kayken Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Hei. Sikkert ikke verdens beste tittel på tråden men.. Det får gå. Kan prøve å forklare problemstillingen min litt her, så håper jeg noen har noe fornuftig og komme med. Som dere sikkert har skjønt av topic, så har jeg ikke verdens beste naboer, fordi det er faktisk, ikke bare ett, men to bromstålmottak. Og som kanskje mange av dere skjønner, så bråker dette noe forferdelig. Det er i og for seg greit nok, om det hadde foregått mellom 8 og 16. For da er folk flest på jobb uansett. Men nå i det siste har de begynnt å holde på på kveldstid, ofte fram til 23. Dessuten holder de ofte på i helger. Det er ikke sikkert det finnes noen begrensning på dette annet enn at det skal være stilt kl 23. Men, jeg kan aldri i verden tenke meg at den støyen som de lager fra 7 - 23 er innenfor noen som helst forskrifter eller hva det måtte være. Så derfor lurer jeg på om noen har noen formening om hva slags rettigheter man har som nabo til slik elendighet. Takker for alle svar. Endret 24. juni 2008 av kayken Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Her er en link til en forening som sikkert kan hjelpe deg Etter hva jeg forstår kan du høre med kommunehelsetjenesten der du bor. SFT har også en oversikt over støyregelverk som det sikkert kan være kjekt å lese gjennom Jeg bodde tidligere i en blokk som var nærmeste nabo til et snødeponi, der det var store bulldozere som planerte og sto på hele natta. En del av oss klaget, og arbeidstilsynet (mener jeg det var) kom og foretok støymåling. Dagen etter fikk deponiet beskjed om at de ikke kunne holde på med støyende arbeider lenger enn til kl. 22. Mulig dette er lokale regler som varierer fra kommune til kommune, men det ble i alle fall stille på kveldene hos meg Edit: En liten leif.. 22 Endret 26. juni 2008 av RVF Lenke til kommentar
kayken Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Her er en link til en forening som sikkert kan hjelpe deg Etter hva jeg forstår kan du høre med kommunehelsetjenesten der du bor. SFT har også en oversikt over støyregelverk som det sikkert kan være kjekt å lese gjennom Jeg bodde tidligere i en blokk som var nærmeste nabo til et snødeponi, der det var store bulldozere som planerte og sto på hele natta. En del av oss klaget, og arbeidstilsynet (mener jeg det var) kom og foretok støymåling. Dagen etter fikk deponiet beskjed om at de ikke kunne holde på med støyende arbeider lenger enn til kl. 20. Mulig dette er lokale regler som varierer fra kommune til kommune, men det ble i alle fall stille på kveldene hos meg Den der støyforeningen du linket til svarer ikke på henvendelser så skjønner ikke helt vitsen med den foreningen der. Kommunehelsetjenesten ja sier du. Hva kan de gjøre da ? Må gå dit å si at du har plager pga. støyen da eller ? Blir jo helt svimmel av å sitte å lese regler og forskrifter her.. Hehe.. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Det enkleste er nok å ta kontakt med kommunehelsetjenesten og forklare at støyen plager deg. Tror du vil få god hjelp når du kontakter de - jobben deres er jo å sørge for god helse til innbyggerne. Om ikke annet så bør de kunne (eller lese seg opp) på hvilke lover og regler som gjelder. Lykke til, og hold oss oppdatert Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Naboloven inneholder noen generelle bestemmelser rundt dette. I tillegg har nok din kommune noen lokale forskrifter ifmb støynivå. Hør med kommunen. Ellers kan du vel alltids ta kontakt med politiet hvis de holder på med å bråke ut i ti-ellevetiden på kvelden. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Dette er et jus-forum, ikke et klageforum på personer som ber om tips. Tråden er ryddet. Lenke til kommentar
M`kululu Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Flyttet/bygde du hus der før eller etter at virksomheten tok til? Er det første tilfellet, vil du ha en fordel i forhold til naboloven. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Du er så strengt, Tor Henning Men igjen: dersom trådstarter flyttet dit før industrien, så må man også se på om området på nabotomten var regulert for industri før han flyttet dit. Da det også vi lha noe å si. Lenke til kommentar
kayken Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Kjøpte nok huset etter de flyttet dit. Dessverre... Du er så strengt, Tor Henning Men igjen: dersom trådstarter flyttet dit før industrien, så må man også se på om området på nabotomten var regulert for industri før han flyttet dit. Da det også vi lha noe å si. Lenke til kommentar
M`kululu Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Kan muligens satse på at det er urimelig eller uturvande etter § 2 og få til feks støydempende tiltak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå