragisk , det er ikke en kritikk mot de som stemmer FRP, for selv de mer fornuftige av de som stemmer FRP må se at jeg har rett. :D

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...